Fotó: Matics Kata, az Intima.hu, az Egészségkommandó és a Hormonline.hu alapítója (Sebestyén László)
Napi címlap

A beteg nemcsak gyógyulni, kérdezni is akar – Matics Kata a nők egészségére épít missziót és üzletet

Fekete Emese
2021. október 19. 13 perc olvasás

Sok évvel ezelőtt saját egészségügyi problémája motiválta, mára minden nőnek segíteni akar, hogy hiteles és alapos orvosi információkhoz juthasson. Matics Kata az Intima.hu és az Egészségkommandó után a covid évében Hormonline.hu néven egy újabb tanácsadó oldalt is útjára indított, immár három pilléren állva küzd azért, hogy legalább a nőgyógyászati kérdésekben hidat építsen orvosok és páciensek közé. Missziónak érzi, amit csinál, de projektjei már üzletileg is értelmezhetők, nemcsak őt, de egy kisebb csapatot is eltartanak.

Ez a sorozat az egészségügyre fókuszál.
Heti-kétheti gyakorisággal hozok témákat vagy azért, mert napi aktualitásuk van, vagy mert régen beszéltünk róluk. És mert (a térerő után) a legfontosabb: csak egészség legyen!


„Az orvosok fogadják el, hogy a betegnek kérdései vannak, a betegek pedig tanulják meg, hogy hol juthatnak hiteles egészségügyi információhoz”

– kezdi Matics Kata, miért vágott bele sok évvel ezelőtt az egészségügyi és azon belül is elsősorban a női egészségügyi kommunikációba, aminek eredményeként:

  • 13 éve építi az Intima.hu női egészségportált,
  • 5 évvel ezelőtt Horváth Tamás fül-orr-gégésszel létrehozta az Egészségkommandó nevű civil szervezetet,
  • majd a covid első évében Kelemen Csaba nőgyógyász endokrinológussal elindították a Hormonline.hu távorvoslási és tanácsadói oldalt is.
Matics Kata először saját egészségügyi problémájára keresett választ, ma már nők tízezreinek segít // Fotók: Sebestyén László

Egészségkommandó a tévhitekkel szemben

Matics Kata eredendően tanító, testnevelő tanár és online marketing szakember. A Piac és Profitnál, az Ingatlan.com-nál, a Kreatívot is kiadó PPH Médiánál és a Ringiernél szerzett marketinges és digitális menedzseri tapasztalatai után több mint tíz éve elsősorban az online kommunikációs szakma felől közelíti az egészségügyi tájékoztatást.

„Bármilyen tünettel, betegséggel kapcsolatban minden és mindennek az ellenkezője is fellelhető az interneten, és mivel ma négyből három ember első körben a neten kezd kutakodni, nagyon nem mindegy, hogy milyen forrásoknak adunk hitelt. Nagyon rossz az egészségértés, és ezen a covid sem segített”

– mondja, miért érzi évek óta szívügyének például azt, hogy ne csak saját maga, hanem minél több egészségügyi weboldal a lehető legkorrektebb tájékoztatáshoz segítse a neten böngészőket.

Ezt vállalta fel az általa életre hívott Egészségkommandó, aminek másik alapítója Horváth Tamás fül-orr-gégész egyike azon kevés magyar orvosnak, aki elfogadja, hogy a betegek nemcsak gyógyulni, de kérdezni is szeretnének. A még mindig általánosnak mondható hazai gyakorlat szerint ugyanis az orvosok azt viselik a legjobban, ha a beteg nem firtatja a kezelés okát, mikéntjét és részleteit, pusztán szófogadóan betartja az utasításokat.

Katáék egy friss kutatása szerint ugyanakkor a páciensek 91 százalékának igénye lenne arra, hogy egy orvosi konzultáció után maga az orvos ajánljon további hírforrást, ahol utánanézhet a problémáinak, ám csupán az orvosok 16 százaléka hajlandó erre.

„Ha pedig a beteg kimondja a bűvös mondatot, hogy »doktor úr, azt olvastam az interneten«, abban a pillanatban el is veszítette a kapcsolatot az orvossal” – mondja Kata, mi a tipikus reakció még ma is.

Az egészségügyben a vesszőnek is szerepe van, mondja Kata, aki kommunikációs irányból indult

Pedig nem minden beteg mond zagyvaságokat internetes kutakodásai alapján. „Amikor 2005-ben kezeltem egy fiatal beteget, és ő az internetről tájékozódva jobban tudta, hogy mi a helyes gyógymód, mint én, az nekem óriási trauma volt” – vallja be Horváth Tamás. Csakhogy ő ezek után nem elzárkózott a betegei felvetései elől, hanem elkezdte folyamatosan és szisztematikusan keresni és követni a neten elérhető orvosi forrásokat.

A következtetése kettős volt: roppant hasznos, de ugyanannyira ártalmas is lehet mindaz, amit néhány kattintással bárki elér.

„Rengeteg a téves információ is, ami kisebb bajoknál kisebb kárt, de komoly problémáknál, például egy rákos megbetegedésnél akár halálos következménnyel is járhat” – mondja. Ezért kezdett el ő maga is blogolni, szakcikkeket, elemzéseket írni arról, minek és mi alapján érdemes hitelt adni az interneten.

Amikor részletesen publikálta tapasztalatait – többek között egy svájci minősítési rendszerről –, Matics Kata megkereste, hogy mindezt ültessék át a magyar gyakorlatra. Ezek után Meskó Bertalan egészségügyi jövőkutatóval kidolgoztak egy kifejezetten a magyar piacra alkalmazható szempontrendszert, amivel hitelesíthetők a magyar nyelvű egészségügyi portálok. A tanulmányt a legnevesebb magyar orvosi szaklapban, az Orvosi Hetilapban publikálták 2017-ben, azóta 107 egészségügyi honlap megkapta a hiteles egészségügyi weboldal pecsétet (és több mint 300 egészségügyi weboldalt néztek át).

Ez önmagában már segítség: ha ezt a pecsétet látjuk, jó eséllyel az ott fellelhető információk orvosilag is megállják a helyüket.

Az alapgondolat, miszerint orvosokat és betegeket, vagyis mindkét oldalt edukálni kell és közelíteni egymáshoz, nemcsak az Egészségkommandó életre hívásakor motoszkált Kata fejében, hanem már évekkel korábban, az Intima.hu elindításakor. Ez 2009-ben történt, és ahogy az a cégépítéseknél is nagyon sokszor lenni szokott, a legerősebb motiváció egy személyes probléma volt.

Mindkét oldalt edukálni szeretné

„Az Intima az első gyerekem”

„Meddőséggel küzdöttem, hat évig jártam orvosokhoz, és nyilván nagyon sokat kerestem online, kerestem azt, aki valódi segítséget nyújthat.

Közben készültem a szakdolgozatomra is, aminek témájául azt választottam, hogy milyen a női egészség helyzete az online térben, és párhuzamosan felépítettem az Intimát. Vicces, hogy éppen kilenc hónap alatt, úgyhogy azt szoktam mondani, az az első gyerekem”

– nevet Kata, ma már nemcsak a 13 éves Intima ötletgazdája és tulajdonosa, hanem hosszú küzdelmek után egy 8 éves kisfiú anyukája.

Az első időkben 1-2 szakorvos segítette a munkáját, ma 22 témában – endokrinológiától inkontinencián vagy meddőségen át a változó korig és a daganatos női megbetegedésekig igen széles kört lefedve egy stabil csapat áll mögötte. Orvosok, egészségügyi szakemberek, szakírók, akik folyamatosan figyelik a friss nemzetközi szakirodalmat, és úgy kommunikálnak, hogy tudják, „az egészségügyben a vesszőnek is szerepe van”.

A portál ma már egy kisebb üzleti vállalkozásban is értelmezhető. 20-25 millió éves árbevételével, 3 millió forint körüli nyereséggel eltartja Katát és néhány fős csapatát, stabil támogatói partnerei vannak, havi 200-220 ezer fős olvasótábora folyamatosan bővül és organikusan fejlődik. Ez korántsem volt mindig így.

Öt évvel ezelőtt Kata nagy dilemma előtt állt: vagy beletesz még 3-4 millió forintot és levezényel egy informatikai fejlesztést, ami bírja a nagyobb látogatószámot, terhelést, vagy nem csinál semmit, hagyja, hogy összeomoljon az oldal, és elengedje a projektet az addig beleölt legalább 12 milliós alapfejlesztéssel, az évenként ráfordított újabb 1-1 millió forintokkal és persze sok év majdnem minden szabad idejével és energiájával.

Pénz híján az utóbbi felé hajlott, amikor egy coach segítségét kérte. Az ülés végén elhangzó mondat – „értem, hogy ezzel jöttél, de szeretném jelezni, hogy minden mondatod az Intimával fejeződik be” – végül az utolsó tartalékait is megmozgatta. Elkészítette élete első üzleti tervét, és 2016 elején újratervezte, újrafejlesztette és újrapozicionálta az Intimát.

„Szakmai portál a laikusok nyelvén, amit egyébként az orvosok is figyelnek, és néha adnak is visszajelzést” – mondja Kata, ma hol tartanak.

Tavaly egyébként megint szükség volt egy fejlesztésre, ezúttal egy pénzügyi tanácsadó céggel, „hogy üzletiesebben menjenek a dolgok”, miközben persze a koronavírus-járvány miatt a feje tetejére állt minden.

Legalább tíz éve minden pénzét és energiáját a női egészségkommunikációba, elsősorban az Intima.hu portálba öli

A Hormonline-t a covid lökte be

A covid először sokkot, aztán új irányokat és megint friss lendületet hozott Kata életébe, hogy végül egy új projektet is életre keltsen. A legdurvább leállásokat, legszigorúbb bezárásokat hozó első hullám idején Kelemen Csaba nőgyógyász, endokrinológussal elindították a Hormonline nevű tanácsadói és telemedicina oldalt. „Tulajdonképpen Kata ötlete volt – mondja Kelemen Csaba, hozzátéve, hogy „elég intenzív vele együtt dolgozni, mert folyton tele van ötletekkel, és bár nem orvos, jól ismeri az orvosi világ realitását, miközben remekül látja a páciensek igényeit.”

Tavaly azt látta, hogy nagyon sok nő küzd azzal, hogy nehezen és lassan kap időpontot például az endokrinológusához. „Attól, hogy leáll az élet, nem jutsz el az orvosodhoz, még lehetsz beteg, és legalább azt tudd, hogy milyen tünetekkel kérj azonnal segítséget, ha be is van zárva a kórház” – mondja Kata, mi volt a kiindulópont.

A Hormonline ötlet és kettejük szakmai kapcsolata persze itt is régebbi keletű, de a járvány és az orvosi távkonzultáció ezzel párhuzamosan kialakuló jogi keretei pár hónap alatt belökték a projektet. Lefejlesztettek egy rendszert, ami ugyan első ránézésre egy részben fizetős szolgáltatásokat (is) nyújtó honlap, valójában egy komplexebb távorvosi szolgáltatáscsomag.

Kifejezetten olyan nőknek, akiknek hormonális problémájuk van, de már ismert a diagnózisuk (csak a példa kedvéért: pajzsmirigy alulműködés), és hosszan tartó endokrinológiai kezelésre, kontrollra van szükségük, amit laborleletek ismeretében távkonzultációban is meg lehet oldani.

„A szolgáltatáscsomag összetett, egyrészt adjuk az endokrinológus szakorvost, de mellé a dietetikust és a gyógytornász-személyi edzőt is, mert a legtöbb esetben a női hormonális problémákat erről a három oldalról egyszerre kell kezelni” – magyarázza Kata.

Ami pedig az üzleti modellt illeti, különböző csomagokat dolgoztak ki az eseti konzultációtól a hosszú, egyéves orvosi távfelügyeletig és rendszeres kontrollig.

„Itt általában krónikus betegségekről van szó, amelyek tartós gyógyszerszedést, esetleg hormonkezelést, és folyamatos kontroll igényelnek, ezért azt gondoltuk, hogy a legtöbben belátják, hogy egyéves csomaggal járnak jól – mondja Kata. – Aminek részeként három havonta monitorozzák az állapotát, követik a gyógyszerszedés hatását, közben a beteg többször konzultálhat a diétájáról és az ajánlott testmozgásról, és mindezt kényelmesen, távkonzultációban megteheti.”

Az első év tapasztalatai azonban azt mutatják, hogy a 150 ezer forintos éves távkonzultációs csomagra ma még kevesen fizetnek elő.

A hat szakorvosi konzultációt (ideértve a dietetikust és személyi edzőt is), a portál szakmai anyagaihoz való korlátlan hozzáférést, a leletkiértékelést, gyógyszerfelírást tartalmazó előfizetés helyett többen választják az eseti tanácsadást (endokrinológusként, dietetikusként, személyi edzőként 12-20 ezer forintos áron), de ahogy Kata mondja, meghagyják a modellt:

„hagyunk időt, hogy ez is beérjen”.

Hosszú távon Kelemen Csaba is optimista, még ha egyelőre azt tapasztalja is, hogy hiába járnának jobban vele, nemcsak a hosszú távú elköteleződés nincs meg az érintett betegekben, de a virtuális orvos–beteg-találkozókra sem mindenki nyitott. „Sokan ragaszkodnak a személyes találkozáshoz, holott az endokrinológia pont olyan terület, ahol sok mindent tökéletesen lehet online is művelni. De fog ez változni” – mondja bizakodóan.

Szívvel-lélekkel csinálja

Hogy üzletileg mindez – az Intimát is ideértve – hova fut ki, az Katát talán kevésbé érdekli, mint sokakat, akik az elmúlt években az egészségügy felé fordultak.

„Ő nem az a vérbeli profithajhász üzletember, aki meggyőző exceltáblák nélkül egy tapodtat sem tesz, ellenben szívvel-lélekkel csinálja, amit csinál. Megvannak a kapcsolatai, a beágyazottsága, a szakmai igényessége” –

mondja róla Gergely Péter, a banki termékeket összehasonlító egykori Bankrációt felépítő, majd a mindennapi pénzügyi döntéseket támogató Biztosdöntés.hu alapítója. Szerinte az egészségügyben ma sok pénz van, és aki akar, sokat tud ebből profitálni, mégis azt mondja, „több olyan jó értelemben vett kisvállalkozóra volna szükség a szektorban, mint Kata”.

Akinek saját elmondása szerint sem egy hatalmas üzlet építése a legfőbb célja. Nyilván nincs ellenére a bővülés, évek óta mindent visszaforgat az Intimába, a Hormonline-t pedig eleve úgy fejlesztették, hogy képes legyen több endokrinológust és több pácienst bevonzani, de inkább az ügyre szeret fókuszálni, nem a bizniszre.

Korai kelő, általában reggel fél ötkor indul a napja, egy kávé mellett ki nem hagyná a napfelkeltét, majd leül dolgozni és nyolckor már tűkön ülve várja, hogy a kollégák is bekapcsolódjanak. Igazából egyetlen célja van valamennyi projektjével:

„Mindenkit megmenteni nem lehet, de ha sikerül a hiteles egészségügyi források irányába terelni az embereket, ezzel párhuzamosan javítani a lakosság egészségértésén, már elértem a célomat.”

Nyitókép: Matics Kata, az Intima.hu alapítója, az Egészségkommandó és a Hormonline.hu társalapítója (Fotó: Sebestyén László)