A benzinárszakértő szerint hosszú távon akkor is csak egy megoldás létezik: a benzinársapka kivezetése.
„Egyre több benzinkúton alakultak ki hosszú sorok, a fővárostól kezdve a kistelepüléseken is érzékelhető az üzemanyaghiány. Ez már két hete elkezdődött, napról napra több benzinkút jelzi, hogy nem tudnak benzint és gázolajat eladni, hétfő reggelre körülbelül 500 töltőállomás, vagyis a hazai kutak negyede számolt be hiányról” – mondta a hvg.hu-nak Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője.
Megoldás rövid és hosszú távon?
Bujdos úgy tudja, a Mol hétfőn ismét megpróbálja újraindítani a júliusban karbantartás miatt leállított százhalombattai olajfinomítót, ami, ha átmenetileg is, de mérsékelheti a hiányt.
Ugyanakkor Bujdos szerint
hosszú távon csak a benzinársapka kivezetése jelentene megoldást, amivel visszatérnének az importőrök, akik pedig tehermentesíthetnék a Molt.
Erről nem először beszél a szakértő, történetesen a Forbes.hu-nak is ugyanerről a megoldásról nyilatkozott még júniusban.
Bujdos kiemelte: a hiány pánikvásárlást generál, csak annyit tankoljunk, amennyire valóban szükségünk van, üzemanyagot pedig semmiképp se töltsünk olyan edénybe, ami erre alkalmatlan.
Előzmények
- Arról már korábban írtunk a Forbes.hu-n, hogy a Telex cikkbe szedte azokat a kutakat, ahol biztos, hogy hiány van. Jellemző, hogy sokan több kutat végigjárnak, vagy hosszan sorban állnak, mire üzemanyaghoz jutnak. A legkritikusabbnak a helyzet még mindig a kisebb településeken tűnik. Van, aki már inkább átmegy Szlovákiába, ott piaci áras a benzin, de legalább van.
- A Privátbankáron ma megjelent interjúban Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője szintén a benzinársapka ellen érvelt, mondván, nem lenne meglepve, ha „nálunk lenne hamarosan az adók és járulékok nélküli legmagasabb üzemanyagár Európában, így végül sokkal rosszabbul járunk majd, mint árstop nélkül.”