Az Excel-táblázatok és a gyógyszergyártás világából lépett ki első gyereke születésekor Gál Anita, hogy vállalkozónak álljon. A baba-mama dolgoktól irtózott, aztán mégis saját prémium babanaplójával indította el cégét. A Babakaland ma már jóval több mint egy webshop, és hamarosan indul az újabb projekt is.
A gyerekek első hét évét végigkísérő Babakaland örök emléket jelent szülőknek és gyerekeknek egyaránt, Anita pedig már a következő életszakaszokra készül új vállalkozásával.
Mindkét gyereke, a most ötéves Dorka és a hároméves Áron is rossz alvó volt, így évekig tartottak az álmatlan éjszakák. Fizikailag és mentálisan is megviselték őt.
„Közhely, hogy a gyerekek nagyon gyorsan felnőnek, elmúlnak a pillanatok, melyekről azt hiszed, mindig fogsz rájuk emlékezni. De ha a túlélésért küzdesz nap mint nap, annak áldozatul esik a memóriád.
Akkor kezdtem bepánikolni, amikor rájöttem, hogy nem is emlékszem a fontos mérföldkövekre. Mi volt az első szava a kislányomnak? És ha már most nem emlékszem, mi lesz 20-30 év múlva?”
Elkezdte gyűjtögetni az apró emlékeket emailek, feljegyzések, elmentett fájlok formájában. Aztán elszállt a winchesterük, rajta tízezernyi képpel a családról. Szerencsére szakemberek segítségével az adatokat – bár ömlesztve –, de visszanyerték. Anitában az eset hatására kezdett kiforrni régóta tervezett vállalkozásának ötlete.
Fotók: Szülőverzum (14 kép)
Az anyaság kreatívvá tesz
Ahogy fogalmaz, „előző életében” az Egis Gyógyszergyár Zrt.-nél dolgozott. Az ott töltött hét év alatt bejárta a ranglétrát, senior kontroller lett.
„Engem mindig elsősorban a döntéstámogatás érdekelt, innen nem akartam feljebb lépni” – mondja.
Mindez egybevágott az első gyerek érkezésével: Dorka 2017 októberében született. Anita már úgy ment el szülni, hogy tudta, váltani szeretne és a gyes alatt kell kitalálnia, merre tovább.
„Az anyasággal rengeteg kreatív energiát találtam magamban, önállóbb lettem, ez lökött afelé, hogy vállalkozó legyek teljesen a nulláról.”
Azokon a bizonyos ébren, ringatással töltött éjszakákon újságcikkek, YouTube-videók segítségével szerzett információkat arról, hogyan is lehet ezt csinálni. Ezután jött csak a kérdés, hogy pontosan mit.
„Nekem nem volt egy kreatív hobbim, ami aztán organikusan nőtte ki magát. Én tudatosan akartam kis családi vállalkozást építeni egy, majd két gyerek mellé. Nem akartam gyors növekedést, csak annyit keresni, amennyit alkalmazottként megkapnék, ezúttal magam osztva be az időmet a család igényeihez igazodva” – mondja.
Sokáig irtózott a baba-mama termékektől
Innen nézve meglepő lehet, de Anita kifejezetten nem a baba-mama termékek piacán akart elindulni. „Hatalmas klisének tartottam, de az ember egyszerűen abból az élethelyzetből építkezik, amiben éppen van.”
A babanaplók 2018-as felhozatala nem volt túl jó: vagy túl drága volt, vagy a minősége hagyott maga után kivetnivalót, sok volt a gagyi, az egyszerűen lefordított, a nem túl praktikus kiadvány. Anita nagyjából egy évig csak információt gyűjtött, amolyan „kétszer mérsz, egyszer vágsz” hozzáállással.
„Ezt egyszer akarod megvenni, húsz-harminc évre keresel megoldást. Vesszőparipám például, hogy cérnafűzött babanaplót csak az gyárt, aki életében nem használt még ilyet. Ha egy ilyenbe beragasztasz 50-60 képet, az úgy fog szétállni, mint anyukáink receptes füzete.
Jobbat akartam csinálni: válságálló, minőségi és kicsiben is működő, mindemellett pedig fenntartható prémium terméket. Az első pillanattól kezdve fontos volt a környezettudatosság.”
A spirálozott könyvben sok az extra, ezért olyan nyomdát kellett keresniük, amelyik bevállalja például a belefűzött borítékot is az első levágott hajtincsnek, a kórházi karszalagnak vagy a kihullott tejfogaknak. Rengeteg nyomda utasította őket vissza, mire megtalálták jelenlegi partnerüket – neve üzleti titok –, de már találtak egy másikat is, hogy ne legyenek túlságosan kiszolgáltatva.
Családi összefogás
Míg az ötletelésben Anita egyedül volt, a megvalósítás már családi összefogás eredménye. Férje, Lovász Márton napelemekhez kötődő szolgáltatás-értékesítéssel foglalkozik. Szabadidejében segítette és segíti a Babakaland és a mellé elindított oldal, a Szülőverzum működését. A honlapot Anita húga, Eszter fejlesztette, a babanapló grafikája barátnője, Veszteg Virág munkája.
Az induló tőkét nagyjából egymillió forintos megtakarításuk és egy ötmillió forintos babaváró hitel jelentette, melyet kisebb családi kölcsönökkel egészítettek ki.
Az első ezer legyártott Babakaland még 11. kerületi lakásukba jött 2019-ben, a kiérkező szállítmányt meglátva szembesültek csak a méretekkel: ennyi doboz nem fér el az ágy alatt. Először barátoktól kaptak ebben segítséget, majd a termékpaletta 2021-es bővülésével – a kínálat mérföldkőkártyákkal, talp- és kézlenyomat-készítővel egészült ki – raktárhelyiséget béreltek.
Az egyre növekvő tételek, a bérleti díj, a rezsi, az infláció azonban megette a profitot és mivel ezzel párhuzamosan növekedett a család is, lépniük kellett. Így találták meg azt a kertes családi házat Biatorbágyon, melynek konyhájában, egy-egy Márton által főzött kávé mellett beszélgetünk.
Május óta laknak itt, nemcsak új otthont kerestek, hanem olyan ingatlant, ahol működhet a vállalkozás is, van elég hely „saját raktárnak”. A ház alagsorában elférnek a következő másfél évre berendelt termékek és dobozok is. Amikor külső helyszínt béreltek, annak ára folyamatosan nőtt, a törlesztőjük most fix.
Az elmúlt három évben közel 3600 darab Babakaland kelt el, de a vállalkozás a 2023-as évben fordul csak termőre.
A gyerekeim szemébe akarok nézni
A papírtermékek mindegyike FSC-minősítésű alapanyagból készül, tehát felelős erdőgazdaságból és más ellenőrzött forrásokból származik. Anitának azonban ez nem volt elég, a kezdetektől fogva minden egyes eladás után 5 százalékot a Hatvenezer Fa Egyesületnek utalnak el.
„Kiszámoltam, hogy egy Babakaland körülbelül mennyi fa kivágásával valósul meg, és az jött ki, hogy ezzel az öt százalékkal nemcsak, hogy jóváteszem, de pozitívba fordítom át a történetet.” A Hatvanezer Fa Egyesület szintén 2019-ben kezdte meg működését Békés megyében, ahonnan Anita származik.
Az öt százalék meglehetősen nagy szám, a családi kupaktanácson akadtak is viták emiatt, de Anita hajthatatlan volt. „Tudom, hogy lenne helye annak a pénznek a családi kasszában, de nem tudnék a gyerekek szemébe nézni, ha nem nulláznám le a vállalkozásom környezeti terhelését.”
Mindig több akart lenni, mint egy szimpla webshop
Anita nemcsak terméket akart értékesíteni, hanem közösséget is építeni. A Szülőverzum.hu-n ezért tartalommal is segíti a szülőket.
A blogon számtalan bejegyzésben számol be saját tapasztalatairól, az általa olvasott információkról, kutatási eredményekről, melyek fontos alapul szolgálhatnak egy-egy szülői döntés meghozatalában.
Megvásárolható tudáscsomagokat is kialakított szakértői segítséggel. Az egyes fejezeteket Benkovics Júlia szülész-nőgyógyász és Schanda Mónika független bába, laktációs szaktanácsadó is lektorálta.
A Szülőverzum ezen lábát szeretnék majd videós, interjú formában megerősíteni, egyelőre csak írásos leckék vásárolhatók.
A honlapon van a szülés várható időpontját meghatározó oldal és az utónévkereső is, ez több paraméter alapján ad egészen használható ötleteket a születendő gyerekek nevére. Amire Anita láthatóan külön büszke, az a babakelengye-lista, melyet több, szintén kisgyerekes anya vállalkozását támogatva állított össze.
Indított egy „anyavállalkozói klubot” is Biatorbágyon, úgy érezte, kell a sorsközösség. Mint mondja, sokan járnak hasonló cipőben, akik vagy kereskednek, vagy gyártanak, vagy valamilyen szolgáltatást nyújtanak a kisvárosban.
Nehezebb év volt, mint gondolta
Az inflációs és háborús hatásokat természetesen a Szülőverzumon is megérzik. A konfliktus kezdetekor hónapokig látszott, nem mernek vásárolni az emberek.
Az anyagköltség 28 százalékkal növekedett, a hirdetési költségek is meredeken emelkedtek a Facebookon, ami az ilyen típusú kisvállalkozásoknak nagyon fontos csatorna. Termékeik árát egyelőre csak 10 százalékkal növelték és 2,5 évre elegendő mennyiséget rendeltek be a nyomdából, hogy így védekezzenek az elszálló árak ellen. A Babakaland jelenleg 9900 forintba kerül.
„Ebben az évben családként is változást éltünk meg a költözés miatt, egy ilyen vállalkozás esetében ez sem hagyható figyelmen kívül. Az elmúlt időszak ezért a folyamatoptimalizálásról, a stratégiai partnerségek bővítéséről szólt” – mondja Anita.
Az új életszakaszok új kihívást jelentenek
Anita fejében számos új termékötlet kavarog, ezekről nem árul el részleteket. De a jövő évben beindítandó újabb „verzum” már előrehaladottabb állapotban van: januártól már elérhető lesz a kihezvigyem.hu.
A gyermekszolgáltató-keresőn rögtön időpontot is lehet foglalni. A dúlától és szoptatási tanácsadótól kezdve a csecsemőgondozón és baba-masszőrön, gyermekpszichológuson át a mozgásfejlesztéssel foglalkozó szakemberekig, magántanárig, gyerekfodrászig helyet kap mindenki, aki a szülőknek hasznos szolgáltatást nyújt.
„Az idő a legszűkebb erőforrásunk, szeretnénk tehermentesíteni a szülőket és a szolgáltatókat is. Hogy gyorsan találhassanak megoldást minden, a gyerek 18 éves koráig előforduló helyzetre.”
A szolgáltatókkal, akik egy kisebb előfizetési díj ellenében jelennek meg a honlapon, informatív interjúkat is készítenek.
„Azt szeretném, hogy a mögöttem lévőknek jobb legyen. Lehet, hogy ez az elsőszülöttekre jellemző dolog, de ahogy a Szülőverzumnál, úgy ennél az új, „gyerekverzumnál” is az motivációm, hogy az utánam jövőknek kevesebb dologgal kelljen megküzdeniük, könnyebben megélhessék a szép pillanatokat.”
Fotók: Sebestyén László