Mastercard mérései szerint egyelőre viszonylag kevés szektorban érezni, hogy visszafogjuk a fogyasztásunkat a gazdasági nehézségek miatt.
„Európa-szerte egy nagy egyensúlyváltás zajlik, mivel a fogyasztók a különböző termékek vásárlása helyett egyre szívesebben választják azokat az élményeket, amelyektől az elmúlt két évben megfosztották őket. Ez jó hír az olyan élményalapú ágazatok számára, mint a gasztronómia és vendéglátás” – idézi a Mastercard Forbes.hu-nak eljuttatott közleménye Natalia Lechmanovát, a Mastercard Economics Institute vezető közgazdászát.
Az adatok alapján azt látjuk, hogy a magasabb árak ellenére a fogyasztók egyelőre rezíliensek maradtak, a költekezés széles körben folytatódik, bár már kezdjük látni a változásokat is ebben a tekintetben.”
Több étterem, kevesebb bútor
A Mastercard SpendingPulse májusi eredményei azt mutatják, hogy a világjárvány okozta korlátozások enyhülésével a kiadások az egyes ágazatok és csatornák között is megváltoztak:
- az autóipar kivételével a legtöbb piacon emelkedett a forgalom 2021-hez, de még a 2019-es pandémiát megelőző májusi adatokhoz képest is,
- az országok többségében élénkülnek a fizikai üzletekben történő eladások,
- az e-kereskedelmi eladások lassultak, de a 2019-es járvány előtti állapothoz képest továbbra is nagymértékben emelkedtek.
Az olyan ágazatokban, mint az elektronika, az élelmiszeripar és a bútoripar, májusban csökkent az éves növekedési ütem. A magyar vásárlók például 24 százalékkal kevesebbet költöttek lakberendezésre, de majdnem 120 százalékkal több pénzt költöttek el éttermekben.
Ez is jól példázza a Mastercard szerint azt, hogy a korlátozások enyhülésével a vásárlók a késztermékek helyett inkább szolgáltatásokra költöttek. Érdekesség, hogy a trendekkel ellentétben itthon az elektronikai cikkek utáni kereslet több mint 30 százalékkal növekedett, ami még a világjárvány előtti időszakot is meghaladó eredmény.
Hazánkban a legnagyobb bővülés egyértelműen a szállodák és szálláshelyek ágazatában volt, ez a szektor több mint 170 százalékkal nőtt, ami több, mint 2,5-szerese a pandémia előtti ütemnek.
Az olyan, fogyasztói mobilitáshoz és élményekhez kapcsolódó ágazatokban, mint az éttermek és a szálláshelyek, világszerte rendkívüli növekedés tapasztalható a tavalyhoz képest. Ezt a felhalmozódott kereslet, az utazások növekedő száma, valamint az áremelkedések okozzák. Itthon a korábban említett lakberendezés mellett még az élelmiszerre való költés növekedett a legkisebb mértékben, de még ez is maghaladta a világjárvány előtti bővülés mértékét.