Banki-technológiai konferencia volt ma Budapesten, ahol a Revolut vezérhelyettesével indult a nap, hogy aztán a magyar bankvezetők is elmondják, mik a terveik. A Revolutot egyre többen használják elsődleges számlaként, de túlzás lenne azt mondani, hogy a magyar bankok már retteghetnek. De kihívóként már foglalkozniuk kell a tőzsdére készülő és globális szuperalkalmazást építő neobankkal.
Andrius Biceika, a Revolut vezérigazgató-helyettese ma a budapesti Banking Technology című konferencia nyitóbeszélgetésében elmondta, hogy előbb-utóbb a Revolut Bank nálunk is meg fog jelenni a személyi hitelekkel, hitelkártyákkal, azonban csak a helyi szabályozókkal egyetértésben tehetik ezt majd meg. Erről már párbeszédet folytatnak a pénzpiacot szabályozó MNB-vel is.
A Revolut szuperappot épít, nemcsak bankot
Biceika (akit online kapcsoltak be) elmondta, a víziójuk az, hogy „globális szuperappá” válljanak. Ez azt jelenti, hogy akár ETF-ekkel, akár botok által adott tanácsadással vagy privátbanki szolgáltatással, de előbb-utóbb meg fognak jelenni a piacon, ezek az alkalmazásból elérhető, újabb szolgáltatások lesznek. A szolgáltatási kört már ennek szellemében bővítik most is. Erre egy példa, hogy a Revoluttal ma már több országban az appon keresztül tudnak szállást foglalni az ügyfelek (a 10 százalékos visszafizetés miatt pedig ez bőségesen meg is éri nekik).
Kérdésre válaszolva ugyanakkor azt is elárulta, noha világszerte 20 millió ügyfelük van, időbe telik míg az ügyfelek elsődleges bankszámlaként tekintenek rájuk. Több piacra ugyanakkor már eleve bankként léptek be az elmúlt időszakban és itt gyorsabban megtörténik ez a váltás,
ezt onnan tudják, hogy az ügyfelek a fizetésüket már a Revolut-számlájukra utaltatják.
Meg akarnak felelni a helyi szabályoknak
A magyarországi új szolgáltatásokról szóló terveikkel kapcsolatban a szakember úgy nyilatkozott, ebben kulcselem a szabályozás.
„A magyar szabályozó nyitott, de lassan, óvatosan haladunk.”
Jelenleg azon dolgoznak, hogy további 15-20 országban terjeszkedjenek a Revolut Bankkal.
Nincs tökéletes szabályozás, de a legfontosabb, hogy minden piacon – mindegy, mennyire szigorúak – az ügyfelek érdekében járnak el. A Revolut és a szabályozó célja azonos, és csak úgy lehet új szolgáltatásokat bevezetni, ha a szabályozó is elégedett – hangsúlyozta Biceika. Nem véletlen, hogy ezt többször is kihangsúlyozta, a hatóságokkal volt már ügyük úgy, ahogy nem szerették volna: az MNB a Revolut egy korábbi díjmódosítását kifogásolta.
A nyelvi korlátokról, a magyar ügyfélszolgálattal kapcsolatban Biceika kiemelte, hogy az ügyfeleik átlagéletkora Magyarországon 32-33 év (ők jól beszélnek angolul), sok mindent a helyi igényekre szabnak, előbb-utóbb magyar ügyfélszolgálattal is fognak rendelkezni.
Tőzsde: ez a cél, de nehéz megmondani, mikor
„Nem titok, hogy ilyen tervekkel rendelkezünk, azonban egyelőre erről korai lenne beszélni” – mondta a tőzsdérelépést (IPO) firtató kérdésre. Az alapítók szerint a tökéletes időzítés mellett ehhez az 1-2 milliárd dolláros bevételi szintet is el kell érniük. Ma még nehéz megmondani, hogy ez a pillanat 5 vagy 10 év múlva jön el.
Ami a megfelelő pillanatot illeti, az biztos, hogy nem lesz egyszerű dolga a Revolutnak. Az elemzők tartósan magas inflációra készülnek a fejlett piacokon, ami kedvezhet, például, a bankpapíroknak is, ugyanakkor a tech szektor ilyen környezetben már kevésbé szexi, a forró pénz eltűnésével (a nagy jegybankok már nem szórják a forrást a gazdaságokba) a magasabb kockázatú, technológiai papírok felől elfordulnak a befektetők.
Mit tesz az OTP és a többi „régi” szereplő, hogy ne ne nőjön a fejükre a Revolut?
A konferencia egy másik panelbeszélgetésébe magyar bankvezetőket hívtak meg, akik reagáltak a Revolut jelentette kihívásokra.
Sziráki László (CIB Bank, digitális csatornák -és CRM vezető) szerint a kitörési pontokat a komolyabb megtérülést termelő tevékenységek fogják jelenteni a Revolut Bank számára, ezzel azonban sokkal erőteljesebb felügyelet és szabályozás is együtt jár majd, ráadásul ezek nagy részét nem lehet tisztán digitális úton nyújtani. Veszélyt jelent a Revolut a bankok számára, de fel kell nőniük a feladathoz.
Hegedüs Éva (Gránit Bank, elnök-vezérigazgató) szerint az ügyfeleknek el kell dönteniük, hogy egy veszteséges vagy egy stabilan nyereséges szolgáltatónál (mint amilyen a Gránit Bank is) bankolnak, tényleg a litván felügyelet alatt álló szolgáltatóval akarnak-e együttműködni, és figyelembe kell venniük, hogy ügyfélélményben és a szolgáltatási paletta komplexitásában egy magyar bank előbbre is jár, mint a Revolut.
Foltányi Tamás (Erste Bank, operációs igazgató) szerint félelmetes, hogy rövid időn belül félmilliós ügyfélkört építettek fel, a bankszabályozás azonban olyan kihívás elé állíthatja a Revolutot is, amilyenekkel a hazai bankok szembesülnek.
Csányi Péter (OTP, vezérigazgató-helyettes, borítóképünkön) nem vár exponenciális ügyfélnövekedést a Revolutnál, konkrét tervei, például, a támogatott termékekre sincsenek a Revolutnak, ezek nélkül nehéz komoly ügyfélbázist elérni. A márciusban kinevezett, informatikai vezérhelyettes arról is beszélt, hogy szerinte az egyik
legkritikusabb kérdés a következő évtizedben az lesz, hogy használják ki a bankok a mesterséges intelligenciát (AI).
A rendelkezésre álló adatmennyiség az emberi munkaerő számára feldolgozhatatlan, eközben a mindennapi életünkben már számos területen jelen van az AI. Már most alkalmaznak mesterséges intelligenciát bizonyos területeken, a következő években pedig a természetes nyelvek értelmezése lehet az egyik fő feladata. A teljes vállalati és lakossági digitális platform cseréje zajlik most az OTP-nél, az ügyféligényekből kiindulva újragondolják a funkciókat – ismertette Csányi. A jövő év első negyedéve végén ki fogják tudni kapcsolni a régi lakossági smartbankjukat. Emellett az automatizációval foglalkoznak a legtöbben, különösen a háttérterületek adminisztratív és repetitív jellegű feladatait tudják robotokkal kiváltani, értékteremtő munkára fordítva a szakemberek kapacitásait, továbbá a külföldi piacokon is számos átalakítást hajtanak végre. Minden egyes fejlesztésnél és munkakörben megvizsgálják, hosszú távon is képesek-e a fajlagos költségeket csökkenteni.
Vinnai Balázs (Magyar Bankholding és W.UP) egy példán szemléltetve úgy vélte, az
edukációban van lemaradásuk a magyar bankoknak, hogy meggyőzzék az ügyfeleket arról, hogy sok tekintetben régóta tudják azt, amit a Revolut.
Németh Balázs (K&H Bank, innovációs vezető) szerint akárhogy is alakul a piaci verseny, egy biztos: az ügyfelek nyernek vele, és hasznos a verseny a bankok számára is.
Borítókép: Csányi Péter, az OTP informatika vezérigazgató-helyettese. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers