Csak olyan vállalkozásba száll be, amiben megtalálja a maga helyét. A válság ellenére cégei szilárd lábakon állnak, jövő héten új éttermet nyit. Tegnap a Forbes Money Summit színpadán utolsóként Gerendai Károllyal Zsiborás Gergő, a Forbes.hu vezető szerkesztője beszélgetett.
A beszélgetés elején Gerendai elmondta, elharmadolta a Sziget eladása után kapott összeget (a cég 70 százalékának eladásából a rá eső rész 6 milliárd forint). „Egyharmadát vagyonkezelőkre hagytam, azzal nem foglalkozom. Másik részét a családi dolgok rendezésére költöttük, a maradék harmadból pedig új dolgokba akartam fektetni.”
Nem kell mindig tudnom, hogy mi történik a pénzemmel
Nem azért nem foglalkozik az egyharmadnyi vagyonnal, mert nem mer ránézni. „A vagyonkezelők is felhívták arra a figyelmemet, hogy hosszú távon kell gondolkodni. Megkérdezték tőlem, hogy milyen gyakran szeretném látni a kimutatásaikat. A legritkább – negyedévente küldött – lehetőséget kértem, azóta se nyitottam meg ezeket az e-maileket, a feleségem megnézi, ha úgy van.”
A piaci híreket figyelemmel követi, de nem tudja pontosan, a vagyonkezelők miként rendelkeznek a vagyonával. Néha a feleségem megemlíti, hogy most Apple-t, máskor Tesla-részvényt vettünk. De nem érzem a szükségességét annak, hogy mindig tudjam, mi történik a pénzemmel.”
Forbes Money Summit 2022 | Fotók: Fekete Csaba (7 kép)
„Álmokat szeretnék megvalósítani, nem csak a hagyományos értelemben vállalkozni. Egy cégben szeretném jól érezni magamat.”
Emiatt csak olyan projektekbe fektet, amiben megtalálja a maga helyét is. „Nem szoktam csupán a sztori miatt beszállni egy projektbe, csak abba, ahol megtalálom a helyemet” – mondta egyik viszonyleg friss befektetéséről, a Bibóról. Ahogy már korábban megírtuk, Gerendai idén 20 százalékos részesedést szerzett a környezetbarát tisztítószereket gyártó Bibo Franchise Kft.-ben. Az alapítóval, Juhász Andrással egy konferencián találkozott, három héttel később Gerendai már be is szállt. A cég jó úton halad, amióta Gerendai beszállt, megháromszorozták a bevételüket. Az addig organikusan fejlődő cég növekedése tehát felgyorsult.
Nem jó a helyzet étteremfronton, de túl fogják élni a válságot
„Szerintem senkinek sem kell megmagyarázni, hogy mi történt a vendéglátással a koronavírus-járvány alatt.” Gerendainak a fővárosban négy étterme van, az étterem-portfólió zászlóshajója az itthon elsőként Michelin-csillagot kapó Costes.
Nem vagyok közgazdász, de nem kell ahhoz különös szakértelem, hogy bárki megértse: egy olyan modellben, ahol minden költség felfelé megy, a bevétel meg lefelé, az nem jó.”
A tavalyi év második fele és az idei év alapján azt látják, hogy kezdenek visszatérni a külföldi vendégek. A vendégek nagy része náluk turista, ez a covid alatt hátrány volt a lezárt határok miatt, most előny, mert a hazai vásárlóerő csökken, ezt már látják a számaikban. De vannak más kihívások.
Összesen 25 millió forinttal több rezsiköltséget kell majd fizetnünk havonta a négy budapesti étteremnél.
Fel lehet úgy fogni a helyzetet, hogy dráma van és minden helyet be kell zárni. De szerintem még van esély arra, hogy megtaláljunk egyfajta nyugalmi állapotot.”
Mi még mindig nagyobb eséllyel fogjuk bírni ezt a versenyt, mint a családi kisvállalkozások.
De nem gondolom, hogy normális helyzetnek tekinthető, hogy csak akkor tud túlélni egy étterem, ha a tulajnak mellette van más vállalkozása is.”
Most újabb étteremmel bővül a portfóliója. Mivel a tavaly nyitott Nudli nem teljesítette a hozzá fűzött elvárásokat, így a helyén jövő héten nyit az elérhető árú, távol-keleti ételeket kínáló Costes Izakaya.
A nagy dobás csak egyszer (vagy néha kétszer) jön össze
Hisz a vállalkozásaiban, azt mondja, mindegyikre van valódi piaci igény normális időkben – hiába nem azokat éljük most. Éppen ezért egyelőre nem tervez semmit sem elengedni a portfóliójából. A Sziget-exitből még forráshoz juthat, de erről egyelőre nem tudott részleteket mondani – 15 százalékkal még kisebbségi tulajdonos, amit az amerikai befektető várhatóan kivásárol (eredetileg is így egyeztek meg), de a két covid-év miatt borultak a tervek, most tárgyalnak.
„Sok megkeresést kapok, de annyira még nem ég a ház, hogy számolnom kelljen, mennyi pénzem van és azt hova fektessem, vagy különben csődbe megyek.” Arra a kérdésre, hogy össze akar-e még hozni egy, a Szigethez hasonló sikersztorit, nemmel felelt.
Ez nem szándék kérdése – szerintem a nagy dobás egy ember életében csak egyszer jön össze, nagyon ritkán kétszer.
A Bibóban látom a lehetőséget arra, hogy regionális szinten komoly vállalattá váljon.”
Borítókép és fotók: Fekete Csaba