Mit írsz Te a Forbesba?

Őszinte leszek, nem számítottam rá, hogy Csányi Attila, Péter és Gabriella igent mondanak a felkérésünkre. Így hárman még sosem adtak interjút, és Péter is sok évvel ezelőtt szerepelt csak címlapon, […]

cover1801

Bővebben

Az egész november egy nagy fekete péntek volt

Oszd meg!

A fekete péntek felnyomta a boltokat: 10%-kal nőttek az iparcikk-vásárlások novemberben, ami a korábbi évekhez képest 2-3%-kal nagyobb tempó. Vették az ajándékokat, kemény volt a fekete péntek, a webáruházak nagyot merítettek belőle, írja a blokkk.com. Szinte biztos, hogy 2017 bolti költekezésének mérlege tízezer milliárd forint felett fog mozogni.

Az elmúlt években 5-6%-kal nőtt a novemberi kiskereskedelem (a változatlan áras volumenindexek alapján). A 2017-es 6,4% az elmúlt öt esztendő legnagyobb november havi növekedési üteme, de a tavalyi évben a korábbi hónapokban sem ugrott ekkorát a bolti költekezés. Az iparcikkek forgalma, amely árucsoporthoz egyébként az ajándékvásárlás kötődik, 7-8%-os növekedésre kapcsolt az elmúlt esztendőkben. Ehhez képest a 2017-ben mért 10%-os emelkedés a dobogó csúcsát jelenti.

Igaz az is ugyanakkor, hogy a keresetek a fogyasztás üteménél nagyobb tempóban, 10% felett nőttek 2017-ben, márpedig a boltos költekezés megugrásának ez a háttere. Még pontosabban: legnagyobb részben a munkaerőhiány, ami gőzerővel tolja felfelé a béreket: sokak zsebében van egy szabadabban elkölthető jövedelemhányad, ami ezekben a boltokban köt ki. Át is alakul a bolti költekezés szerkezete, mindennek következtében.

Az egész november egy nagy fekete péntek volt

Nagy felhajtás övezte a 2017-es novembert, mivel számos fekete péntekes leárazást kínáltak a webáruházak, rekordmennyiségben. A hagyományos boltok is rákapcsoltak a fekete péntekre, egyebek mellett azért is, mert többjüknek webáruháza és hagyományos boltja is ügyködik, egymás mellett.

A webköltekezés, a hagyományos kiskereskedelemnek megfelelő árucsoportban (főleg a különféle iparcikkekből, élelmiszerekből viszont még csekély a súlya), 30-50%-os növekedési ütemeket is hozott a webáruházak konyhájára az elmúlt években. 2017-ben lassult valamelyest a tempó, de kétségbeesésre semmi ok, mivel 25-30% közötti végeredmény várható.

A webvásárlások negyede eddig az év végi ünnepi időszakhoz kötődött, a novemberi és a decemberi költekezést együtt nézve. 2017-ben ez az arány feltehetően nőtt. (A KSH adatsoraiban a webáruházak forgalma az iparcikkes vásárlások része.) Az ajándékvásárlásokat is magában foglaló iparcikkek forgalma így szépen gyarapodott 2017 novemberében, a vaskosabb pénztárcák és a nem kevés akciózás nyomán. Feltehetően a november nem horpasztotta be az utolsó negyedév adatsorát 2017-ben, hiszen korábban az októberhez képest nem nőtt, hanem inkább csökkent a boltos költekezés.

Feltehetően egy tízmilliárdnyi többletet, az iparcikk költekezés növekményének a harmadát a fekete péntek ráadása hozta a boltoknak:

iparcikk 2013 2014 2015 2016 2017
október 276 293 315 329 364
november 266 286 311 335 365*
december 334 364 394 407 435*
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron, */: várható

A sok-sok fekete péntekes akció zöme a webhez kötődött 2017 novemberében. A webáruházak feltehetően sokáig fogják nyalogatni sebeiket, hiszen az árengedmények lemondást jelentettek a bevétel egy részéről. Akad olyan webkereskedő is, aki ráadásul egész évben erre az időszakra készül a legszorgosabban. Ezzel ráadásul előmelegíti a decemberi költekezést is, hiszen ha jól sikerül egy fekete péntek, akkor oda visszamegy a vásárló később is. És azzal is számolni lehet, hogy a webköltekezések egy része előrelopakodott decemberről novemberre (szaknyelven volt előrehozott vásárlás is):

  2013 2014 2015 2016 2017
október 12 17 22 27 35
november 13 20 25 36 50*
december 17 27 30 40 52*
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron, */: várható

Az erős november alapján már szinte biztos, hogy 2017 bolti költekezésének mérlege tízezer milliárd forint felett fog mozogni.

Olvasd el Pénz rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő