Támogatói tartalom

Egyre több cég igényli az átlagon felüli kiállítási megjelenést

A cikket támogatta a TorTer

A főként kiállítási standok tervezésével és gyártásával foglalkozó TorTer Design életében az utóbbi néhány év során megsokszorozódott a külföldi projektek száma. Ők felelnek számos hazai vállalat külföldi kiállítási megjelenéséért, a tervezéstől a gyártáson át egészen a szállításig és felépítésig – s ebben az európai után immár komoly amerikai és ázsiai tapasztalatokkal is rendelkeznek. A második generációs családi vállalkozás ügyvezetőjével, Tornyai Péterrel közvetlenül a Las Vegas-i CES-re történő indulás előtt, a reptéren beszélgettünk. 

Az Instagram oldaluk szerint az elmúlt két év során szinte minden földrészen építettek magyar cégeknek kiállítási standokat. Bevett szokás, hogy a hazai cégek itthoni kiállítás kivitelezővel dolgoznak Kínában, Japánban, Dél-Afrikában vagy épp, mint most, az USA-ban is?

Ausztrália, Dél-Amerika és az Antarktisz egyelőre valóban kimaradt, de ami késik, nem múlik. A minőségi tényezőkön túl alapvetően praktikus okokból bízzák a hazai cégek magyar kivitelezőre az ilyen jellegű külföldi projekteket: Egyrészt könnyebb a kommunikáció, gördülékeny az egyeztetés, másrészt sokszor az adott ügyfélnél már meglévő standot alakítunk át ezekre a kiállításokra, olyat, amit egyébként Európán belül is használunk, s végül, de nem utolsósorban itthon, még a szállítási költségek bekalkulálásával együtt is olcsóbb a gyártás. Általában jellemző ez a megoldás, és jól be is vált. Most épp Las Vegasba tartunk, a technológiai újdonságok legfontosabb szakkiállítására, a CES-re, és ide is két magyar gyökerű céget viszünk. A navigációt és autóipari szoftvereket fejlesztő NNG minden kiállítási megjelenését mi tervezzük, gyártjuk és építjük, a magyar önvezető autós startup, az AImotive pedig évente általában egyszer, épp ezen az eseményen igényli a közreműködésünket. 

A tavalyi Frankfurti Könyvvásárra épített magyar standjuk nagyot ment a médiában, komoly szaklapok foglalkoztak a különleges installációval. A vállalati szektorból érkező megrendelők részéről is van igény a látványosabb, minden tekintetben egyedi megjelenési formákra a külföldi kiállításokon?

A Frankfurti Könyvvásár Kassák Lajos munkásságát megidéző, fém trapézlemezekből felépített magyar pavilonját kivételesen nem a saját, hanem a Paradigma Ariadné építészstúdió tervei és koncepciója alapján gyártottuk le és építettük fel, és ez valóban egy nagyon különleges installáció volt. Ugyanakkor világosan látszik, hogy egyre több cég igényli az átlagon felüli, látványosabb kiállítási megjelenést. Egyre több a kiállítás, így több a kiállító és nagyobb a verseny is, ezért az ügyfelek minden eddiginél fontosabbnak tartják, hogy a régebben bevált szokásos, standard standok helyett újdonságokkal, formabontó megoldásokkal tűnjenek ki a többiek közül. A világ legnagyobb ingatlanos eseményére, a müncheni EXPO REAL-re készített egyedi, a fővárosunkhoz hasonlóan izgalmas és sokszínű Budapest-stand is jó példa erre, ahogy a LigthTech standjai is. A speciális lámpatechnológiákat fejlesztő cégnél kifejezetten elvárás, hogy a világ legnagyobb szakmai kiállításain évről-évre látványosan kitűnjenek az átlagból. Tavaly a kölni FIBO-ra tervezett standjukhoz egy speciális, színváltós okosponyvával is készültünk. A Zwack berlini Bar Conventen való (a HD Grouppal közösen készített) megjelenése is különlegesen egyedi volt, a MOL számára – az XTRM Group közreműködésével készített – standjaink pedig több díjat is nyertek az elmúlt években nemzetközi kiállításokon. 

Miért éri meg ezeknek a cégeknek az ilyen külföldi kiállításokon való részvétel?

Az elsődleges cél nyilván mindig a terjeszkedés. Piacszerzés és új vevők megnyerése. Sok esetben azonban komoly presztízsértékkel is bírnak ezek a megjelenések. Egyes iparágakban egyszerűen elvárás, hogy az adott piaci szereplő ott legyen a legfontosabb iparági eseményeken és kiállításokon. Rossz üzenete lehet egy-egy elmaradásnak. Azonban a BioTech USA kiállítási megjelenésein keresztül például pontosan lekövethető a cég folyamatos növekedése. Évről-évre egyre többen ismerik a márkát, és a világon mindenhol tömegek állnak már az aktuális standjuk körül. 

Milyen trendek jellemzik leginkább a nagyobb nemzetközi szakkiállítások standjait?

Az elmúlt években nemzetközi szinten nagyon ment a látványelemként is funkcionáló szerkezeti elemekkel, korábban csak ipari létesítményekben használat anyagokkal és egyszerű vonalvezetéssel operáló LOFT stílus. Mi is igyekeztünk ezt erősíteni itthon, sőt, saját LOFT bútorcsaládot is terveztünk, ezzel is ellensúlyozva a kissé egysíkú hazai készbútor-kínálatot. Kollégáimmal folyamatosan járjuk a világ jelentős szakmai eseményeit, hogy képben legyünk a legújabb trendekkel is. Nagyon várjuk már az áprilisban esedékes milánói Salon del Mobile kiállítást, ami minden évben a design-ipar kiemelkedően fontos eseménye. Kíváncsian várom, mit diktálnak majd a nagy világcégek a következő időszakra. 

Átlagosan mennyi idő telik el az első látványterv és a helyszíni építés között egy külföldi projekt esetén?

Átlagosan kb. 4 hónapra tehető ez, de vannak olyan cégek, akik ennél is ideálisabban, akár 7-8 hónapra is előre gondolkodnak és terveztetnek. S persze olyan is van, aki 2 hónappal az esemény előtt kezdi el prezentálni az elképzeléseit. A kevés idő mindig nagyságrendekkel komolyabb kihívást jelent, de megijedni ettől sem szoktunk soha. Mindent megoldunk. 

Többször is használható installációkról van szó?

Ez teljesen ügyfélfüggő. Van olyan partnerünk, aki évek óta ugyanazzal a standdal járja a nagy kiállításokat, mert tökéletesen megfelel neki a már bevált installáció, és több olyan ügyfél is akad, aki kifejezetten várja az újabb és újabb ütős terveket, mert annyira szeret kitenni magáért, hogy minden évben más típusú megjelenést akar. Több olyan cég is van, akik minden évben nagyon sok kiállításon részt vesznek, esetükben általában olyan standokat tervezünk, amelyekkel bármely helyszínen meg tudnak jelenni, akár a design teljes megtartásával, de más-más méretben is. 

Minden esetben itthonról szállítják a standokat, vagy előfordul, hogy a helyszínen is gyártatnak elemeket?

Többnyire itthonról viszünk mindent, egyrészt a már említett költséghatékonysági tényező miatt, másrészt, mert a saját gyártás a legbiztosabb. Kínában azonban, ahova a szigorú szabályozás miatt rendkívül nehéz kijuttatni bármit is, van már bevált partnerünk, az ottani standokat például mindig velük gyártatjuk, persze a legtöbbször így is kiutazunk az építést felügyelni. A tervezés és a projektmenedzsment viszont minden esetben itthon van, és az esetek döntő többségében a teljes gyártás is. Európán belül viszonylag könnyű a kamionos szállíttatás, a tengerentúli projekteknél azonban alaposabb átgondolás és tervezés szükséges, ott nem ritka a 2-3 hónapos szállítási idő sem. Például amikor Japánba küldünk valamit hajóval.

Az említett partnerek szinte kivétel nélkül hazai cégek. Külföldi ügyfeleknek is dolgoznak külföldön, vagy oda mindenki otthonról „viszi” a standját?

A fő irány egyelőre a magyar cégek segítése külföldön, valamint a külföldi cégek kiszolgálása itthon, de a hosszabb távú terveink között szerepel ennél direktebb külföldi terjeszkedés is. 

A Forbes.hu-n lehet cikket venni? Igen, de a fizetett tartalmakat mindig jelöljük.

Ezek között a Támogatói tartalom a legnépszerűbb, felváltva van kint a nyitóoldalon, a megjelenés hetében 2000 megtekintést garantálunk hozzá. A Brand Club ennél exkluzívabb, hiszen folyamatosan kint van a nyitóoldalon egy hétig, és 5000 megnyitást biztosan el fog érni. És ott van a Brand Voice is, amit kifejezetten iparági vagy szakértői megszólalásokhoz ajánlunk, szintén fix egyheti nyitóoldali kiemeléssel.

Ezek a támogatói tartalmak olyanok, amilyennek a megrendelő szeretné őket. Ezzel szemben a szerkesztőségi anyagok olyanok, amilyennek a forbes.hu újságírói megírják őket, és nem eladók.

Értékesítő kollégáink elérhetősége megtalálható a Kapcsolat menüpontban.