Nem csak kevesebbet, mást is vásárolunk a boltokban – de van, amit még mindig kitartóan pakolunk a kosárba. Így írta újra az infláció a fogyasztói szokásokat.
A NIQ (korábban Nielsen) piackutató több tanulmánya alapján érdekes fogyasztói változásokra figyelhetünk fel az infláció tükrében, írja a 24.hu. A kutató kiskereskedelmi indexéből kiderült, hogy 2022 utolsó negyedévében már egyre kevesebbet vásárolunk: 5,5 százalékkal vágtuk vissza a költéseinket az élelmiszerek és a vegyi áruk vásárlásánál.
2023 első negyedévében már 8,8 százalékkal esett vissza a kereslet.
A részletes elemzés szerint az elmúlt 12 hónapban a mennyiségi változás is jelentősen visszaesett, a top tíz élelmiszernél és vegyi árunál is csökkent a fogyasztás. A leglátványosabb visszaesést a tejtermékek, az édes kekszek és az alkoholmentes üdítők mutatták.
A saját márkás termékekre terelődött a forgalom
Van, amiből azonban többet fogyasztunk az inflációnak köszönhetően. A boltok és diszkont áruházláncak saját márkás, olcsóbb termékei a pénzromlás nyertesei. Pedig arányaiban jobban drágultak ezek, mint a gyártói márkák. A vegyiáru-piacon előbbi 17,1 százalékkal, utóbbi 32,1 százalékkal drágult. Az élelmiszerek esetében a saját márkás termékek 31,6 százalékkal drágultak, szemben a gyártói, 19,7 százalékos emelkedéssel.
Van, ahol hiába a ralizó infláció, általában nem kötnek kompromisszumot a vásárlók. Sem kevesebbet, sem mást nem hajlandóak venni az arc- és hajápolási, vagy női higiéniás termékeknél. Az élelmiszerek esetében a friss zöldség és gyümölcs, a növényi alapú tejtermékek bírják az inflációs strapát,
de borra, sörre és cigarettára is ugyanannyit költünk.