A bankok számára a Revolut egy piacromboló versenytárs, díjbevételeik egy része a számos, agresszíven terjeszkedő fintech startup előretörése miatt komoly veszélyben van. Főleg azok, amelyek a legjövedelmezőbbek voltak és jelenleg drága banki szolgáltatásnak számítanak. Nem véletlen, hogy pont ezekre a területekre jöttek létre az új megoldásokat hirdető cégek – a kapitalizmus működik, vonja le a következtetést az Alaplog témával foglalkozó írása, melyet az alábbiakban szemlézünk.
A fintech cégek méretükből adódóan gyorsabban tudják hasznosítani a technológia nyújtotta előnyöket, mint a nagy bankok. Fiókok nélkül kisebbek a működési költségek, a fintech szolgáltatók olcsóbbak, gyorsabbak, rugalmasabbak és magasabb ügyfélélményt nyújtanak. Egy fintech számára az életciklusa elején egy teljesen elfogadott stratégia, hogy a piaci részesedésének növelése érdekében feláldozza a profitabilitását – világít rá a szektor működésére Karácsony Tamás az Alapblogon megjelent írásában annak kapcsán, hogy az itthon is népszerű szolgáltató, a Revolut tegnap “forintosította” szolgáltatásait.
Most startolt rá igazán a magyarokra a bankgyilkos unikornis
Valóban félniük kell a bankoknak?
A fintech startupok esetében kezdetben a cég mérete miatt nem is okoz problémát a veszteségek finanszírozása. A cég növekedésével azonban az abszolút szám egyre nagyobb lesz, és a befektetők jogosan követelhetik a megszerzett piaci részesedés monetizálását, ezzel drágábbá téve többek között a Revolut szolgáltatásait is. Minden kétséget kizáróan lassabbak a bankok, de mégis hatalmas erővel és lépéselőnnyel bírnak.
A bizalom a mozgatórugója a pénzügyeknek, ezt nem lesz könnyű a fintech cégeknek kiérdemelni, főleg a személyes ügyfélkapcsolat hiánya miatt. Az emberek pedig nem szívesen váltanak.
A viselkedési közgazdaságtan egyik fontos kutatási területe az az óriási különbség, ami aközött van, amit az embereknek racionálisan „kéne”csinálniuk, és amit valójában csinálnak. Ennek a különbségnek nagy részét a súrlódás okozza. Az emberek a legkisebb ellenállás, legkisebb súrlódás útját szeretik választani.
A bankok pedig különösen jók abban, hogy ellenállást hozzanak létre azokon az utakon, amiket nem szeretnének, hogy válasszunk.
Kiválóan keltenek súrlódást, gondoljunk csak a bankszámlaváltás költségeire (tranzakciós költségek, kártyafelmondási díj) és a vele járó hosszadalmas utánajárásra.
Egyre kevésbé más, mint egy hagyományos bank
A szerző arra is felhívja a figyelmet, hogy a Revolut az európai banklicenszet is megszerezte, és nagyon sok olyan terméket nyújt már, mint amit a hagyományos bankok. A teljesség igénye nélkül: biztosítás, utalás, devizakonverzió, de tervezik a hitelezés és a megtakarítási szolgáltatások bevezetését is. Emellett elérhető szolgáltatás a közösségi kölcsön, költési szokásainkra vonatkozó elemzés, statisztikák és rengeteg más apró újítás.
A Revolut egy olyan platform, ami a bankoknál nem, vagy nem olyan minőségben, vagy drágán elérhető szolgáltatásokra kitalált fintech megoldások összességét integrálja. Mi banki ügyfelek ugyanis lusták vagyunk, még bankok között sem szeretünk váltani, hogy a költségeinket csökkentsük.
A megoldások egyetlen alkalmazásba integrálása már jelentősen csökkenti a belépési korlátot. Ez lehet a Revolut sikerének záloga.
Azzal, hogy ingyen nyújtja a devizaátváltási és nemzetközi utalási szolgáltatásokat, a Revolut nem keres pénzt, stratégiája a gyors és agresszív felhasználószám-növelés, hogy utána megnyíljanak a cég számára a keresztértékesítési lehetőségek.
Most startolt rá igazán a magyarokra a bankgyilkos unikornis
A bankok és a fintech cégek csatájából még korai lenne győztest hirdetni, de egy biztos: mi fogyasztók, nem jöhetünk ebből ki rosszul – zárul a bejegyzés. A teljes írás itt érhető el.