Szakonyi Eszter és Gábor Magyarországon már felfuttatták és sikeres, prémium kozmetikai márkát építettek a Vintage Beautyból. Éppen egy éve Hollandiában is szalont nyitottak és piacra dobták termékeiket, hogy bebizonyítsák, Nyugat-Európában is van keresnivalója egy kis magyar márkának. A holland piacon különösen nehéz helytállni, és még a háború is közbeszólt. Ha újrakezdhetnék, ugyanígy döntenének.
Rotterdam, Freericksplaats 5., 2022. május 21-e. Nyílik a Vintage Beauty szalonja (a 2019-es Forbes Life-ban is írtunk róluk), Szakonyi Eszter és férje, Gábor várják a vendégeket. Egyszer csak sorra elkezdenek érkezni a virágcsokrok, lufik, tele is lesz velük az üzlet.
„Van az a szokás, hogy a helyiek és a közelben lakók virágcsokrokat küldenek, így kívánnak sok sikert az új vállalkozáshoz”
– emlékszik az éppen egy évvel ezelőtti nyitásra Eszter. Bár négy gyermekükkel ekkor már több mint egy éve éltek Hollandiában, meglepetésként érte őket a kedves fogadtatás.
Rotterdam Rózsadombján, vagyis leggazdagabb környékén járunk, a Hillegersberg városrészben. A Vintage Beauty mellett – legalábbis a Google utcaképe szerint – luxus fodrászszalon és perzsa szőnyegbolt várja jómódú vásárlóit. Az, hogy ezekhez a pénztárcákhoz mennyire nem lesz egyszerű eljutniuk kis magyar márkaként, csak később kristályosodott ki Eszterék számára, de töretlenül tanulják a holland piacot.
A Trónok harca színésze is járt náluk
„A holland piac szereti az újdonságokat, látszólag nagyon nyitott. De ha valami rosszabb minőségű vagy picit drágább, ám holland, akkor azt fogják választani. Szívesen vásárolnak helyi kistermelőktől, helyi gyártóktól, ezért van kevesebb pláza” – helyez képbe Eszter. Éppen Rotterdamban van, így online beszélgetünk. A fotózásra viszont sikerült itthon elkapni, minden hónapban van néhány nap, amikor Budapesten dolgozik.
Eszter 2010-ben képezte át magát külkereskedő-gazdasági mérnökből egészségügyi szakkozmetikussá, majd kozmetikus mester lett és férjével megalapították a Vintage Mood Kft.-t. Vintage Beauty márkanév alatt kezdtek el natúrkozmetikumokat fejleszteni és gyártani. Először egy apró helyiségben, a fővárosi Haris közben nyitottak szalont. A Vintage Beauty Első Szépészeti Nőintézet ma már 300 négyzetméteren működik a Római partnál, és számos híres ember náluk szépül.
Legutóbb például Nathalie Emmanuel angol színész, a Trónok harca és a Halálos iramban-filmek sztárja tért be hozzájuk.
Eszter alapelve, hogy a kevesebb több, vagyis egy-egy egyénre szabott kezelési sorral és jól eltalált természetes hatóanyaggal is szép eredményeket lehet elérni. 80–90 százalékban bio alapanyagokat használnak termékeikhez.
Ez azonban, ahogyan fentebb is látszik, nem feltétlenül győzi meg a holland vásárlókat, ráadásul a termék bio mivolta itt nem plusz. „Az, hogy natúr, vegán és állatokon nem tesztelt egy kozmetikum, itt alap. Fontos a gyártás és a csomagolás fenntarthatósága is. Ami a magyar piacon előny, az Hollandiában alapelvárás.”
Itthon is kezdünk résen lenni
A Vintage Beauty lassan tíz éve vásárol ellenőrzött, bio-minősítésű alapanyagokat a magyar Levendáriumtól. Jurasits Zsolt, a Levendárium Kft. társtulajdonosa és ügyvezetője a Forbes.hu-nak elmondja: közel tízhektáros dörgicsei gazdaságukban elsősorban orvosi és hibrid levendula termelésével foglalkoznak. Mellette termesztenek damaszkuszi- és Szent Erzsébet-rózsákat is, rozmaringot, olasz szalmagyopárt, orvosi és muskotályzsályát, citromfüvet, bazsalikomot, bors- és fodormentát, illetve kakukkfüvet is.
Jurasits úgy látja, a biokozmetikumok magyarországi piaca az elmúlt években nagyon jelentős fejlődésen ment keresztül. Ennek alapja, hogy külföldön és belföldön egyaránt jelentős mértékben megnőtt a fogyasztói igény az átlátható eredetű, ökológiai gazdálkodásból származó termékekre. Így a szépségápolásban az ilyen alapanyagokból előállított kozmetikumokra is.
Úgy látja, sok igényes, tudatos vásárló, ha teheti, itthon is szívesebben költ többet olyan árura, ami kíméletes, vegyszermentes, valamint környezetbarát termelésű és gyártású. Még a csomagolás mikéntje, stílusa és anyaga is rengeteget számít.
„Ma már egyre kevesebben gondolják, hogy mondjuk egy fiolányi, 100 százalékos tisztaságú bio levendula illóolajat elő lehet állítani és el lehet kezdeni árulni mondjuk 600 forintért. Persze, sok külföldi fogyasztási szokáshoz képest azért van még mit itthon behoznunk”
– mondta Jurasits.
Kozmetikushoz járni kint nem divat
Ami Hollandiát és Szakonyiékat illeti, nehezített pálya volt a holland piac amiatt is, hogy itt nincs az a fajta kozmetikai kultúra, mint Magyarországon. Az arcbőr egészségét megóvni vagy kozmetikushoz járni nem bevett szokás, a nők vagy otthon ápolnak bőrt, vagy ha nagyobb a probléma, bőrgyógyászhoz mennek. „A kettő között nincs semmi” – mondja Eszter.
A hollandok alapvetően wellnessélményre vágynak, pihenni jönnek egy-egy kezelésre. „Ezt el is mondják, hogy ők most aludni jöttek. Az csak mellékes, hogy közben megszépül az arcuk.” A magyarokkal ellentétben nincs csodavárás egy-egy kezelés után.
A forgalom bővítésében az is segít, ha az emberek látják, hogy egy ideje már üzemel, hogy van története a szalonnak. „Előbb-utóbb feloldódik bennük a bizalmatlanság, és bemerészkednek. És amikor már bejönnek, akkor tudják, hogy jót kapnak.”
Eszternek ennek megfelelően kellett az új profilt kiépíteni, jelenleg fele-fele részben holland és magyar vendégei vannak. „Ilyen módon nyitni itt egy szalont extra kockázat volt. Mi ezt nem tudtuk.” Ennek ellenére fontos hívószó volt a hollandoknak, hogy ők is Rotterdamban laknak és négy gyermeküket is hollandul taníttatják. Most már jobban rálátnak a holland hozzáállásra.
„Nem az a fontos, hogy honnan jöttünk, hanem hogy milyen értéket adunk az országnak. Így határozzák meg a teljesítményt.”
Kockás füzetbe írják a bevételeket
Ami a hatósági eljárásokat illeti, támogató közeggel találkoztak, és szinte mindent el tudtak intézni online. „Nincsenek önmagukért való szabályok. Ez igaz a könyvelésre és a szalonnyitással kapcsolatos egészségügyi és egyéb hatósági előírásokra is.” A cégalapítással összefüggő költségeiket egy bón alapján el tudták számolni.
A hatósági hozzáállásnak a vállalkozások felé is az az alapvetése, hogy „te nem akarsz csalni”. Bevételeiket például úgy számolják el, hogy az úgynevezett kasszakönyv egy kockás füzet, amiben „kézzel írva vezetjük, hogy ki mennyit fizetett és milyen formában. Nincs adóhatósághoz bekötött online és valós idejű adatokat szolgáltató kassza, ez is bizalom kérdése. Felnőttként kezelnek, bíznak benned, hogy nem akarsz csalni, hiszen a köz kárára miért is tennél ilyet.”
Eszterék 2020-ban alapítottak egy holland BV-t, ami az itthoni kft. megfelelője. Akkor még csak azzal a céllal, hogy ide is forgalmaznak termékeket, de négy hónap után belátták, hogy ez nem fog menni saját üzlet nélkül, ahogy ez utóbbi sem saját szalon nélkül, ahol meg tudják mutatni a termékeiket. Így hát amikor 2021-ben családostul Hollandiába költöztek, ezekkel a lépésekkel folytatták. Ahogyan Eszter fogalmaz, vitte őket a vérük.
„Az emberben benne van az is, hogy szeretné megméretni a termékeit a nemzetközi piacon. Ha valaki a holland piacon megáll, akkor bárhol megáll.”
Ezzel arra céloz, hogy a holland nagyon takarékos, spórolós nemzet. „Ha öten ülnek az asztal körül, csak öt szelet hús lehet.” Egy ilyen piacra egy szinte ismeretlen, prémium, ennél fogva drága márkával betörni a legrosszabb kombináció.
Eligazgatják a vonalakat
„Napi szinten küzdünk vele” – mondja Eszter arról, hogyan tudja menedzselni az itthoni szalont Hollandiából. Úgy látja, az ő tulajdonosi szemének is ott kell lennie, különben fennakadások vannak. „A bölcs konfliktuskezelést és az önfegyelmet ennek kapcsán jól megtanultam az utóbbi két évben.” Nemrég egy új cégvezetőt is kineveztek annak érdekében, hogy segítsen a koordinálásban és a kontrollban. Most nyártól egy–két éven át jobban koncentrálnak a magyar szalonra, Eszter sokkal többet lesz Magyarországon.
Mint mondja, „fentről a vonalakat el kell igazgatni”. Intenzív növekedésen vannak túl. 2019-ben 68,5 millió forintos nettó árbevétellel zárt a Vintage Mood Kft.,
2022-ben már nettó 250 millió forint feletti forgalmuk volt. Idén időarányosan már most jobban teljesítettek, áprilisig a tavalyi árbevételük felét realizálták.
A nagy ugrás elsősorban a webshopos és a partnereken keresztüli értékesítés növekedésének köszönhető. Viszont a szalon bevétele kevésbé nőtt, az egy árérzékeny és nélkülözhető profil. Fontos stratégiai döntés volt az is, hogy prémium termékként bementek a DM-be, patikákba és hotelekbe, de csak egyszerűbb, olcsóbb, funkcionális kozmetikumaikkal. Először hat, majd május végétől tizenegy termékkel lesznek jelen majdnem kétszáz üzletben. Több terméket nem is terveznek bevinni, de arra számítanak, hogy ismertségüket növeli a drogériás megjelenés.
A bevételekhez az is hozzájárult, hogy elkezdtek bérgyártani a IV. kerületi telephelyükön. Egy 250 négyzetméteres fejlesztőlaborjuk és egy gyártóhelyük van, összesen tízen dolgoznak itt. Bérgyártásban csak „prémium munkára” mondanak igent.
Egy fontos díj
„Még mindig keressük, mi hitelesíti a céget” – mondja Eszter. Eddigi 36 nemzetközi díjukhoz nemrég elnyertek egy újabbat. A szalontermékek kategóriájában kapta meg az egyik anti-aging termékük a Dutch Beauty Awards díját májusban, amit egy holland szakértői zsűri ítélt oda.
„Ennek is van felhajtóereje, de leginkább annak van, hogy köztük élsz, látnak, referenciád van a tekintetben, hogy jó ember vagy, értéket hoztál, és adni akarsz az országnak. Egyre inkább nyitnak, és szájról szájra terjed a jó híred.” Míg Magyarországon inkább hormonális jellegű bőrproblémákkal van dolguk, Hollandiában sok a szélsőséges időjárásból eredő bőrelváltozás. Emiatt elkezdtek kifejezetten a holland piacra terméket fejleszteni, például rozaceás vagy dermatitiszes bőrre.
Rotterdamban száz négyzetméteres üzlethelyiséget bérelnek, amit 30–40 ezer eurós beruházással alakítottak ki. A bérleti szerződést 2+2 évre kötötték 2022 januárjában, éppen az orosz-ukrán háború előtt. A háború teljesen átírta az egyébként is nagyon takarékos hollandok költési szokásait, a kinti rezsi pedig a két-háromszorosára nőtt. „Amit most látunk, az nem feltétlenül tükrözi a holland piaci valóságot. Most hisztérikus idők vannak, minden ki van élezve. A legnehezebb időszakban fogtunk bele, kétségtelen.”
Eszter azt mondja, fontos az a misszió, hogy megmutassák, mit tud egy magyar cég külföldön, de a matek is az.
„Jól meg kell találni, hogy ezen a piacon meddig és milyen formában kell jelen lenni. Nem biztos, hogy ez a legoptimálisabb forma, hogy egy nagy, 100 négyzetméteres luxusüzletet üzemeltetünk a legdrágább helyen.”
A magyar vállalkozásuk hogylététől is függ, hogy Hollandiában hogyan mennek tovább. A külső tényezők miatt maximum egy–hároméves etapokban mernek gondolkodni. „Magyarországon nem akarunk továbbterjeszkedni egy centit sem, a holland piac pedig megmutatja a lehetőségeket.”
Csak a fantázia szab határt a minőségnek
A covid idején sok alapanyaggyártó és kutatócég döntött úgy, hogy a kisebb gyártók előtt is megnyitja a piacot, és nem csak hatalmas tételeket lehet vásárolni tőlük a kurrens alapanyagokból. Így Eszterék lehetőségei is bővültek, több új, tudományosan alátámasztott hátterű alapanyaghoz jutottak. Példaként említi a tengeri kivonatokat és az organikus, szűrt gyümölcsvizeket. Ebben nagy segítséget jelentett a holland piac is, ahol olyan alapanyagokhoz is hozzá lehet jutni, amik Magyarországon nem beszerezhetők.
„Az új kivonási, liofilizálási, fermentációs és egyéb eljárásoknak köszönhetően egyes növényekből teljesen más vegyületeket is képesek esszenciálisan kivonni. Ezekhez kicsiként is van hozzáférésük, így csak a fantázia szab határt a minőségnek.
Csak szakmai alapon vásárolunk, tök mindegy, hogy mi a trend, a bőrre való kedvező hatás a lényeg.”
Ha újra kéne kezdeni, ma is belevágnának Hollandiába, még ha Eszter szerint meg is kell találni, meddig érdemes csinálni. Ha az egész vállalkozói létet nem fűti át egyfajta könnyedség és játékkedv, akkor görcsölés és stressz lesz belőle, ami pedig vesztésre van ítélve. „Ha könnyeden állsz hozzá, elfogadod a játékkal járó kockázatokat, akkor az annyira fellazít és kreatívvá tesz, hogy nagyobb eséllyel lesz anyagilag is jövedelmező a dolog.”