Mától Magyarországon, forint alapú kereskedéssel is elérhető a Lightyear. Az angol startup a befektetéseinket demokratizálná: magas költségek, átláthatatlan díjstruktúrák és adminisztráció helyett egyszerű megoldást ígérnek a pénzpiacon. És be nem fektetett forintjainkra is kamatot fizetnek.
Forbes Money Summit 2023
Martin Sokk, a Lightyear társalapító-CEO-ja is ott lesz a Forbes Money Summit-on október 19-én.
Részletes program itt!
Több mint 35 millió dollárt kaptak olyan nagy nevektől, mint az egyik legsikeresebb kockázati tőkebefektető, a Lightspeed Ventures, vagy a dollármilliárdos Richard Branson – és most Magyarországra hozzák a szolgáltatásukat. A Lightyear pofonegyszerűen a befektetések demokratizációját ígéri a felhasználóinak: magas banki költségek vagy a bonyolult befektetési díjstruktúrák helyett átlátható és alacsony díjak mellett kerülik meg a pénzvilág nagykutyáit és teszik egyszerűbbé a személyes portfóliók létrehozását.
A vállalat eurózónán kívül való terjeszkedésének első lépéseként pedig Magyarországot vették célkeresztbe: a már meglévő magyar kereslet kérésére mától itt „nyit boltot” az angol startup.
Erről a fontos üzleti lépésről, valamint az első három év sikereiről és persze a versenytársakról is beszélgettünk a Lightyear alapító-tulajdonosaival, Martin Sokkal és Mihkel Aamerrel.
Minden sikeres startup-sztori ezzel kezdődik: a problémával, amit meg kell oldani
A pénzügyi technológia világában, többek között az UBS befektetési banknak dolgozó Mihkel a Wise-nál (akkoriban még Transferwise) ismerte meg későbbi alapítótársát, Martint. Mihkel a vállalatnál hat és fél évig vezetett több termékfejlesztő csoportot, egyik nagy projektjeként pedig a Wise magyarországi bevezetéséért és terjeszkedéséért felelt. A szintén banki háttérrel rendelkező Martinnal több termékfejlesztési projekten dolgozott együtt.
A Lightyear ötlete egy kávézóban körvonalazódott, ahogy a két alapító személyes pénzügyi problémájáról beszélt: nem ismertek egyetlen olyan applikációt sem, ami megkönnyítené a dolguk, ha a befektetésekről van szó – és barátaiknak sem tudtak volna lehetőségeket ajánlani a piacon.
„Úgy tudom, hogy Nyugat-Európában az emberek nagyjából 10-20 százaléka fektet csak be bármibe – mondja Martin. – Ez rendkívül alacsony arány, főleg, ha belegondolunk: a befektetések a legjobb eszközei annak, hogy a személyes vagyonunkat növeljük és megalapozzuk a jövőnket.”
Aki számára elérhetőek a befektetési instrumentumok, de mégsem fialtatja tőkéjét, az alapító szerint nagyon egyszerűen csak azért kerüli el a lehetőségeket, mert a banki termékek egyszerűen nem megfelelőek – sem árazásban, sem pedig áttekinthetőségben. A díjstruktúra mellett ugyanis általában „résen kell lenni” ahhoz, hogy megértsük, mi is történik a pénzünkkel valójában.
Ennek a piaci lehetőségnek és az eddig nem kiszolgált ügyfelek potenciáljának hatására kezdtek el dolgozni a Lightyear ötletén: egy többvalutás, technológia-alapú szolgáltatást vázoltak fel még 2020 végén.
Víziójuk szerint a felhasználóiknak alacsony költségek mellett nyújtanak hozzáférést a globális befektetési piacokhoz – kiiktatva a köztes szereplőket, ami jelentősen redukálja a befektetések adminisztrációs terheit.
Semmiből valamit építeni a legnehezebb
Az MVP felvázolása és lefejlesztése közben az angol piacra szerezték meg a működési jogokat. Az indulás után folyamatosan figyeltek a felhasználók igényeire: egy „kívánságlistát” összeírva fejlesztette a Lightyear csapata azokat a funkciókat, amikre a legnagyobb kereslet volt.
A startupoktól nem ismeretlen módon viszont már az angol piac „tesztüzeme” alatt egyértelmű volt a cél: minél hamarabb meghódítani az európai piacot.
Ennek első jelentős lépéseként egyszerre tizenkilenc országba terjeszkedtek az eurózónában.
Mindezt egy kilenchónapos periódus előzte meg, ami alatt megszerezték az európai pénzpiacok működési licenceit. Martin és Mihkel a terjeszkedés egyik sikerkritériumaként hangsúlyozza: a szolgáltatást egy-egy piacra kell lokalizálni.
Nem elég a nyelvi támogatás, lokális pénzügyi instrumentumokat kell nyújtaniuk ahhoz, hogy felkeltsék a helyiek érdeklődését.
Az angol piaci bevezetés majd az eurózónában való terjeszkedés nehézségeire rákérdezve mégsem a licencek vagy a lokalizáció nehézségeit emelik ki, hanem sokkal általánosabb választ adnak. „A legnehezebb az volt, hogy a semmiből építettünk valamit – mondja Mihkel. – Ez nagy erőfeszítéssel jár, és sokat is kellett tanulnunk hozzá. De ami segített minket, az a meggyőződésünk volt. Ezt a szolgáltatást először magunknak kezdtük fejleszteni.”
Persze emellett azért egy-egy területet is említenek – például a megfelelő csapat fontosságát, ami a fintech szektorban különösen nagy feladatot jelent. „Minél jobb a technológiánk és minél több pénzpiachoz férünk hozzá, annál jobb lesz a szolgáltatásunk” – teszi hozzá Martin.
A legnagyobb nevek már mögöttük állnak
A terjeszkedéshez és a szolgáltatás, valamint a csapat kiépítéséhez elengedhetetlen a kockázati tőkebefektetők kiemelkedő támogatása, amit a Lightyearnek szinte fénysebességgel sikerült elérnie. Ez lehet most az egyik legnagyobb versenyelőnyük a hasonló startupok és pénzügyi szolgáltatók között: három befektetési kör alatt 35,6 millió dollárt szereztek – a másfél millió fontos magvető kör angyaloktól (többek között Taavet Hinrikustól, a TransferWise társalapítójától és vezetőjétől) érkezett.
A legutóbbi, tavaly júliusi 25 millió dolláros Series A-t a világ egyik legsikeresebb kockázati tőkebefektetője, a Lightspeed Venture Partners vezette, mellette pedig beszállt a Richard Branson-féle Virgin Group is.
Ha pedig már versenyelőnyről és hasonló startupokról, vagy fintech vállalatokról beszélünk, magától értetődő a kérdés: miben nyújt mást a Lightyear a versenytársaihoz képest? Valójában azonban mégsem kell annyira a versenyre – a RobinHoodra, Revolutra és társaira – figyelniük, mint ahogy azt sejtenénk.
„Érdekes, hogy sokaknak az az első feltételezésük, hogy nagy verseny van a befektetési applikációk között – kezdi Martin. – De ha utánajársz, rájössz, hogy ez nem így van. A legtöbben még mindig drága banki termékeket választanak. Aztán ott vannak azok az applikációk, amik hasonlót ígértek, de nem jött össze nekik: a RobinHood is próbált Európában terjeszkedni, de nem vette figyelembe az európai piac különbözőségét – csak amerikai instrumentumokra, vállalatokra koncentrált, valamint a valuták másságát is figyelmen kívül hagyta.
De az európaiak a saját piacukon is be akarnak fektetni, nem csak az amerikaiban.”
De mi a helyzet a Revoluttal? Az alapítók szerint a Revolut és az ehhez hasonló applikációk egyszerűen nem adják meg azt a befektetési információs csomagot, ami a Lightyearben elérhető – és amivel a portfólióját bárki nagyobb sikerrel menedzselheti otthonról.
„Úgy gondolom, hogy miénk az első olyan befektetési applikáció a piacon, ami mélyebb megértést nyújt a felhasználóknak – és mindemellett kamatoztatja is a felhasználók nem lekötött pénzét” – mondja Martin. A nem lekötött számlaegyenlegnél a forint után 12,25% kamatot, az euró után 2,25-öt, a font és a dollár után 3,5 valamint 4 százalékot fizet a platform.
A magyar terjeszkedés az első fontos lépés
Tavaly egyszerre indították el szolgáltatásuk az eurózóna tizenkilenc országában, a mostani, magyar terjeszkedés viszont egyedülálló: az eurózónán kívül itt indulnak először, több ország helyett most jobban monitorozva a lokális piaci bevezetést. Ahogy mondják, erre kiemelten figyelnek, az eurózónából kimozdulva piacok jóval nagyobb figyelmet igényelnek.
Magyarországra a lokális banki integráció szintje mellett többek között azért esett a választásuk, mert innen már kézzelfogható kereslet érkezett a megoldásukra – és Mihkel a Wise magyarországi bevezetése során szerzett pozitív tapasztalatai is közrejátszottak a terjeszkedés következő célpontjának kiválasztásakor.
A tranzakciós volumenek és felhasználói fiókok mennyisége helyett más szemlélettel közelítik a magyar piacot: az általuk elért fogyasztók bizalmát szeretnék elérni, amit a kezelt vagyon (asset under management, AUM) arányának növekedésével monitoroznak.
„Nem igazán szeretjük a tranzakciószámokat és az ehhez hasonló metrikákat – mondja Martin. – Ezek nem mindig egészséges, megbízható mutatói egy vállalat sikerének.”
Amennyiben a magyar bevezetés sikeres, több északi ország – például a svédek – felé vennék az irányt, de Lengyelországot és Romániát is fontolgatják. Emellett folyamatosan fejlesztik a már elért piacaikon a pénzügyi instrumentumok kínálatát.
Az amerikai terjeszkedés még „a következő pár évig” nem lesz terítéken: nem akarják azt a hibát elkövetni, amit a RobinHood – az Egyesült Államok lokális különbségei pedig jóval nagyobb falat, mint amit most be tudnának venni.
Ami pedig az alapítók kiszállását illeti: ebben még nagyon nem gondolkodnak, mondják. „Nincs előttünk most ilyen terv. A következő tíz évben építeni fogjuk a vállalatot – és akkor tekintjük majd sikeresnek a Lightyeart, ha elérjük, hogy tíz-húsz százalék helyett többen veszik kézbe a saját vagyonuk, a jövőjük megalapozását.”