Higiéniai árrobbanás történt az elmúlt hónapokban a szupermarketekben és a drogériákban is: a vécépapír ára a pánikvásárlás korszakát idézi, a tisztasági betétért, vagy a tampontért pedig több mint ezer forintot is fizethetünk. A Forbes.hu árkörképe a legfrissebb adatokkal.
Vajárcsata, sajtinfláció, kenyérárrobbanás: az utóbbi egy-másfél évben minden alapvető élelmiszer ára jelentős növekedésen ment keresztül. Lerágott csontról azonban nem beszélhetünk, novemberről decemberre például rekordot döntött több higiéniai termék árának növekedése, és januárban is tovább emelkedtek. A vécépapír és a papírzsebkendő ára mellett a Forbes.hu megvizsgálta a tisztasági betétek és a tamponok árát is. A táblázatokhoz 2023. február végi adatokat használtunk. Az adatgyűjtés során az is kiderült, miért okozhat problémát a nőknek, ha egy boltban nincsenek sajátmárkás termékek.
Már nem azért drága, mert gyűjtik
Keserű nosztalgiát ébreszthet bennünk a vécépapír-árcímkék látványa a boltok polcain. A mostani árakhoz hasonlóval utoljára közel három éve, a koronavírus-járvány legszigorúbb karanténszabályozásainak idején találkozhattunk a társasházak vécépapír-feketepiacain. Ezen kívül soha nem volt még olyan, hogy 200 forintot kértek volna el egy tekercsért. Az ország legnagyobb forgalmat bonyolító szupermarket-láncánál jelenleg ennyibe kerül a legolcsóbb háromrétegű tekercs. 100 forint alatti tekercsárakhoz pedig lejjebb kell adni az igényeinkből, és kétrétegűt kell választani.
Az adatsorból az látható, hogy a szupermarketek egyértelműen olcsóbbak, mint a drogériák. A fent említett Lidlben például csak akkor lehet olcsón megúszni a vécépapír-üzletet, ha megelégszünk a kétrétegűvel. Ebben a kategóriában viszont a Spar verhetetlen, körutunk során egyedül ott találkoztunk 100 forint alatti tekercsárakkal, a saját márkás termékeknél.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a háromrétegű vécépapír árát tekinti mérvadónak, és nyolc tekerccsel számol. Egy ekkora csomagnak a fogyasztói átlagára 1020 forint volt tavaly januárban, novemberben már 1510, idén januárban pedig 1670 forint. Tudatos vásárlással tehát még a legdrágább helyen is az átlagár alatt lehet maradni.
A háromrétegűek között a Príma és a Tesco számít a legolcsóbbnak: a Prímánál ez saját márkás terméket jelent, a Tesconál pedig az Oops volt a befutó.
A két csomag egyaránt 2899 forint. Ehhez az árszinthez hozzászokhatunk,
a közeljövőben nem várható a tavalyihoz hasonló drasztikus áremelkedés.
Drágább euró, drágább vécépapír
„A vécépapír ára a cellulóz árától is függ, ez a legfőbb alapanyagunk. A tavalyi év brutális volt, de március környékén nem látok újabb áremelkedést. Az energiaárak kissé mérséklődtek. Euróban vagyunk kénytelenek beszerezni az alapanyagot, ezért amennyiben az euró-forint árfolyam marad ezen a szinten, várhatóan nem fogunk emelni. De a szerb tulajdonosaink a döntéshozók, ők viszont nincsenek állandóan Magyarországon” – mondta lapunknak egy sajátmárkás vécépapírt gyártó cég munkatársa.
Az árfolyam-ingadozás magyarázhatja a tavalyi, év végi drasztikus áremelést is. Október közepén az euró elérte a 432 forintos szintet is, jelenleg pedig 377 forintot ér.
Nem csak a gyártó, a forgalmazó is stagnálásra számít: az energiaárak mérséklődése és az euró-forint árfolyam változása a Prímát is érintette. „Köztudott, hogy a papíráruk gyártási költségei között a felhasznált energia jelentős tételt képvisel. Nem várunk további áremelkedést a vécépapír és a papírzsebkendő esetében” – mondta a Forbes.hu-nak Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója. „Az áremelkedések hatására többletigényt tapasztalunk az olcsóbb termékeknél, ugyanakkor a prémium szegmens iránt is megvan a kereslet.”
A zsebkendőknél egyszerűbb a képlet: a KSH a 90-100 darabos, háromrétegű zsebkendőcsomagokat tekinti egységesnek. Ezek közül a Príma sajátmárkása bizonyult a legolcsóbbnak, a tescós ennél 80 forinttal drágább. Zsebkendő-vásárlásnál már a drogériákkal sem járunk rosszul. Például, a Müllerben a 30×10 darabos, négyrétegű változat a legolcsóbb, amivel két bevásárlókörutat is megspórolhatunk.
A KSH adatai szerint egy 90-100 darabos zsebkendő átlagosan 271 forint volt tavaly januárban, novemberben 411 forint, idén januárban pedig 449. Itt is igaz tehát, hogy még a legdrágább helyen sem feltétlenül kell átlagáron vásárolni.
Hatszoros árat kell fizetni a márkáért
A statisztikai hivatal a tisztasági és az egészségügyi betét árát nem tartja számon, illetve a tampon ára is hiányzik a listából. A Forbes.hu azonban megvizsgálta az árakat, és a vécépapírnál látott trendek fordítottját tapasztaltuk a női higiéniai termékeknél.
A tisztasági betéteknél egyértelműen látszódik a drogériák árelőnye a szupermarketekhez képest. A Dm és a Rossmann azonos áron adja sajátmárkás betéteit, a Müller pedig az ő szintjük alá árazott, tehát az ő 55 darabos csomagjuk a legolcsóbb. A vásárlók a Prímával járnak a legrosszabbul, mivel nekik nincs sajátmárkás termékük. Náluk a legolcsóbb egységárú betét az Always, ami több mint háromszor annyiba kerül, mintha a Müller termékét vennénk (itt persze minőségbeli különbségek is vannak). A drogériában 445 forintos, 55 darabos csomag a legjobb ajánlat, a Prímánál a 60 darabos kerül 1429 forintba, tehát egységáron is közel háromszoros a különbség.
A menstruáció idején használatos egészségügyi betétek jellemzően mindenhol többe kerültek, mint a tisztasági betétek, néhol többszörös árkülönbséggel.
A tamponoknál is érezhetően drágábbak a szupermarketek a drogériáknál. A tisztasági betétekhez hasonlóan itt is a Príma kínálja a legdrágább megoldást. A magyar üzletlánc sajátmárkás termék híján az Ob-t kínálja legolcsóbban a bolt vásárlóinak, aminek egységára közel hatszorosa a Müller tamponjának, de még a második helyen álló Lidlhez képest is közel háromszoros a különbség.
A CBA kommunikációs igazgatója lapunknak azt mondta, az egészségügyi betéteknél, tamponoknál a vásárlók a nagy, közismert márkák termékeit részesítik előnyben. Ez nem meglepő, hiszen az üzleteikben azok számítanak a legolcsóbbnak.
A drogériák a nagy kiszerelésű csomagokkal tudnak sokkal jobb árat kínálni a szupermarketeknél, ahol jellemzően nincs 64, vagy 80 darabos csomag.
Például, a Müllerben a 64 darabos csomag 895 forintba kerül, míg a negyedakkora, 16 darabos Ob ennél drágább a Prímában, 1249 forint. A szupermarketek – a Prímát leszámítva – 5-700 forint közötti áron is kínálnak tamponokat, ezek a csomagok azonban csak 24-32 darabosak.
Miközben a világ egyre több országában ingyenesek a menstruációs termékek – például Skóciában és a diákoknak Angliában vagy Új-Zélandon is – Magyarországon továbbra is 27 százalékos áfakulccsal terheli azokat a kormány. A KSH nem méri a menstruációs szegénységre vonatkozó adatokat, de egy korábbi MSZP-s törvényjavaslatban a párt politikusai 30 százalékra becsülték azoknak a nőknek az arányát, akik nem minden hónapban tudják megengedni maguknak a megfelelő betéteket, tamponokat. Mivel az érintett nők ritkán beszélnek erről a problémáról, a felmérések eredményeit olvasva érdemes szem előtt tartani a magas látenciát. Több közép-európai országban csökkentették 5 százalékra a menstruációs termékek adóterheit az elmúlt években, többek között Lengyelországban és Csehországban, a magyar adó pedig a legmagasabbnak számít Európában.