Sokan tartanak tőle, hogy a koronavírus terjedése megbénítja az egyes országok legfontosabb iparágait. Arról azonban viszonylag keveset szól a fáma, hogy a globálisan működő ágazatoknak már most komoly fejfájást okoz a vírus. Ilyen a játékipar is, ami rég nem ismer országhatárokat.
A videojátékokkal általában az Egyesült Államokat és Japánt azonosítják, pedig a termelés jelentős része Kínában van. Nem csupán a piacon lévő játékkonzolok fontos komponensei és számítógép-alkatrészek készülnek itt, de külföldi nagy kiadók is fenntartanak stúdiókat a népköztársaságban. Ezen felül Kína hatalmas felvevőpiac is, a több százmillió felhasználó ígérete olyan iparági behemótokat is keleti nyitásra késztet, mint az Activision Blizzard vagy a Ubisoft.
A videojátékok az internet határtalansága miatt egy teljesen nyitott piacon léteznek. Ez egyben azt is jelenti, hogy egy olyan világméretű fenyegetés, mint amilyen a koronavírus, rögtön lecsapódik rajta.
Ehhez jön hozzá, hogy a játékcégek hónapokra, de inkább évekre előre terveznek, az olajozott gépezet pedig villámgyorsan omlik össze, ha Kína kiesik az egyenletből.
És nem csak az: a vírus Európában is felütötte a fejét, így Németország és Olaszország is az iparági szereplők vésztérképére került. Nem beszélve a nagyobb utazások vélt vagy valós veszélyeiről, ezeket ugyanis szintén nem vállalják be szívesen a cégek.
Kezdjük is itt a kárfelmérést! A március 16. és 20. között San Franciscóban (a város szerdán kihirdette az egészségügyi szükségállapotot) megrendezendő Game Developers Conference a világ legnagyobb játékfejlesztői fóruma. A legelismertebb alkotók évről-évre itt adnak elő, idén azonban több cég jelezte, hogy kihagyja az eseményt. A Sony, a Facebook Oculus és a Kojima Productions is visszamondta a szereplést, pedig Kodzsima Hideo, a Death Stranding alkotója is tartott volna előadást a játék tervezési filozófiájáról. Kint lett volna az Epic Games és a Microsoft is. Ezeket azonban mind lemondták, sőt egy másik amerikai rendezvény, a február 27. és március 1. között tartott bostoni PAX East is megszenvedi a vírus okozta óvatosságot.
A Sony ezen a rendezvényen sem lesz jelen, pedig még a város polgármestere is arra kérte a céget, gondolják meg a dolgot. A japán vállalat egyelőre hajthatatlan, akárcsak két további földije, a Capcom és a Square Enix. Bár előbbi nem nevezte nevén a gyereket, utóbbi cég kifejezetten a vírusra hivatkozva mondta le az összes panelt. Szintén nem lesz jelen a CD Projekt RED és a PUBG Corp sem, pedig mindkét cég szereplését komoly várakozás övezte.
A lengyel CD Projekt RED nemcsak a szeptemberben megjelenő Cyberpunk 2077 miatt lett volna izgalmas résztvevő, hanem azért is, mert
ez a cég produkálta az elmúlt tíz év legnagyobb értékugrását: a Bloomberg szerint cirka 21 ezer százalékkal nőtt.
Becslések szerint 8 milliárd dollárt ér, ezzel a sokkal régebb óta létező Ubisoft utáni második európai helyet foglalja el a legértékesebb játékcégek pénzügyi versenyében.
Ázsiában még drámaibb a helyzet. A Blizzard esport
szakosztálya által szervezett Overwatch League versenyeket eredetileg Kínában
tartották volna március elején, a vírusveszély miatt azonban átköltöztették
őket Dél-Koreába. Aztán az összes dél-koreai meccset törölték, mondván, inkább
nem kockáztatnak. Hasonló okból nem jelentette még be az év első nemzetközi
versenyének helyszínét és időpontját a League of Legends mögött álló Riot
Games. A cég a tajvani MSI-jal közösen szeretné tető alá hozni a Mid-Season
Invitationalnek nevezett bajnokságot, de a vírusveszély miatt nem úgy tűnik,
hogy egyről a kettőre lépnek.
Akkor sem túl fényes a helyzet, ha a koronavírus hosszú távú iparági hatásait nézzük. A Ubisoft veszteségekkel számol a harmadik negyedévre, méghozzá a cégcsoport kínai ágazatának nehézségei miatt. A részvényeseknek szánt levelet Yves Guillemot vezérigazgató szignálta. Nem említette a koronavírust, de azt írta, „nem tudjuk, mi fog történni”. Az esetleges további akadályokat a többi stúdió segítségével hárítanák el.
Szintén megütheti a bokáját a Microsoft. A redmondi cég a
harmadik negyedévre a szokottnál tágabb árbevétel-intervallummal számol, 10,75
és 11,15 milliárd dollár közé várják a bevételt, egyszerűen mert nem tudják, mi
várható a kínai egészségügyi helyzettől. A teljes előrejelzésüket ugyanakkor
nem módosították, ez alapján sejthető, hogy az év végén megjelenő Xbox Series X
játékkonzol gyártása nem került veszélybe.
Pedig ha van olyan terület, ami minden eddiginél nagyobb pofont kaphat a koronavírus miatt, az a konzolgyártás.
Idén év végén várható a Sony Playstation 5 és a már említett Microsoft Xbox Series X, amiknek valószínűleg több komponense is Kínában készül. A gyártók egyelőre nem jelezték, hogy baj lenne a termeléssel, ami előreláthatólag tavasszal kell induljon, hogy ki tudja szolgálni a november-december magasságába várható premierrel egybeeső ünnepi rohamot. A Sony a Bloomberg forrásai szerint még a gép pontos áráról sem tudott dönteni, a Microsoft pedig szintén nem adott életjelet a pontos megjelenést és árat illetően. A már 2017 óta kapható Nintendo Switch ellátása is akadozik egy Kínában gyártott alkatrész miatt, és az Oculus Rift sisakok sem érnek egykönnyen célba.
Persze van olyan terület, aminek is a vírus: Kínában a szürkeimportos játékszoftverek eladása masszívan megugrott, mert az otthonukba szorult emberek játékkal ütik el az időt.
Főoldali kép: Macau Photo Agency // Unsplash