Print

Problémamegoldásrane vegyél fel embert

Zsiborás Gergő
2021. május 03. 3 perc olvasás

„Csak nemrég jöttem rá, hogy laptopot vagy asztali gépet közel egy éve nem használtam. Mindent az Ipadembe vagy az Iphone-omba jegyzek fel” – meséli Gareth Williams a Forbesnak. Mondhatjuk, hogy a felfedezés vicces, de Gareth mint technológiai befektető, pontosan érti, hogy ez egy korszakváltásról is szól. És ebben annyira hisz, hogy egymillió dollárt tett fel rá. Skócia legsikeresebb startuppere – miután cégét, a repülőjegyfoglaló Skyscannert 2016-ban felvásárolta a globális óriás, a Ctrip – impozáns házi könyvtárát rendezgeti, gondolkodik, és ígéretes tech cégekbe fektet. „Ez egészen elképesztő – mondja hamarjában tett felfedezéséről –, az egyik dolog, ami mindezt lehetővé tette, a Craft.”

Orosz Bálint, a Craft alapítója

A Craft Gareth egyik legújabb befektetése – Orosz Bálint 2019-ben alapított cégének kifejezetten érintőképernyős eszközökre optimalizált jegyzetkészítő, gondolatrendező alkalmazása. Abból a megfontolásból, hogy hamarosan tömegével kerülnek a munkaerőpiacra azok, akiknek már nem a Word, hanem az okostelefon volt a digitális szocializációjuk színtere.

Ha hisztek a sztoriban, szálljatok be pénzzel is.

A Tiktok-generáció olyan komplex feladatokat, mint például a videószerkesztés, simán megold a telefonján, de nemigen van a piacon olyan alkalmazás, ami kiszolgálná őket munka közben. Gareth jegyzetek mellett esszéket is ír a Craftban, gondolatait könnyedén rendezi újra az intuitív szerkesztőfelületen. 


A Skyscanner 2014-ben vásárolta fel Orosz Bálint akkori startupját, a Dis­tinctiont (Forbes, 2014/12), innen közöttük a kapcsolat. Gareth a Craft korai bétaverzióját használja tavaly március óta. Bálint ugyanis megmutatta fejlesztését az ismerőseinek, majd azt mondta: ha hisztek a sztoriban, szálljatok be pénzzel is. Az egykori skyscanneres bandából többen így is tettek. Gareth egymaga egymillió dollárt tett a cégbe tavaly, ami nemrég újabb tőkét kapott: a Spotify-ban vagy a Boltban fantáziát látott Creandum vezetésével már nyolcmillió dolláros kört zártak le április elején.
A Craft egyik erőssége, hogy nagyon felhasználóközpontú. „A digitális megfigyelés korában üdítő volt látni, hogy a Craft elsődlegesen helyi tárhelyen (vagy offline) működik, és nem hirdetésekből meg a felhasználói adatok eladásából csinál pénzt, hanem az előfizetésekből.” Ehhez egy valami szükséges: nagyon jó terméket kell fejleszteni.


Gareth szerint egy dologra biztosan figyelniük kell a jövőben. „Az a tapasztalatom, hogy nem termék- vagy marketingproblémák megoldására kell embert felvenni, hanem annak a megoldásnak a skálázására, amit egyszer a már meglévő csapatod megtalált.” Orosz Bálint a Forbes.hu-nak adott interjújában beszélt róla hosszabban, hogy a most bevont nyolcmillió dollár nagy részét pontosan ilyen emberekre akarják elkölteni.