A számlák körülbelül negyedét késve vagy sehogy nem fizetik a magyarországi ügyfelek.
Hiába javult 2019-ig a tendencia, a járvánnyal és az energiaválsággal jelentősen nőtt a késedelmes fizetések és a behajthatatlan adósságok aránya – írja az EOS Csoport kutatása alapján a Piac és Profit.
2019-ben a magyarországi vállalatok a lakosság felé átlagosan 30 napos fizetési határidővel számláztak. 2022-re ez a szám 33-ra emelkedett, a B2B (vállalatok közötti) számlák fizetési határideje pedig 39 napról 43 napra nőtt.
Ehhez képest a számlák 76 százalékát fizetik csak pontosan a magyarországi ügyfelek,
ami körülbelül azonos a közép- és kelet-európai aránnyal, de 3 százalékponttal elmarad a 79 százalékos európai átlagtól. Ez az arány nagyjából a 7 évvel ezelőtti fizetési fegyelemnek feleltethető meg.
20 százalék késik, 4 százalék behajthatatlan
- 2019-hez képest 5 százalékponttal, 15-ről 20 százalékra nőtt a késedelmesen fizetett számlák aránya, ez 2 százalékponttal magasabb az európai átlagnál (18 százalék).
- A Magyarországon kiállított számlák 4 százalékát nem fizetik ki egyáltalán, sőt a szakértők szerint az utóbbi fél év hatásai csak később jelennek meg a statisztikákban, emiatt pedig a kifizetetlen számlák arányában jelentős romlás várható.
- Ennek jele az is, hogy a megkérdezett magyarországi vállalatok körében pesszimista a hangulat. 2019-ben még csak 15 százalék gondolta így, de mára már minden negyedik cég szerint (25 százalék) jelentősen romlani fog az ügyfelek fizetési hajlandósága a következő 2 év során. Javulásra mindössze 18 százalék számít.