Nem adott kellő tájékoztatást egyes reklámjaiban a Telenor egy tarifacsomaguk részleteiről, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértés miatt 1,8 milliárd forintot szabott ki a cégre.
Megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot állapított meg a hatóság, mert a Telenor több mint egy évig nem tájékoztatta megfelelően ügyfeleit arról, hogy 0 Ft-osnak vagy kedvezményes árúnak hirdetett készülékei díjának egy részét beépítette az előfizetői díjba. Így ez magasabb lett, mint más, azonos tartalmú és idejű elköteleződéssel járó előfizetéseké – derül ki a GVH szerkesztőségünknek küldött közleményéből.
Az érintett tarifacsomag a Telenor Blue, amelyben készülék és tarifás előfizetés együttes vásárlásakor a készüléket 0 Ft-ért lehetett megvenni. A cég azonban a csomagot népszerűsítő tévés, szórólapos és Facebook-reklámjaiban azonban nem adott tájékoztatást arról, hogy ha megveszik a készüléket, akkor az előfizetés ára is magasabb lesz, mint ha kizárólag előfizetésre vonatkozó szerződést kötnek ugyanakkora hűségidő vállalása mellett, máshonnan vett készülékkel. Így a fogyasztóknak többletköltségük keletkezett a készülékvásárlással.
A GVH a szabálysértést versenyfelügyeleti eljárásban tárta fel és 1,8 milliárd forintos versenybírságot szabott ki a Telenorra. Figyelembe vették többek között az érintett fogyasztók jelentős számát, a jogsértő kereskedelmi gyakorlat üzenetének erőteljességét, a kommunikáció nagyságrendjét és elhúzódó hatását, valamint azt a tényt, hogy a Telenor az elmúlt tíz évben összesen négy alkalommal folytatott tisztességtelen, jogsértő kereskedelmi gyakorlatot a fogyasztókkal szemben. Enyhítő körülménynek számított azonban, hogy a cég átalakította kommunikációs gyakorlatát az együttműködés és a megfelelés jegyében.
A Telenor vitatja a GVH döntését, a bírság összegét súlyosan aránytalannak tartja
A vállalat a GVH döntését követően állásfoglalást küldött a Forbes szerkesztőségének, melyben vitatják a döntést és a bírság mértékét is. Ezt változatlan formában közöljük:
„A Telenor álláspontja szerint a reklámkampány vizsgált időszaka alatt rendkívül nagy összegű ártámogatást biztosított a fogyasztók számára, így a GVH egy olyan gyakorlatot kifogásol, ami az ügyfelek döntő többségének biztosan kedvező volt.
A Telenor a kifogásolt reklámkampánnyal kapcsolatos – közel két évig tartó – vizsgálat során mindvégig teljes mértékben együttműködött a GVH-val az ügy tisztázása érdekében. A mobiltársaság álláspontja szerint a GVH által kifogásolt hirdetésben jogszerűen járt el, a fogyasztók számára minden releváns információ megismerhető volt a reklámanyagokban.
A vitatott hirdetés egy adott ajánlatra vonatkozott, és a Telenor álláspontja szerint a hirdetések formai keretei nem adnak lehetőséget arra, hogy többféle választási lehetőséget bemutasson ugyanaz a reklám. Ez az elvárás nem követelmény és egyben nem is szokásos.
Az eset bonyolultságát mutatja, hogy a GVH hosszú ideig vizsgálta az ügyet, ezalatt a versenyhivatal álláspontja többször lényegesen változott. Az együttműködési szándék jeléül a Telenor már az eljárás folyamatában kiegészítette hirdetési gyakorlatát, továbbá a vizsgálat során a GVH szempontjait értelmezve felajánlotta, hogy saját költségén széleskörű, TV reklámmegjelenéseket is magába foglaló társadalmi információs kampányt indít. A versenyhivatal ezt a kötelezettségvállalási felajánlást elutasította.
A Telenor Magyarország vitatja a GVH döntésének jogosságát, a bírság összegét súlyosan aránytalannak gondolja, ezért a döntés bírósági felülvizsgálatát fogja kérni.”
A cikket frissítettük a Telenor hivatalos álláspontjával 14:39-kor.