Az MNB határozott álláspontja, hogy a Revolut Banknak az ügyfelek védelme érdekében itthoni leánybankként, magyarországi székhellyel és tőkeerővel, s a hazai jegybank felügyelete alá tartozó intézményként kellene végeznie tevékenységét.
A jegybank egyszer már jelezte, hogy szükség lenne egy magyar leánybankra is – az is igaz, így talán a pénzügyi szolgáltatókra kirótt különadókat is könnyebben hajthatná be a magyar állam a neobanktól (a bankokat terhelő extraadókat a kormány amúgy épp most módosította, részben a Revolut miatt is).
Mi a gond a Revoluttal?
Mint a Forbes.hu-nak jelezte, az MNB jelenlegi ismeretei szerint a társaság státuszában legalább jövő évig nem várható változás, addig is online, határon átnyúló szolgáltatóként működik. A hazai ügyfelek így továbbra sem tudják Magyarországon rendezni betétbiztosítási, fogyasztói vagy elszámolási jogvitájukat (máshol persze tudják, erről itt írtunk korábban). Az MNB szerint a magyar ügyfelek érdekét szolgálná, ha magyar joghatóság alatt is lenne leányintézménye végre a szolgáltatónak.
Az MNB többszöri kezdeményezése ellenére a társaság még mindig nem tett lépéseket a hazai leánybanki engedélyezési eljárásának megindítására.
A társaság prudenciális és fogyasztóvédelmi felügyeletét az uniós jogszabályok szerint alapvetően az anyabank székhelye szerinti litván, vagyis nem a hazai felügyeleti hatóság látja el. Az MNB-t „fogadó országbeli” felügyeletként a fogyasztóvédelem terén csak korlátozott jogosítványok illetik meg: az ügyfelek érdekét, a közjót sértő ügyben elsődlegesen az anyaországbeli (litván) felügyeletnél kezdeményezhet lépést.
Bankok vs. neobankok: érdemes az árakat összehasonlítani
Az MNB – mint azt szintén több alkalommal, több fórumon is jelezte – támogatja az egyszerűbb, olcsóbb pénzügyi szolgáltatásokat lehetővé tévő fintech innovációkat, de kizárólag akkor, ha azok szavatolják a pénzügyi stabilitást és az ügyfelek biztonságát.
Általánosságban a határon átnyúló fintech szolgáltatókkal való szerződéskötés előtt célszerű tájékozódni, s összevetni az azok által kínált szolgáltatások tényleges tartalmát, illetve azok költségeit például a magyarországi hagyományos bankokéval. A kalkulációhoz előzetesen érdemes azonosítani a konkrét szolgáltatási igényt (pl. készpénzmentes szolgáltatás vagy gyakori készpénzfelvétel; főképp pénzforgalmi szolgáltatások vagy betét és hitelezési igény stb.), javasolja a jegybank. Erre már amúgy vannak elérhető összehasonlító-oldalak.