A futóbabakocsis mozgalomból nőtte ki magát Nyári Fruzsina és férje, Nyári Zsolt babakocsi mosodája, a Flora Miniwash. A legreménytelenebb állapotú, kidobásra szánt babakocsit is patikatisztaságúra varázsolják budapesti mosodájukban. A házaspár a covid alatt vágott bele az új vállalkozásba, várakozásaik szerint idén 2021-es árbevételük közel dupláját hozhatják. Jövőre vidéken és akár külföldön is nyitnának mosodát, de egyelőre Fruzsi az, aki húzza a féket.
Kisebb csodálkozás övezi a témafelvetésemet az értekezleten, hogy megnézném a Flora Miniwash-t. „Babakocsi mosoda, az meg minek?”, „Ne viccelj, az mindenképpen kell!” – hangzott az asztal egyik, majd a másik oldaláról. Bevallom, én utóbbi kollégával értettem egyet, én is láttam már a saját házunk táján vállalhatatlanul koszos babakocsit, amiben a kiflicsücsök és a morzsatenger mellett gyümölcspüré-, sár- és ki tudja még milyen nyomok díszelegtek. Autodidakta módon próbáltam is tisztává varázsolni, de csak hellyel-közzel sikerült. A végén megállapítottam: soha nem leszek babakocsi-szerelő, merthogy egy babakocsi tisztára varázslásához ilyen skillek is elengedhetetlenek.
A Cápák között 3. évadát is megjárt Nyári Fruzsina és férje, Nyári Zsolt a babakocsik tisztításában látott kihívást. Tavaly tavasszal az RTL Klub üzleti műsorának két befektetője, júniusi címlaposunk, Balogh Petya és Tomán Szabina is beszállt a Flora Miniwash mosodát üzemeltető Lottirose Kft.-be: 10-10 millió forintért cserébe 20-20 százalékos tulajdonrészt kaptak, a többségi, 60 százalékos tulajdonrész Fruzsináé és férjéé maradt. Ők ketten imádnak futni, amiről gyermekeik születése után sem akartak lemondani, ezért 2014-ben – kisfiuk ekkor volt másfél éves – elindították az azóta sportegyesületté nőtt Fuss babakocsival mozgalmat. A felhasználói igényekre reagálva aztán ebből nőtte ki magát utazásspecialista babakocsi- és babaeszköz-kölcsönzőjük, a Lottirose és a Babagúz. Majd, amikor ezeket földhöz vágta a covid, jött a mosoda, ami most a legdinamikusabban növekvő üzletáguk.
Macska, egér, babakocsi
„Óriáskáosz van” – készít fel a mosodába lépés előtt Fruzsi. A mosodát kezdik kinőni, – rengeteg a babakocsi, az igaz – de én óriáskáosznak nem nevezném a helyzetet. Szépen sorakoznak a polcokon a babakocsi-részek, négy kolléganője sürög-forog a különböző részlegeken: van, aki babakocsit szerel, van, aki vázat ápol, gőztisztítóz, közben hátul zümmög a mosógép. „Egyre több a Salgó polc” – mutat maga mellé Fruzsi. Tavaly novemberben költöztek a 200 négyzetméteres, fővárosi Hegedűs Gyula utcai helyiségbe. Elöl van a babakocsi-kölcsönző, hátul a mosoda, de megtartották előző, Pannónia utcai boltjukat is, ahol használt babakocsikat árulnak.
Az első tisztítandó babakocsi, ami 2020-ban beérkezett a Flora Miniwash-hoz, egy „penészes, olajfoltos, atomretkes, telematricázott vázas kocsi volt”, amit aztán széppé varázsoltak. „A lányok csak röhögnek rajtam, de én annyira boldog vagyok, amikor egy ilyen bejön, mert látom, hogy utána milyen szép lesz és mennyire boldog az ügyfél.” Babakocsi fronton tényleg sok mindent láttak már: gyakori az állatszőr, de volt olyan járgány, amibe egér vagy macska ellett bele (és ez nem a legdurvább eset), és megfordulnak náluk penészes darabok is. Nem csoda, hogy még az ipari textiltisztítóik is 3-4 hónap alatt tönkre mennek: a félmilliós gőzgép után milliósat és még nagyobb teljesítményűt is vettek, de 10 hónap után azt is el kellett kezdeni szervizelni. Nagyjából 10 millió forintos gépparkjuk van.
Fruzsi az mondja, még edukálni kell a piacot, pedig olyan koszos babakocsikat is behoznak, „hogy nem tudom, mi volt előttünk” – mosolyog. Kézi kocsimosós vagy zuhanyzós házi mosásról persze ő is hallott, de azt egyelőre kevesen veszik figyelembe, hogy ott azért nem mindig bababarát a mosószer, vagy azt sem, hogy ha vizesen teszik el, akkor be tud penészedni. A mosójukban épp egy ilyen babakocsi vár tisztításra, nagyra is nyitom a szemem, hogy ez nagyjából egy kidobásra megérett járgány. „Ezt fogom mindjárt kitisztítani. Gondolj bele, eddig ezek mind a kukába mentek” – mondja küldetéstudattal a szemében Fruzsi.
Azt szeretnék elültetni az emberekben, hogy egy babakocsi több gyereket is kiszolgálhat, nem kell mindegyiknek újat venni, vagy ha elkoszolódik, kidobni.
Ezt is ugyanúgy karban lehet tartani és tisztítani, mint az autót vagy a házat. A fogyasztói társadalmi szemlélet miatt az újdonsült szülők számtalan olyan terméket vásárolnak amire nem feltétlen van szükség. Márkáinkkal szeretnénk utat mutatni és segíteni észszerűen vásárolni, valamint az állag megóvás irányába terelni őket.
Dilisnek tartották
„Kicsit mindig árral szembe mentünk (…) sokszor dilisnek tartottak, a futóbabkocsinál sem értették, hogy miért teszek ebbe ennyi energiát, vagy hogy miért dolgozom napi 10-12 órát a mosodában.” Fruzsi és adószakértő férje, Zsolt hobbifutók, emellett „azok a típusú szülők vagyunk, akik nem akarták kifordítani a világot a sarkából attól, hogy gyerekük születik, hanem szerettük volna, hogy beilleszkedjen az életünkbe” – mondja Fruzsi arról, hogy keresték a lehetőséget a gyerek melletti futásra. A gyerek számára is biztonságos, és a futónak is jó élményt adó futóbabakocsit kerestek, de 2014 táján itthon nem igazán volt ilyen, úgyhogy Amerikából hozták be az elsőt. Azt mondja, nagyon jó hatással volt a családi életükre a közös futás, és idővel, amikor a kisfiuk látta, hogy húzzák a futócipőt, már mászott is be a babakocsiba. Megosztották az élményeiket másokkal is, így néhány hónap alatt igazi közösség szerveződött köréjük. 2014-ben Fuss Babakocsival néven sportegyesületet alapítottak, amelynek fő célja a biztonságos babakocsis futás megteremtése. A kölcsönzés felé is épp ezért mozdultak el, mert nagyon fontos volt nekik a biztonság.
„Ez nemcsak egy dili, hogy még többet költsön a szülő”,
a jó futóbabakocsi sima babakocsinak is jó, de más, mint egy átlagos kocsi: nagy, felfújható kerekei, hosszú tengelytávja, nagy kupolája van, és nem rázkódik, ami különösen fontos a gyermek szempontjából.
„Elkezdtünk a kis pénzünkből használtan futóbabakocsikat venni” – közben már az üzletben lévő asztalnál ülünk, mellettünk rögtön ott is van három, patikatisztaságú, vadiújnak kinéző példány, kölcsönzésre várnak. Valószínűleg csak a babakocsi szakértők mondanák meg a márka vagy a modell alapján, hogy kilenc évesek.
Közben aztán a Budapestre érkező turisták is megtalálták őket, elkezdtek tőlük babakocsit bérelni, és kérdezgették, hogy van-e utazóágyuk, egyéb babafelszerelésük. Emiatt 2018-tól kibővítették a palettát és Lottirose márkanév alatt babakocsi és –felszerelés kölcsönzőt nyitottak a Károly körúton a külföldi turistákra célozva. Éppen a covid előtt indult volna be az együttműködés az apartmanokkal és hotelekkel: a külföldiek a szállásra való kiszállítást is kérhettek, sőt
Bécsből és a Kanári-szigetekről is jöttek franchise-érdeklődők, elkezdődtek a terjeszkedésről a tárgyalások.
Ezzel párhuzamosan Babagúz márkanév alatt a kiutazó irányba is elmentek: külföldi utazáshoz adtak bérbe kabinméretű babakocsikat, utazóágyakat. Két kölcsönzés között mindent takarítottak, folyamatosan karban tartották a gépparkot, és sokan kérdezték is tőlük, hogy mitől ilyen szépek a babakocsik. Aztán jött a covid.
Két és fél hónap alatt
Ahogy akkoriban az egész ország, 2020.március 15-én ők is bezárták Károly körúti boltjukat, és „jött két hét mély depi, hogy mi lesz. De én vállalkozó szemléletű vagyok, tudtam, hogy valamit lépni kell, mert megőrülök”, így jött a Flora Miniwash és a babakocsi-mosoda ötlete. A kölcsönzés miatt stabil tapasztalatuk volt a tisztításban, gépeik is voltak, bár a gépparkot azért bővíteni kellett, de így nem volt olyan óriási befektetés. Fruzsit az interjú alatt is nehéz kizökkenteni, lelkesen mesél,
lendületét jól jellemzi, hogy két és fél hónappal a covid-zárás után, 2020 júniusában már nyitott is teljesen új, nulláról felépített márkájuk, a Flora Miniwash
a Pannónia utcában.
Napi 8 órában takarított, előtte és utána pedig kiszállította a babakocsikat. Ezt három hónapig bírta, majd először részmunkaidőben vett fel maga mellé anyukákat. „Afelől nem volt kétségem, hogy menni fog, csak azt nem tudtam, hogy milyen ütemben” – Fruzsi azt is bevallja, az előzetesen vártnál lassabban lendültek be, mert ez egy „edukálós” piac, a vevők felől is egy új, fenntarthatóbb szemlélet kell. Jelenleg viszont már bevételeik 80 százaléka a mosodából származik, erre is fordítják most a legnagyobb figyelmet. A komoly babakocsi-mosoda egyébként nemcsak Európában, világszerte is ritka: Fruzsi Amerikában és Szingapúrban tud hasonlóról, ezek viszont régóta működnek.
Idővel a Flora Miniwash csapata is bővült: Fruzsi és asszisztense mellett két-két teljesállású, valamint beugrós takarítóval dolgoznak. Saját futáruk is van, aki a háztól-házig szolgáltatás keretében hozza-viszi a babakocsikat. Külső futárszolgálatot egyelőre nem akarnak megbízni, mert a babakocsi nagyon szenzitív műfaj, az ügyfélnek megterhelő egy ekkora tárgyat bedobozolni, és még akkor is megsérülhet a termék. Közben a kölcsönzési területeikre is kezd visszatérni az élet és a turisták, ezért már tárgyalnak arról, hogy újranyitják a reptéri átadópontjukat.
Amikor felvetem, hogy babakocsi-szerelésben legalább annyira jónak kell lenniük, mint mosásban, Fruzsi mosolyogva mondja, hogy ő mindig a józan paraszti eszére hallgat, másrészt rengeteg tapasztalatuk is van: eddig több mint 3000 babakocsit tisztítottak. A műszaki hajlamot édesapjától örökölte, aki „ha tönkrement a turmixgép, fűnyírót csinált belőle, én a műhelyben nőttem fel”. A Flora Miniwash-nál magyar, növényi és így bababarát tisztítószert használnak, amit „akár a számba is fújhatnám őket, nem lenne bajom”, egyedül a penészölőjük normál tisztítószer, de már fejlesztés alatt van egy saját, bababarát verzió. Egy babakocsi tisztítása alsóhangon egy-másfél óra, az alapdíj pedig 12 500 forint, az átlagos kosárérték nagyjából ennek duplája, mert sokan hoznak babaülést, vagy többrészes kocsit. Hegedűs Gyula utcai boltjuk és saját lakásuk mellett egy székesfehérvári, illetve egy Budapest 11. kerületi bababoltban van átadópontjuk.
„Tudják, hogy tolom, mint az őrült”
Lassan aktuális lesz a terjeszkedés, az utóbbi másfél évben körülbelül 40-en jelentkeztek mosodanyitásra több nagyvárosból. „Én húzom a féket egyelőre” – Fruzsi úgy látja, hogy most még napi szinten ott kell lennie, alaposan átnézni a babakocsikat, hogy tényleg olyan legyen a végeredmény, ami a márkához illik. „Most nagyon jó csapatom van, de nekem is voltak nehézségeim, míg megtaláltam őket”.
2021-ben bővítették az átadópontokat, az egyik befektető, Tomán Szabina szalonjaival. Fruzsi azt mondja, Szabina sokat segített neki, és a születési adatokkal a matekot is kiszámolták. Győrben, Gödöllőn, Kecskeméten és Cegléden lettek átadópontjaik, de nem volt kapacitásuk a saját futáros szállításra, így ez a lehetőség megszűnt. Fruzsi
most inkább arra koncentrál, hogy a budapesti üzletben meglegyen a több lábon állás a mosoda mellett a kölcsönzővel és a használt babakocsi értékesítéssel, utána jöhet a vidéki és külföldi nyitás, 2023-ban.
Olyan négy nagyvárosban – Győrben és Debrecenben, a másik kettőt még vizsgálják) – nyitnának franchise rendszerben, ahol a születési számok is magasak és fizetőképes kereslet is van. Fruzsi befektetőikről azt mondja: „bíznak bennem, látják, hogy csinálom, hogy alaposan átgondolok mindent és tolom, mint az őrült”. A számok is ezt támasztják alá: a tavalyi, csaknem 30 millió forintos nettó árbevétel után idén 50 milliót várnak.