Támogatói tartalom

Jövőálló rugalmasság

A cikket támogatta a Microsoft Magyarország Kft.

A Microsoftnál évek óta dolgoznak azon, hogy munkavállalóik szabadon és rugalmasan, ennélfogva elégedettebben és hatékonyabban dolgozhassanak. Az ehhez szükséges eszközök mellett pedig tapasztalataikkal is hozzá tudják segíteni ügyfeleiket, hogy a digitális átállás náluk is hasonló sikertörténet lehessen.

A munka és a magánélet rugalmas, hatékony összeegyeztetése Szentpétery Boglárka, a Microsoft Magyarország HR-igazgatója számára már nem megoldandó feladat, hanem mindennapjainak természetes része. Pedig két, lassan nyolcéves ikerfiú édesanyjaként otthon is bőven vannak feladatai. „Csütörtökönként viszem a fiaimat focira, egy meeting pedig minden csütörtökön délután éppen abban az időpontban van. Senkit sem zavar, hogy én az öltözőből intézem el ezt a hívást” – mondja.

A munkavégzés helyének és idejének ilyen szabad megválasztása pedig nem csupán valamiféle kiváltság, ami neki HR-vezetőként, esetleg anyukaként jár. Az ilyen formákban is megnyilvánuló rugalmasság és tolerancia a Microsoftnál teljes mértékben beépült a vállalat életébe. „Egy megbeszélés szervezésekor nem kérdés, hogy ki mikor van bent, találunk egy megfelelő időpontot, és mindenki onnan jelentkezik, ahol éppen van. Én napi két óra ingázást is megspórolok, ha nem kell bemennem az irodába, ezt akár a feltöltődésre is fordíthatom, így sokkal hatékonyabb vagyok abban az időben, amikor dolgozom. Ha a kötetlen munkavégzést már nem különleges alkalomként éled meg, akkor az életed részévé válik” – teszi hozzá arról, miért nem vonják el a mindennapi teendők a figyelmét a munkáról home office idején.

Nagyra értékelt szempontok

A munkavégzésnek ez az új módja pedig egyre vonzóbb a munkavállalók számára. „A fizetés persze még mindig fontos, de ha rangsorolni kell, megkülönböztető faktort keresni, akkor a rugalmasság, a sokszínűség tisztelete az, amit egy munkavállaló akár még a keresete terhére is keres a munkahelye kiválasztásánál. Magasra értékelt szempont még az is, hogy tudja fejleszteni digitális készségeit, illetve hogy ne beilleszkednie kelljen, hanem otthon érezze magát a vállalatnál” – fejti ki a HR-igazgató. És ez ma már nem generációs kérdés, a szemlélet változásával egyre inkább kortól függetlenül elvárják a munkavállalók, hogy a cégek szem előtt tartsák ezeket a szempontokat.

A Microsoftnak persze bizonyos szempontból könnyű dolga van a rugalmasság biztosításával, hiszen élen jár a digitális technológiák fejlesztésében és alkalmazásában. Az nem lehet kérdés tehát, hogy minden szükséges tárgyi vagy szoftveres eszköz, elsősorban a kifejezetten a közös digitális munkavégzésre létrejött Teams platform, illetve az ezek használatához kellő tudás a rendelkezésre áll a vállalatnál.

Állandó fejlesztés

Mindez azonban valójában az egyszerűbb fele a dolognak. „A digitális transzformáció nagy része kulturális kérdés” – magyarázza Szentpétery Boglárka. A Microsoft pedig e tekintetben is példamutatóan elöl jár. „Rugalmasság, folyamatos tanulás, sokszínűség, erre épül a kultúránk” – teszi hozzá a HR-igazgató. Természetesen ennek fenntartása, illetve további fejlesztése állandó odafigyelést követel. A Microsoftnál például az egész teljesítményértékelési rendszer is átalakult úgy, hogy arra koncentrál, ki milyen hatást ér el a feladatkörében, illetve milyen jól tud együttműködni másokkal.

Odafigyelnek ugyanakkor olyan apróságnak tűnő részletekre is, mint hogy az idejüket szabadon beosztó, otthon, vagy éppen a Duna-parton dolgozó kollégák között kerüljön sor olyan, nem a munkához kötődő beszélgetésekre is, mint amilyenek hagyományosan az irodai folyosókon vagy konyhákban szoktak létrejönni. A cégnél például regisztrálni lehet egy Blind Lunch nevű programra, amely havonta két, más osztályon dolgozó embert sorsol össze egy közös ebédre, de a videókonferenciák mellé is beiktatnak egy kis „kávészünetet”, ahol az akár a világ ellentétes pontjain élő csapatok tagjai kötetlenül elbeszélgethetnek. Az ilyesmit talán elsőre erőltetettnek érezhetik sokan, ám a tapasztalatok szerint igenis működnek ezek a megoldások. Sőt, itt Magyarországon is előfordult már, hogy később az ügyfelekkel megvalósítható ötlet merült fel két egymással munkakapcsolatban nem álló kolléga egy ilyen kötetlen beszélgetése során.

A Teams platform is folyamatosan fejlődik, hogy használata még egyszerűbb és hatékonyabb legyen, de itt is már nagyon messze jutottak a finomhangolásban. „Egy hallássérült kolléganőnk kezdett el például dolgozni azon, hogy a videóbeszélgetések során elhomályosítható, vagy akár egy képre cserélhető legyen a háttér, mert ő így könnyebben tud szájról olvasni, de ez például arra is jó, hogy ne feszélyezzen senkit, ha mondjuk a háta mögött száradnak a mosott holmik” – mond egy hétköznapi példát Szentpétery Boglárka, hozzátéve: a rendszer most már élőben feliratozni is tudja a megszólalókat.


Egy apa szemével

Szőke István, aki Partner Development Lead pozícióban dolgozik a cégnél, második gyermeke születésénél természetesen igénybe vette a hathetes apasági szabadságot. „Lehetővé tette, hogy »teljes munkaidőben« vállaljak részt a családunkra háruló extra feladatokból. Segített elmélyíteni a kapcsolatomat idősebb fiammal, akivel soha nem tudtam ennyi időt tölteni” – mesélt tapasztalatairól, miután újra munkába állt. A Microsoftnál dolgozó apák egybehangzó tapasztalata, hogy az együtt töltött idő segített nekik megérteni, milyen hatalmas munka is az, amit párjuk végez otthon, a munkahelyi csapaton belüli összetartozást pedig csak tovább erősítette az időszakos távollét.


Példamutató magatartás

Mivel a Microsoft alapvető célja világszerte hozzásegíteni az embereket és szervezeteket, hogy többre legyenek képesek, a technológia biztosítása mellett a cég tanácsokkal, tapasztalatokkal is támogatja a digitális transzformációt. „Azért tudjuk hitelesen képviselni az ügyfelek felé ezeket az értékeket, mert munkahelyként mi is abszolút ezeket alkalmazzuk – mondja Szentpétery Boglárka, akinek saját feladatait is átalakította a digitális transzformáció. – Pár évvel ezelőttig klasszikus HR-es feladatokat láttam el, ma egyre többet beszélgetek más cégek döntéshozóival arról, mi hogyan csináltuk, miként lehet sikeresen véghezvinni ezt az átalakulást.” Tapasztalatai szerint egyébként itthon is egyre szélesebb körben indul meg a szemléletváltás, de még mindig vannak vezetők, akik azt hiszik, hogy az a munkavállaló, aki nincs szem előtt, nem is dolgozik. „A munkahelyi kultúra átalakítása nem megy egyik pillanatról a másikra, a cégvezetőknek is képviselni kell a változást, sőt példát kell mutatniuk. Nálunk a technológia használata mellett annak alkalmazásáról is vannak tréningek, például megtanítjuk azt is, egy videókonferencián mikor kell szünetet tartani, esetleg megszólítani valakit, hogy valódi párbeszéd alakulhasson ki.”

Azt, hogy milyen messzire jutott a Microsoft a digitális transzformációban, jó mutatja: a járvány miatt az egész világra kiterjedő válsághelyzet a napi munka szintjén tulajdonképpen semmilyen nagy változást nem hozott a cégnél, szinte egy pillanat alatt át tudtak állni a teljesen otthoni munkavégzésre. „Ez lesz a jövő is. Most egy kényszerhelyzet van, de sokaknak ez fogja megmutatni, milyen is lesz a munka világa a jövőben, hogyan lehet jövőálló munkahelyeket létrehozni” – mondja Szentpétery Boglárka. Úgy gondolja, neki és kollégáinak a Microsoft Magyarország egyedülálló családbarát juttatásai ebben a rendkívüli helyzetben is óriási segítséget jelenthetnek, a vállalatért pedig nem aggódik. „A digitálisan érettebb cégek válságállóbbak, a piac és az ügyfelek is tudják, hogy rugalmasak vagyunk.”


A Microsoft Magyarország családbarát juttatásai

  • 24 hét szülési szabadság édesanyáknak és örökbefogadóknak, 20 héten át teljes fizetéssel, 4 hétig csecsemőgondozási támogatással
  • 6 hét apasági szabadság édesapáknak és örökbefogadóknak, teljes fizetéssel
  • Minden naptári évben 4 hét ápolási szabadság teljes fizetéssel, amelyet közvetlen hozzátartozók gondozására, segítésére lehet felhasználni (a közvetlen hozzátartozók körébe a Microsoftnál a törvényekben rögzített viszonyok mellett szinte bárki beletartozik, akivel a munkavállaló szoros kapcsolatban van, legyen az élettárs, anyós, após, vagy akár egy közeli barát gyermeke)

A Forbes.hu-n lehet cikket venni? Igen, de a fizetett tartalmakat mindig jelöljük.

Ezek között a Támogatói tartalom a legnépszerűbb, felváltva van kint a nyitóoldalon, a megjelenés hetében 2000 megtekintést garantálunk hozzá. A Brand Club ennél exkluzívabb, hiszen folyamatosan kint van a nyitóoldalon egy hétig, és 5000 megnyitást biztosan el fog érni. És ott van a Brand Voice is, amit kifejezetten iparági vagy szakértői megszólalásokhoz ajánlunk, szintén fix egyheti nyitóoldali kiemeléssel.

Ezek a támogatói tartalmak olyanok, amilyennek a megrendelő szeretné őket. Ezzel szemben a szerkesztőségi anyagok olyanok, amilyennek a forbes.hu újságírói megírják őket, és nem eladók.

Értékesítő kollégáink elérhetősége megtalálható a Kapcsolat menüpontban.