Az Alfa biztosító bemutatta legfrissebb országos felmérését a magyar lakosság pénzügyi tudatosságáról és helyzetéről. A tavalyi Aegon-felvásárlás után a piaci trendekről és kihívásokról is beszéltek. A klímaváltozás egyre több kiadást jelent már a magyaroknak is. Meglévő kihívás a megfizethető lakhatás: az Alfa gondolkozik abban, hogy erre a területre is belép valamilyen formában.
Az infláció mindenek felett
A biztosító által az Ipsostól rendelt felmérés szerint magasan az infláció aggasztja a legjobban a magyarokat. Ezzel párhuzamosan alapvetően tudatosnak mondható a lakosság, legalább is tudják, hogy mire lenne szükségük – az viszont egyértelműen látszik, hogy a lehetőségeik nem adottak. (A felmérés reprezentatív, 1000 fős mintán készült augusztusban.)
- A lakosság harmada nem rendelkezik semmilyen megtakarítással,
- 43% egy évnél kevesebb időre rendelkezik tartalékkal,
- miközben a többség 1-2 évre elengedő tartalékot gondol biztonságos anyagi helyzetnek.
- A válaszadók több mint fele arról számolt be, hogy úgy érzi, csökkent a biztonságérzete (ebbe nemcsak a pénzügyi feltételekre kérdeztek rá),
- 43% szorong a világban tapasztalt gyors változásoktól, pedig ebből aztán bőven kijutott az elmúlt években (covid, háború, infláció).
- A váratlan helyzetekre 58% rendszeres megtakarítással készül, ami ennél is meglepőbb: 32% a külföldre költözésben látja a megoldást.
- A váratlan helyzetektől való félelem befolyásolja a leginkább az üzleti döntéseket (57%).
Egy érdekes ellentmondás is kiderült a felmérésből: a magyarok az egészséget és a családot szeretnék biztonságban tudni, ehhez képest erre költenek a legkevésbé. Leginkább a vagyontárgyakat biztosítjuk.
A magyar társadalom nagyon individualista, ezt erősíti ennek a felmérésnek is az egyik adata:
10-ből nyolc válaszadó szerint a váratlan helyzetekre való felkészültségért mindenki maga tehet a legtöbbet.
A lakosság 82%-a tudatosan figyelemmel is kíséri a bevételeit-kiadásait annak érdekében, hogy előre tudjanak tervezni. A kutatás bemutatásán ettől függetlenül többször is elhangzott, hogy oktatásra, pénzügyi tudatosságra nevelésben még mindig lehetne előre lépni.
Kihívások: lesznek-e tanácsadók?
Bodor Péter, az Alfa vezérigazgató-helyettese a kihívásokról elmondta:
- Növekvő infláció, kárinfláció mellett csökken az ügyfelek elkölthető jövedelme,
- Feszes munkaerőpiac: nehezen találnak embereket, szakértőket, ez olyan trend, amivel korábban nem számoltak,
- Digitalizáció: nagyon erős ügyféligény, az ügyfelek mindent szeretnének már online a telefonról elintézni, érkezik is az Alfa új mobilappja év végén.
- Az életbiztosításoknál is elérhető már a teljes online kiszolgálás (itt több a jogi kötelezettség, ezért ezt nehezebb volt lefejleszteni).
- Tanácsadók: az MNB-től megkapták az engedélyt a házon belüli képzésre valamennyi üzletágukban.
Bodor kérdésre külön beszélt róla, hogy a munkaerőpiacon sokan vannak kint kedvező ajánlattal, nehéz tanácsadót találniuk. Ők a sok munka, magas jövedelem, rugalmas munkavégzést tudják ajánlani a leendő munkatársaknak, de erős a verseny a munkaerőpiacon. Zatykó Péter, az Alfa elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy az is egy irány lehet, hogy kiegészítő munkaként is lehessen majd tanácsadóként dolgozni (természetesen a megfelelő engedélyekkel).
A gyors és digitális ügyintézés erős igény, de a pénzügyekben a személyes tanácsadóval való konzultáció is. Az Alfa éppen emiatt továbbra is erősen támaszkodik a tanácsadói hálózatára, a digitális fejlesztések azt szolgálják, hogy több erős csatornájuk legyen és gyorsan tudjanak alkalmazkodni a külső körülményekhez. Bodor szerint arra is gondolniuk kell, hogy legyen megfelelő vezetői utánpótlás is, akik képesek vezetni, betanítani az új kollégákat.
Már a klímaváltozás is látszik a számokon
Az Alfa díjbevétel 16,3 százalékkal nőtt éves alapon az első félévben. A bejelentett károk (gépjármű + lakás) nem nőtt jelentősen, a kárkifizetés viszont igen.
Az év első 8 hónapját tekintve (augusztusig) 45 százalékkal nőtt a meteorológiai kárkifizetés. Ebben az adatsorban már benne vannak a júliusi-augusztusi adatok, vagyis a hirtelen lecsapó, heves viharok. Zatykó elmondta, hogy teljesen egyértelműen a klímaváltozás hatása látszik a számokban. A nyár vége eddig is viharos volt, a kilengések nagyobbak. Nagyobb káreseménnyel járó viharok most már január-februárban is jellemzők, ez korábban nem volt jellemző.
Zatykó azt mondta, alapvetően hosszú távon gondolkoznak. Az ügyfelek kárenyhítési kötelezettségében segítenek (példának mondta: SMS-t küldenek vihar előtt, hogy csukd be az ablakot). A klímaváltozás hatásait be kell árazniuk, emiatt lehetnek díjemelések. Hogy lesznek-e jelentősebb díjemelések? Zatykó erre azt mondta, hogy ebben korlátot szabhat nekik a verseny. A pénzüket igyekeznek egyrészt jól befektetni, másrészt a legnagyobb költségelem náluk a bér, a tanácsadók infláció alatti béremelést kaptak, ezenkívül ahol tudtak, spóroltak. Így meg tudták tartani a profitabilitásukat, ez az emelkedő költségek mellett természetesen továbbra is cél.
A kárrendezésben amúgy egyre erősebb az online ügyintézés, videók, fotók alapján, gyorsabb ügyintézés mellett tudnak fizetni. Az elmúlt két hónapban a sok kárbejelentés miatt vannak csúszásaik. Évente most már 80-90 ezer ügyet intéznek el chatbotokon keresztül.
Így változik a piac: a biztosító a biztosításokon túl is terjeszkedik
A tavalyi év egyik nagy tranzakciója volt az Aegon-felvásárlás, a cég az új tulajdonosi struktúrával újramárkázta magát, a magyar piacon Alfa néven folytatja. A fő tulajdonos osztrák VIG a régió legnagyobb biztosítótársasága, amely kifejezetten a kelet-európai térségre fókuszál. „A versenytársainknak Kelet-Európa egy piac, nekünk a piac” – mondta a stratégiáról Lehel Gábor, VIG igazgatóságának tagja. A csoport 50 biztosítótársasággal van jelen összesen 30 országban olyan márkákkal, mint a Sigma, az Union vagy a Vienna Life.
A tavalyi Aegon-felvásárlás után az Alfa immár a magyar piacvezető – de az Union biztosító is hozzájuk tartozik, ezt a márkát meg is tartják. A társaságban kisebbségi tulajdonosként ott van a magyar állam (amely épp most szállt ki másik két biztosítóból).
A trendek kapcsán Lehet elmondta:
- forradalmi változásra nem számítanak, inkább egyfajta evolúciónak írta le a piaci fejlődést,
- a 2025-ig tartó stratégiában még úgy fogalmaztak, hogy folytatódik az alacsony kamatkörnyezet, ami mára így igaz: „alacsony reálhozam”
- növekvő szabályozói nyomás (pl.: fenntarthatóságban),
- ügyfelekhez való hozzáférés: egyre több ponton szeretnének velük érintkezni,
- a biztosítást sokszor mint kiegészítő termékeket más termékbe csomagolva vásárolják meg az emberek, explicit módon,
- digitália: ökoszisztémák, platformok létrehozása – itt inkább új termékeket lehet értékesíteni (igény alapú, rövid távú, nem a klasszikus termékek),
- a látens kereslet továbbra is jellemző.
Irány az ingatlanpiac?
A klasszikus termékek esetében keresik a lehetséges érintkezési pontokat, a digitális csatorna inkább a kiegészítő termékeknek feküdnek egyelőre. Utasbiztosítást online veszünk, nyugdíjbíztosítást nem. Az Alfa ezenfelül dolgozik azon is, hogy a biztosítási piacon túl is terjeszkedjen.
- Az egyik célpiac a mobilitás, extra szolgáltatások az autósoknak,
- a másik az egészségügy, ahol egyre erősebben jellenek meg a biztosítók.
- A „megfizethető lakhatáshoz” kapcsolatható szolgáltatási csomagokban is gondolkoznak.
Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy az ingatlanpiacon is megjelenhetnek, akár fejlesztési oldalról is. Lehel erről egyelőre óvatosan beszélt, a gondolkozás elindult, konkrétumok nincsenek. Az osztrák piacon vannak erről komoly tapasztalataik, és szeretnének innen áthozni tudást és megoldásokat a kelet-európai piacokra is. Szerinte ez társadalmi szempontból is fontos lépés lehet és kapcsolódik a pénzügyi tudatossághoz is, ami fontos témájuk amúgy is.