A Volskwagen 5 milliárdot is fektethet az amerikai elektromos pickupokat gyártó Rivianba. A befektetők elég eltérően értékelték a nagy bejelentést. Az elemző szerint a VW konszern most egy fontos beismerést tett.
Mi történt? A Volkswagen kedden jelentette be, hogy egy többlépcsős tranzakciósorozatban akár 5 milliárd dollárt is kész az amerikai Rivian elektromosjármű-gyártóba fektetni. A megállapodás értelmében a Volkswagen Rivian-részvényekhez is jutna, de egy közös vállalatot is létrehozhatnak, amibe a VW 2 milliárd dollárral szállna be.
Miért jó ez nekik? A Rivian az elektromosautó-piac egy ígéretes szereplője (történetüket itt írtuk meg), de a kíméletlen piaci verseny meggyengítette pozícióit, a friss tőke nagy segítség lesz a cég finanszírozásában. A Volkswagen ugyanakkor kiváló technológiához és szoftverhez jut, amitől azt reméli, hogy erősíteni tudja pozíciót az elektromos autók (EV) piacán.
És tényleg jó? A részvényesi reakciók alapján nem mindenki lelkes. A hírre a Volkswagen papírjai ma estek, eddig 2,4%-os mínuszban a jegyzés. A befektetők leginkább a felmerülő költségek és a bizonytalanságok miatt aggdónak.
Úgy tűnik, a piac szerint a németek túl nagy tétet toltak be erre a fogadásra. Ugyanakkor fontos, hogy az együttműködés első részlete egyelőre egy 1 milliárd dolláros tőkeinjekciót jelent a Riviannak, 2026-ig pedig még két körben összesen 4 milliárd dollárt adhatnak az amerikaiaknak.
A Riviannál ugyanakkor nagy az öröm: az árfolyam már zárás után nekilódult, egészen 18,8 dollárig emelkedett, ami több mint 40 százalékos emelkedés.
A Rivian árfolyam utoljára februárban volt ezen a szinten.
Kontextus. Látva a lemaradását, a Volkswagen stratégiát váltott: partnerségi megállapodásokon keresztül akarja megerősíteni az EV-gyártást és fejlesztést. A Rivian-üzlet legfontosabb része a szoftver. Eddig egyetlen más nagy múltú autógyártónak sem sikerült egyedül versenyképes szoftverkínálatot létrehoznia. A VW erre a célra a Cariad nevű leánycégét hozta létre, ami évek óta szenved.
„A valóság az, hogy szép lassan irrelevánssá válik és természetes halált hal”
– mondta Philippe Houchois, a Jefferies elemzője a Reutersnek a VW szoftverfejlesztő cégéről.
.
Houchois pozitívan értékelte összességében a mostani üzlet és az új startégiát.
„A régi VW tovább szórta volna a pénzt a problémára. Az új VW – Oliver Blume vezérigazgatóval – pragmatikusabb és szerényebb, inkább kért segítséget máshonnan.”
A VW hivatalosan azt kommunikálja, hogy a Cariad megmarad, a Rivian pedig hozzátesz a fejlesztés felgyorsításához és a költségek csökkentéséhez.
A Rivian korábban amúgy a Mercedes-Benzzel is kötött egy stratégiai megállapodást, ott még az is felmerült, hogy Magyarországon építhetnek gyárat.
Borítókép: Oliver Blume, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója (balra) és RJ Scaringe, a Rivian alapítója és vezérigazgatója.