Támogatói tartalom

Az etikus teamárka, ahol a termelők a tulajdonosok

A cikket támogatta a Dilmah

„Egy bögre forró tea nyugtató balzsam a gondokra” – tartja nem is egy mondás. Őszinte, tiszta ital, ami csodákra képes, ha tisztelettel fogyasztjuk. Gyógyítja a testet és a lelket egyaránt, egy 89 éves teakészítő mesternek köszönhetően pedig szépen lassan az egész világot is. A Dilmah európai School of Tea programja kapcsán ősszel Budapesten járt Merrill J. Fernando, a márka megalapítója, aki nem csupán a teafogyasztási szokásainkat forradalmasította, de példaértékű lépéseket tett a globális etikus gazdaság kiépítése felé.

Ugye, mindannyian emlékszünk az utánozhatatlan „ovis teára”, amit többliteres lábosokból, hatalmas merőkanállal mertek a konyhásnénik a kis műanyag poharainkba? Némi citrompótló és rengeteg cukor – talán ez lehetett a titka. Mennyiség, a minőség rovására. Merrill J. Fernando – illetve, ahogy a világ ismeri őt, Mr. Dilmah – szerint sajnos nagyon hasonló a helyzet a nemzetközi teaiparban. „A szektort uraló nagy teaóriások a magasabb profit reményében szépen lassan szinte teljesen kivonták az eredeti ceyloni teát a termékeikből, kárt okozva ezzel a termelő farmereknek és a fogyasztóknak egyaránt” – csóválja a fejét, miközben saját karrierjéről is mesél. „24 éves voltam, amikor Londonban elhatároztam, egyszer nekem is lesz egy saját teamárkám, ami visszahozza a tradíciókat, a tisztességet és az őszinteséget a teaiparba. Amikor évtizedekkel később ez valóra vált, még nem engedhettem meg magamnak, hogy marketing stratégiára költsek, így magam találtam ki a márka nevét: két fiam nevét vontam össze, Dilhan és Malik – így született meg a Dilmah. Hírességeket sem tudtam megfizetni, hogy reklámozzanak, így én lettem a Dilmah arca. Csaknem 40 év kemény munkájába került, mire meg tudtam valósítani az álmomat, de mára elmondhatom, hogy a Dilmah az egyetlen etikusan előállított teamárka az egész világon, amelynek tulajdonosai maguk a termelők.”

A mára több mint 100 országban, s köztük hazánkban is elérhető Dilmah fekete teák kizárólag ceyloni – nagyrészt a családi vállalkozás saját ültetvényéről származó – teák, melyeket a frissen, csakis kézzel szüretelt tealevelekből vákuumcsomagolnak ott helyben, Srí Lankán. Az ültetvénytől a csészéig nyomon követhető a feldolgozás teljes folyamata. 2009-ben a Paul Bocuse Akadémiával együttműködve tartották meg Franciaországban az első International School of Tea programot. Azóta a világ számos pontján nyújtanak szakmai továbbképzést a vendéglátóipar szakembereinek. A Dilmah nemzetközileg elismert séfekkel működik együtt, akiknek köszönhetően számos kísérletezés zajlik a teák ízvilágának, párosíthatóságának feltérképezésében, alapanyagként való felhasználásában. Az idei, európai teakurzusnak Budapest adott otthont.
„Mivel a különböző termőhelyekről származó teák eltérő ízvilágot hordoznak, nagyszerűen alkalmasak arra, hogy ételekhez párosítsuk őket, akárcsak a borokat, illetve koktélok, sőt ételek alapanyagaiként is felhasználhatjuk.”- mondta el fia, a jelenlegi CEO, Dilhan C. Fernando gasztronómiai törekvéseikkel kapcsolatban az itthoni eseményen. Forgalmazó partnerük, a G.I.F.T. Kft. az anyacég filozófiáját követve aktív szerepet vállal a teaoktatások, szakmai továbbképzések szervezésében, és egyre több hazai top bárban kerülnek teakoktélok, illetve kreatív jeges teák az itallapra.

A minőségcentrikus üzleti modell mellett a társadalmi felelősségvállalásra is nagy hangsúlyt fektet a családi vállalat. Elkötelezettek a környezetvédelemben, a fenntartható fejlődésben, termőhelyeiken az ökoszisztéma egyensúlyának megőrzésében. Számos felzárkóztató programmal segítik a teatermelő családokat és az elmaradottabb régiókban élőket, valamint kiemelt természetvédelmi projekteket kezdeményeznek és patronálnak. 

„Az egész életemet a teának szenteltem, hiszen ez az országom legfontosabb mezőgazdasági terméke. Ide is forgattam vissza a bevételek nagy részét. Úgy érkeztem erre a világra, hogy semmim nem volt, de egy kicsivel jobb világot hagyok magam után, ha menni kell.”

Merrill J. Fernando 2015-ben vehette át az oslói Business for Peace Alapítvány életműdíját, amelyre a gazdaságtudományi- és béke Nobel-díjasok állították össze a jelöltek listáját. Az alapítvány azokat az üzletembereket tünteti ki, akik az adott évben figyelemre méltó tevékenységükkel és odaadásukkal sokat tettek a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának és erkölcsös üzleti magatartásának nagyobb térhódításáért, amellyel példát mutatnak a világnak.

A Forbes.hu-n lehet cikket venni? Igen, de a fizetett tartalmakat mindig jelöljük.

Ezek között a Támogatói tartalom a legnépszerűbb, felváltva van kint a nyitóoldalon, a megjelenés hetében 2000 megtekintést garantálunk hozzá. A Brand Club ennél exkluzívabb, hiszen folyamatosan kint van a nyitóoldalon egy hétig, és 5000 megnyitást biztosan el fog érni. És ott van a Brand Voice is, amit kifejezetten iparági vagy szakértői megszólalásokhoz ajánlunk, szintén fix egyheti nyitóoldali kiemeléssel.

Ezek a támogatói tartalmak olyanok, amilyennek a megrendelő szeretné őket. Ezzel szemben a szerkesztőségi anyagok olyanok, amilyennek a forbes.hu újságírói megírják őket, és nem eladók.

Értékesítő kollégáink elérhetősége megtalálható a Kapcsolat menüpontban.