A világ egyik legsikeresebb légitársaságának számító Wizz Air sokáig büszke volt fiatal flottájára, a járvány azonban alaposan átrendezte a számításokat a cégnél. Volt, hogy 23 éves bérelt géppel szállítottak utasokat, ráadásul az utaskísérő-hiány is nyomasztja.
Emlékszem, kissé meglepődtem, amikor nyár közepén magyar utaskísérőkkel találkoztam a Wizz Air Reykjavík-Milánó járatán. Még jobban, amikor észrevettem, hogy milyen sok járatát repüli a légitársaság bérelt gépekkel, vagy törli, miközben a saját gépei közül jópár még mindig a földön parkol. Végül kiderült, mindez ugyanarra az okra vezethető vissza: durva munkaerőhiány alakult ki a cégnél, elfogytak a légiutaskísérők.
Sikerek és sallerek
Ez főleg azért érdekes, mert bármilyen gazdasági adatot is nézünk, a Wizz Air a világ egyik legsikeresebb légitársaságának számít. Évek óta a leggyorsabban nő és a legkisebb költséggel üzemel, a covidkrízist pedig lényegében egyedüliként használta fel még gyorsabb terjeszkedésre – bátran, vagy vakmerően, erről a légiipari berkekben is megoszlanak a vélemények.
Közben ahogy kell, kaptak jó nagy sallereket, tankönyvbe illő például Norvégia lerohanása, majd a még sebesebb elkullogás az országból. De ezzel együtt a vége mégiscsak az, hogy a Wizz Air lett az első légitársaság Európában, amely idén augusztusban lényegében újra elérte a járvány előtti kapacitását.
De a majdnem ugyanannyi járat jócskán megváltozott útvonal-hálózaton repült most a két évvel ezelőttihez képest. A 2019 nyarán már működő bázisokon – így Budapesten és Debrecenben is – idén még mindig jóval kisebb a forgalom, kevesebb útvonalat repülnek, azok nagy részét is ritkábban.
A Wizznél épp erre számítottak
Közben viszont nyitottak egy sor új bázist, több száz új útvonallal. Kiemelkedik az olaszországi terjeszkedés, ahol jópár éve az Easyjet mászott rá a vergődő Alitaliára, utána rájuk nyomult a Ryanair, most meg a Wizz szorongatja az összeset.
Brutális árverseny, nyilvánvaló kezdeti veszteséghalmozás, de kínált kapacitásban a Wizznek sikerült cégszinten majdnem nullára felhozni a 2019-hez mért változást.
A gépeket nem sokból tart átreptetni egyik bázisról a másikra, ha ott van rájuk szükség. A személyi állományt költöztetni viszont nyilván bonyolultabb. Békeidőben erre is van kialakult rendszer, most viszont ez használhatatlan volt. A cég normális működését veszélyeztető légiutaskísérő-hiány persze nem tűnik meglepőnek annak fényében, hogy milyen hirtelen állt le a járvány során a légiipar, majd milyen gyorsan indult újra idén nyáron a harmadik hullám után.
Csakhogy a Wizz Airnél pontosan erre számítottak. Ha Váradi József vezérigazgató nyilatkozataiból indulunk ki, akkor a Wizznél lepődtek meg legkevésbé azon, hogy a tavaszi nihil után milyen pörgés jött nyárra. Ráadásul a Wizz sikerének a fő oka, hogy mindig nagyon gyorsan tudják a kínálatot a kereslethez igazítani, úgy és annyit repülnek, amennyire igény van. Mégis kifogytak utaskísérőből.
Benézett hullámok
A járvány elején, a nagy leállásban egy nagy leépítést jelentett be a Wizz, még 2020 áprilisában. Az állomány 19 százalékát küldték el és átlagosan 14 százalékkal csökkentették a fizetéseket. Ez érintette a pilótákat és az utaskísérőket is. Tavaly nyáron volt egy felfutás a forgalomban, ezt a csökkentett állománnyal simán teljesíteni tudta a cég.
Viszont a második és harmadik hullámot HR-szempontból benézték.
Az utaskísérők jövedelmének a nagyobbik része a repülések alapján kapott kiegészítésekből származik, márpedig az utazási igényekhez a Wizz úgy alkalmazkodott októbertől decemberig, majd utána tavaszig, hogy szinte alig szálltak fel a gépei. Bécsből hosszú heteken át egyetlen útvonal üzemelt heti egyetlen járattal, Budapestről 5 útvonal volt az alja heti egy-két járattal.
A pilóták hosszabb időt is kibekkelnek. Sokkal kevésbé váltanak szakmát, hiszen többnyire sok évet és sok pénzt fektettek abba, hogy gépeket vezethessenek. Ha már pár éve repülnek, pénzügyi tartalékaik is jóval nagyobbak. Őket könnyebb volt visszacsábítani, néhány hete elégedetten be is jelentette a Wizz Air, hogy visszaemelték a pilóták fizetését a válság előtti szintre.
Utaskísérőt felveszünk
Az utaskísérők nagy része viszont ilyen bérrendszer mellett hosszú hónapokig a kenyérre valót se kereste meg. Nekik kötelező egy órán belül lakniuk a reptérhez, hogy bármikor ugraszthatók legyenek. Sokan ezért albérletben élnek, amit főleg nem lehetett kitermelni abból, ha havonta egyszer-kétszer dolgozhattak.
Sokan nem hittek abban, hogy nyáron jön a fellendülés, abban meg főleg nem, hogy utána nem üt be a negyedik hullám és egy újabb dermesztő tél. Úgy tűnik, jóval többen mondtak fel önként és kerestek biztosabb állást, mint amire a cégnél számítottak.
Gépeket is azért kellett bérelnie a Wizznek ahelyett, hogy a sajátjaival repüljön, mert a wetlease szerződések keretében a személyzet is jár hozzájuk. Béreltek olyan gépet, amely az indiai fapados Spicejet festését viselte, amikor pedig augusztus közepén egy Tirana-Berlin Wizz-járat hajtóműhiba miatt Budapestre divertált, egy dán chartercég, a DAT gépével teljesítették a járatot.
Miközben a Wizz nagyon büszke arra, hogy Európa legfiatalabb flottájával repül, ez a gép történetesen 23 éves volt. De több más wetleasbe vett gépe is hasonló korú.
A nyári csúcs végén már megoldja saját géppel és személyzettel a feladatot a Wizz, de ehhez karcsúsítania kellett a menetrendjét főleg a balkáni bázisokon. A cég minden kommunikációs csatornáján ezerrel tolja, hogy utaskísérőket keres, szinte minden nap tart felvételi napokat a hálózat bázisain.
A rossz döntések böjtje
A probléma kisebb mértékben ugyanakkor a „nagytestvér” Ryanairnél is látható. Ők már 2017-ben beleszaladtak a késbe, pilótahiány miatt kellett átírniuk a menetrendet és sok ezer járatot törölniük. Most nyáron ilyet nem láttunk, igaz, messze is voltak még a 2019-es kapacitásaiktól. De folyamatosan hirdetik ők is az álláslehetőséget pilótáknak és utaskísérőknek.
Az biztos, hogy a Wizz Airnél az elmúlt sok évben nem volt ekkora működési krízis. A történet épp azért igen érdekes, mert jól mutatja a rendkívül hatékony ultra-low cost működés gyenge pontját, azt, hogy a rosszul felmért emberi tényező milyen könnyen visszaüthet.
Persze a modell ettől még nem sérült, a befektetői bizalom a cég iránt töretlen, hétfőn például nagyot emelkedett a részvényár, újra néhány százalékra megközelítve a történelmi csúcsát.
Ez az Ács világa rovat cikke. A szerző minden héten e helyen okoskodik, füstölög, lelkesedik, megfejt vagy épp értetlenkedik az őt leginkább foglalkoztató események, ügyek, történetek kapcsán.
Borítókép: jarektw / Pixabay
Visszaáll a járvány előtti működésre a Wizz Air