Automatizálnak, de vendégmunkásokat is hoznak a Fülöp-szigetekről, közben építik saját márkájukat is. Ilyen évet zárt a piacvezető Master Good.
Bárány László 97,7 milliárdos vagyonával a Forbes listán a huszonnegyedik leggazdagabb magyar, cége, a Master Good Csoport pedig a tizedik legértékesebb családi cég a maga 96,5 milliárdos értékével.
A baromfihús-feldolgozással és tartósítással foglalkozó Master Good piacvezető a területen, többek között a McDonald’s beszállítója. Óránként tizenhatezer állatot vágnak le, a hazai baromfiállomány felét a Master Good dolgozza fel. A kisvárdai központú céget az alapító két fia, László és Péter vezetik.
43 országba exportálnak, tavaly előtt még a forgalom felét az export tette ki, idénre némileg változott az arány, és valamivel hangsúlyosabb lett a hazai piac. 2022-ben 84,3 milliárd forint volt az exportforgalom, ami idén 84,4 milliárdra jött ki, vagyis minimális volt a növekedés, ezzel szemben a belföldi árbevétel a 78 milliárdról 89 milliárd forintra nőtt. A cég teljes forgalma tavaly 173,6 milliárd forint volt, ami 11 milliárdos növekedést jelent az azt megelőző évhez képest.
Az adózott eredményük mégis csökkent, a 2022-es 15,3 milliárd helyett tavaly 12 milliárd lett a nyereség. A tulajdonosok 2,4 milliárd osztalékot vettek ki, az eredménytartalékot pedig 7,7 milliárdról 10 milliárdra növelték.
A kiadások közül a vásárolt alapanyagok ára nőtt leginkább, 95,4 milliárd forintról 108,3 milliárdra, emögött valószínűleg a takarmány-alapanyagok drágulása áll. Az energiaárak normalizálódásának és az üzemek folyamatos fejlesztése miatt a cég energiaköltsége viszont jelentősen csökkent, 9,2 milliárdról 5,1 milliárdra.
2023-ban átlagosan 17,6 százalék volt az infláció Magyarországon, ezen belül az élelmiszerek ára nőtt a leginkább, 25,9 százalékkal. A hatósági árak csak kis mértékben hatottak a cégcsoportra, azok ugyanis szinte egy az egyben a kiskereskedelmet sújtották.
Több mint 20%-kal többet költöttek bérekre, mint egy évvel korábban, ezek költsége 7,9-ről 10,3 milliárd forintra nőttek, miközben a dolgozói létszám érdemben nem változott. A munkaerőhiányt egyfelől külföldi, jellemzően Fülöp-szigeteki munkaerővel, másrészt automatizációval próbálja áthidalni, ez utóbbiban ifj. Bárány László szerint világszinten is élen járnak.
Arányaiban a cég hirdetési költségei növekedtek a legnagyobbat, erre a 2022-ben 1,6 milliárdot költöttek, 2023-ban viszont már 2,8 milliárdot fordítottak, vagyis 75%-kal többet, mint az előző évben. Ez nem meglepő, hiszen a csoport stratégiája, hogy a cégnévből fogyasztói márkát építsenek.
A csirke csipogásán kívül mindent hasznosítunk”
A Master Good csoport teljesen integrált cégként működik, van vágóüzemük, aminek a melléktermékeiből állateledelt gyártanak, vagy állati fehérjefeldolgozójuk, ezen felül gyártanak mirelit ételt, tartozik hozzájuk panírozó gyár és a Sága 2020-as felvásárlásával már húskészítmény-gyáruk is van.
„Magunk gyártjuk a takarmányt, mi tenyésztjük a csirkét, mi keltetjük ki, a partnereinkkel együtt mi hizlaljuk fel, mi dolgozzuk fel, felhasználjuk a melléktermékeket és abból is terméket állítunk elő, sőt, az istállótrágyából is fermentáció után terméket készítünk, amit visszajuttatunk a szántóföldekre, és így valósítjuk meg a teljes körforgásos gazdálkodást” – nyilatkozta ifj. Bárány László a Forbes.hu-nak.
A beszámoló elkészítésében a Forbes újságíróját a Credit Online támogatta