Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

Új céget épít a Bankráció alapítója, stresszmentes pénzügyeket ígér – egyszer már bejött neki

Szinte napra pontosan tíz évvel a később sikeres exitig vitt Bankráció megalapítása után új, a pénzügyi és más fogyasztói döntéseket támogató összehasonlító portált indított Gergely Péter. A Biztos döntés névre hallgató honlap nem csupán az árak összehasonlítását tűzte ki célul, de egyéni preferenciák sokasága szerint próbálja megmutatni, kinek mi a legjobb döntés, ha bankszámlát, hitelt, nyugdíjterméket, egészségbiztosítást vagy akár mobiltelefon-csomagot keres.

„Körülbelül két hetet” – válaszolja Gergely Péter a kérdésre, hogy mennyit is pihent azután, hogy 2017-ben eladta a Kolláth Bálinttal alapított és felfuttatott Bankráció pénzügyi portált az Ingatlan.comnak, majd 2018-ban végleg megvált a cégtől.

A tranzakcióról annak idején a Forbesban is beszámoltunk, mint ahogy azt is megírtuk, hogy mi nem működött igazán az Ingatlan.comot alapító és vezető Mészáros Dávid és Gergely Péter között, és mi vezetett végül oda, hogy Péter kivált – az egyébként azóta nevet váltó, és már money.hu néven futó – vállalkozásból.

Gergely Péter egy sikeres exiten már túl van / Fotók: Sebestyén László

„Belefáradtam kicsit a bankszektorba is, azt gondoltam, hogy több innováció lesz, de a digitalizáció igazából csak a bankszámláknál jött el és 1-2 banknál a személyi kölcsönöket illetően. Közben született három gyerekem és rájöttem, mekkora értéke van annak, ha látom őket felnőni” – mondta 2018 nyarán Péter, miközben éppen nagyon élvezte a nyugalmat, és hogy napi 2-3 órát olvasással tölthet.

Túl volt azon is, hogy régi vágyát hajtva vegyen egy drága sportkocsit, kiélvezte, rájött, hogy nincs szüksége többé hasonlóra, és kereste a következő lehetőséget, hogy új vállalkozásba kezdjen, vagy befektessen valami izgalmasba.

„Csak olyan érdekel, ami internetes, és segít minél több embernek megoldani valami olyat, amit maguktól nem tudnak megoldani, valamint a maga területén vagy az első legyen, vagy a legjobb. Más nem érdekel, a Bankráció is ilyen volt” – mondta három évvel ezelőtt.

Nem (csak) árösszehasonlító

Mindezt azért érdemes visszaidézni, mert amikor most néhány napja beszélgettünk, Péter szinte pontosan ezekkel a szavakkal magyarázza, mit is céloz új vállalkozása, és miért most indult a Biztosdöntés.hu. Mára végre ott kezd tartani a hazai pénzügyi szektor, ahová ő évekkel korábban álmodta, sokkal több az innováció, nagyot léptek előre a bankok a digitális ügyintézésben, és a koronavírus-járvány is felgyorsította a folyamatokat.

Évek óta kereste, mi az, amibe újra szívesen fekteti az energiáját és a pénzét

A június közepén – a hajdani Bankráció tizedik születésnapján – csendes indulással már élesített biztosdontes.hu alapvetően továbbra is pénzügyi döntésekben akar segíteni, de nem egy banki árösszehasonlító oldal.

„Az ár csak egy szempont a sok közül, amikor bármiféle vásárlás előtt döntést hozunk, legyen szó egy nyaralásról, lakás-, autóvásárlásról, vagy nagyjából bármiről. Mindig sokkal komplexebb a kérdés, keresünk valamilyen minőséget, dizájnt, szolgáltatást, nagyon ritka az, amikor kifejezetten és kizárólag a legolcsóbbat akarjuk megvenni. A szolgáltatásokat egészében nézzük, ezt akarjuk összehasonlítani” – mondja Péter.

Arra szűrsz, ami neked fontos

Az oldal ennek megfelelően szofisztikált szempontrendszer alapján próbálja megtalálni a kinek-kinek legjobb ajánlatokat azokon a piacokon, ahol egyébként nem könnyű első ránézésre összehasonlítani az ajánlatokat. Ha valaki például bankszámlát keres, és fontos, hogy sok mindent bankfiók használata nélkül, online, a mobiljáról elintézhessen, akkor első körben nagyjából tíz bank 33 különböző bankszámlájának kondícióit kellene átnyálaznia, hogy megtalálja a neki legjobbat.

A lehetőségek és az egyéni igények is ugyanakkor nagyban különböznek – ha csak a mobilbanki ügyintézésre szűkítjük a kérdést, ott is egészen eltérő, hogy kinek, mi a fontos. Fontos lehet például, hogy a telefonjával

  • a boltban fizethessen
  • a sárga csekkjeit befizethesse
  • módosíthassa a betéti kártyájának limitjeit
  • grafikonokat és kimutatásokat készíthessen a költéseiről
  • információkat kapjon a folyószámlahiteléről
  • vagy például, hogy ingyenes push üzenetekkel váltsa ki az egyébként éves szinten igen költséges banki sms-eket a tranzakcióiról.

Az ilyen és ehhez hasonló extrákat nem minden bank mobilbanki alkalmazása kínálja, éppen ezért fontos szempontok, ha körültekintően akarunk választani.

Az ember beikszelheti a neki elengedhetetlen kényelmi vagy technikai funkciókat, és – mint ahogy a szálláskereső portálok is leválogatják a tengerpartit, a tengerre nézőt vagy a medencés hotelt – itt is egyénre szabottan szűkül a választék.

(Az általánosan elérhető alapfunkciókra, mint egyenleg lekérdezés, számlatörténet, belföldi átutalás, nem lehet szűrni, hiszen azt minden mobilbanki rendszer egyformán tudja, nem ezek befolyásolják a választást.)

Egy kifli, egy bankkártya

A ránézésre letisztult és egyszerűen használható felület mögött persze sokéves adatgyűjtési és folyamatos elemzési munka van. Péter néhány éve azzal kezdte, hogy minden egyes hazai banknál – és a legismertebb, eleve bankfiók nélküli digitális működésre létrejött neobanknál, a londoni központú Revolutnál is – nyitott egy számlát, igényelt mindenhonnan egy bankkártyát, és a mobilbanki felületeket – külön egy androidos telefonon és egy Iphone-on – is intenzíven használni kezdte.

„Szerintem hülyének néztek a gödöllői pékségben, amikor a gyerekeimnek úgy vásároltam, hogy minden kiflit különböző kártyáról fizettem” – mondja, de hát kellettek az adatok a különböző tranzakciókról.

A sokasodó adatok aztán egy óriási excel táblában gyűltek, amiben most körülbelül 250 különféle szolgáltatási szempontot tartanak nyilván és folyamatosan karban – de hogy a portál felhasználója ne bénuljon le a túl sok információtól, a néhány legfontosabbat tárják csak elé.

Gergely Péter mellett a csapat másik kulcsembere Homa Péter, a bankkártya.hu szakértője – aki követi a munkásságát, az tudja, hogy ő a szakma nagy öregje, mindent tud a bankkártyákról, és mindig is volt vagy tucatnyi a tárcájában, hogy folyamatosan naprakész legyen a banki gyakorlatokból. Ő az, aki a legtöbbet böngészi és strukturálja a már említett jókora exceltáblát a Biztos döntés – az alvállalkozókat is beszámítva körülbelül 10 fős – csapatában.

Nem egy újabb árösszehasonlító oldalt akar

A biztosítási kalkulátorok a Grantis pénzügyi tanácsadócéggel együttműködésben készültek több ezer valós ügyfél véleményét alapul véve. A Grantis több szakértője – többek között Sipos Csaba – segít a nyugdíjakat, nyugdíjjellegű megtakarításokat érintő kérdésekben (ez a profil néhány napon belül élesedik). De a még szintén nyáron elinduló egészségbiztosításokkal kapcsolatos témákat is a Grantis szakérti majd. A profil és a lefedett területek ugyanis folyamatosan bővülnek.

Rendbe tenni a pénzügyeket

Indulásképpen bankszámlákkal, személyi kölcsönnel, lakáshitellel, állami támogatásokkal foglalkoznak, majd a nyugdíj- és egészségbiztosítások után tervezik, hogy hamarosan befektetések vagy például telekommunikációs csomagok választásánál is segítsenek.

Sőt, ahogy Gergely Péter mondja, akár az is beleférhet majd, hogy a különböző (film, zene) streamingszolgáltatók, online tárhelyszolgáltatók (dropbox, google storage, icloud stb.) és hasonló online előfizetések és kiadások havi díjainak optimalizálását is segítsék.

Nem feltétlenül és nem kizárólag üzleti alapon. A banki, biztosítói termékeknél persze adja magát az üzleti modell: ha az embernek megtetszik egy ajánlat, akkor a biztosdontes.hu-ról átkattintva a pénzintézet oldalára rögtön elindíthatja a szerződéskötést, az új ügyfélért pedig jutalékot kaphat a portál, de Péter sok olyan terméket vagy szolgáltatást lát maga előtt, ahol nem értelmezhető ez a fajta közvetítés és díjazás.

„Ez egy misszióm is, hogy segítsünk rendbe rakni tágabb értelemben az emberek pénzügyeit és pénzügyi döntéseit, és tudatosabbá, nyugodtabbá, stresszmentesebbé tegyük a hétköznapokat.”

A Czakó-kertben beszélgettünk, az év eddigi legmelegebb napján

Mentális kihívás

Pillanatnyilag még senkitől nem kapnak jutalékot, az első szerződéseket most készülnek aláírni a bankokkal és más intézményekkel. „Nem vagyunk időkényszerben, nincs külső befektetőnk, aki sürget, én vagyok az egyedüli tulajdonos” – mondja Péter. A Bankrációval ellentétben ezúttal szándékosan önállóan akart céget építeni, mentális kihívásnak tekinti a projektet, amibe szívesen fekteti pénzét és energiáját.

„Néhány milliót már biztos” – mondja a kérdésre, hogy mennyit ölt eddig a vállalkozásba, és úgy számol, hogy akár még több tízmillió forintra is szükség lehet, amíg eljön a breakeven.

Magyarországon ilyen, szolgáltatás-összehasonlító oldal rajtuk kívül egyelőre nincs, de Péter külföldön sem sok hasonló példát lát („talán az Amerikára és Angliára fókuszáló Nerdwallet a legjobb, amit láttam”).

Nemzetközi terjeszkedésben nemigen gondolkoznak (túlságosan sokfélék a banki és egyéb kondíciók, jogszabályok ahhoz, hogy könnyen skálázható legyen a termék), de a magyar piacot szeretnék minél jobban lefedni, az élet minél több területét érintő pénzügyi döntéseket támogatni.

Péter ugyanis biztos benne, hogy „ez a jövő”, és rajta nem fog múlni. Mint mondja: „én erre tettem fel a következő tíz évemet”.

Nyitókép: Gergely Péter a Czakó-kertben Budán / Fotó: Sebestyén László


Oszd meg!