Megújult a Forbes magazin, odatették magukat Amerikában

Új dizájnt kaptunk Amerikából, és boldogok vagyunk vele. A legtöbb változáshoz kell egy kis idő, míg hozzászokik az ember, ehhez nekem igazán nem kellett. Kézbe vettem az új amerikai lapot […]

Bővebben

Az egész november egy nagy fekete péntek volt

A fekete péntek felnyomta a boltokat: 10%-kal nőttek az iparcikk-vásárlások novemberben, ami a korábbi évekhez képest 2-3%-kal nagyobb tempó. Vették az ajándékokat, kemény volt a fekete péntek, a webáruházak nagyot merítettek belőle, írja a blokkk.com. Szinte biztos, hogy 2017 bolti költekezésének mérlege tízezer milliárd forint felett fog mozogni.

Az elmúlt években 5-6%-kal nőtt a novemberi kiskereskedelem (a változatlan áras volumenindexek alapján). A 2017-es 6,4% az elmúlt öt esztendő legnagyobb november havi növekedési üteme, de a tavalyi évben a korábbi hónapokban sem ugrott ekkorát a bolti költekezés. Az iparcikkek forgalma, amely árucsoporthoz egyébként az ajándékvásárlás kötődik, 7-8%-os növekedésre kapcsolt az elmúlt esztendőkben. Ehhez képest a 2017-ben mért 10%-os emelkedés a dobogó csúcsát jelenti.

Igaz az is ugyanakkor, hogy a keresetek a fogyasztás üteménél nagyobb tempóban, 10% felett nőttek 2017-ben, márpedig a boltos költekezés megugrásának ez a háttere. Még pontosabban: legnagyobb részben a munkaerőhiány, ami gőzerővel tolja felfelé a béreket: sokak zsebében van egy szabadabban elkölthető jövedelemhányad, ami ezekben a boltokban köt ki. Át is alakul a bolti költekezés szerkezete, mindennek következtében.

Az egész november egy nagy fekete péntek volt

Nagy felhajtás övezte a 2017-es novembert, mivel számos fekete péntekes leárazást kínáltak a webáruházak, rekordmennyiségben. A hagyományos boltok is rákapcsoltak a fekete péntekre, egyebek mellett azért is, mert többjüknek webáruháza és hagyományos boltja is ügyködik, egymás mellett.

A webköltekezés, a hagyományos kiskereskedelemnek megfelelő árucsoportban (főleg a különféle iparcikkekből, élelmiszerekből viszont még csekély a súlya), 30-50%-os növekedési ütemeket is hozott a webáruházak konyhájára az elmúlt években. 2017-ben lassult valamelyest a tempó, de kétségbeesésre semmi ok, mivel 25-30% közötti végeredmény várható.

A webvásárlások negyede eddig az év végi ünnepi időszakhoz kötődött, a novemberi és a decemberi költekezést együtt nézve. 2017-ben ez az arány feltehetően nőtt. (A KSH adatsoraiban a webáruházak forgalma az iparcikkes vásárlások része.) Az ajándékvásárlásokat is magában foglaló iparcikkek forgalma így szépen gyarapodott 2017 novemberében, a vaskosabb pénztárcák és a nem kevés akciózás nyomán. Feltehetően a november nem horpasztotta be az utolsó negyedév adatsorát 2017-ben, hiszen korábban az októberhez képest nem nőtt, hanem inkább csökkent a boltos költekezés.

Feltehetően egy tízmilliárdnyi többletet, az iparcikk költekezés növekményének a harmadát a fekete péntek ráadása hozta a boltoknak:

iparcikk 2013 2014 2015 2016 2017
október 276 293 315 329 364
november 266 286 311 335 365*
december 334 364 394 407 435*
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron, */: várható

A sok-sok fekete péntekes akció zöme a webhez kötődött 2017 novemberében. A webáruházak feltehetően sokáig fogják nyalogatni sebeiket, hiszen az árengedmények lemondást jelentettek a bevétel egy részéről. Akad olyan webkereskedő is, aki ráadásul egész évben erre az időszakra készül a legszorgosabban. Ezzel ráadásul előmelegíti a decemberi költekezést is, hiszen ha jól sikerül egy fekete péntek, akkor oda visszamegy a vásárló később is. És azzal is számolni lehet, hogy a webköltekezések egy része előrelopakodott decemberről novemberre (szaknyelven volt előrehozott vásárlás is):

  2013 2014 2015 2016 2017
október 12 17 22 27 35
november 13 20 25 36 50*
december 17 27 30 40 52*
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron, */: várható

Az erős november alapján már szinte biztos, hogy 2017 bolti költekezésének mérlege tízezer milliárd forint felett fog mozogni.

 

"A kő nem lesz könnyebb, ha pehelynek nevezem és az ember sem jobb, ha istennek hívom."