Bukits Róbert évtizedek óta üzletkötéssel foglalkozik, majd 2016-ban a nemzetközi csapatot saját cégre cserélte. Egyedül vágott bele az üzleti növekedést segítő Infinitynbe, a cég idén a Financial Times Európa leggyorsabban növekvő cégeinek listájára is felkerült.
„Srácok, van egy termékünk, sehogy sem tudjuk eladni. Hozzatok erre üzleti lehetőséget!” – mondta a magyar Infinityn első nagy ügyfele, egy angliai székhelyű, ipari szoftvereket fejlesztő, a londoni tőzsdén is szereplő globális nagyvállalat. 2018-ban járunk. Ekkorra már az alapító-cégvezető Bukits Róbert a húszéves saleses karrierje alatt összegyűjtött összes megtakarítását a cégébe tette. Az indulás utáni két évben nagyjából ötvenmillió forintot költött rá, hogy az Infinityn működőképes maradjon – és ne kelljen lehúzniuk a rolót.
Az ajtó kinyílt, már csak bizonyítaniuk kellett. „Onnantól kezdve, hogy megkaptuk a lehetőséget, már minden azon múlott, hogy hogyan teljesítünk” – mondja a Forbes.hu-nak az Infinitynről. A cég idén a Financial Times 1000 leggyorsabban növekvő európai vállalatot összegyűjtő listájának 91. helyén végzett. (Magyarok közül egyedül az United Shipping Hungaria kiszállítócég előzte meg.)
A Financial Times listájáról
Az FT1000 listára azok a cégek kerülhettek fel, ahol a legmagasabb összesített bevételnövekedési rátát tudták produkálni a 2018 és 2021 közötti időszakban. A lista 1000. helyére már 36-szoros növekedéssel is be lehetett kerülni, a legjobb száz közé olyan vállalatok kerültek fel, mint a brit OnlyFans vagy a norvég Kahoot. A lista élén a brit Tripledot Studios szerepel, növekedése a vizsgált időszakban több mint 700-szoros volt.
A növekedéshez értenek igazán
Róbertet a budai tetőtéri irodájuk teraszán hiába kérdezem az első nagy megrendelőről. Nevet nem mond, az ügyfélkört az indulástól kezdve diszkréten kezelik, ez is a taktika része.
„Rejtett erőforrás vagyunk”
– mondja. Amikor kezd gyanússá válni a titokzatosság, mesélni kezd. „A diszkrécióra azért van szükség, hogy a szakembereink a külvilág számára úgy tűnjenek, mintha a globális cég (tehát a megrendelő vállalat – a szerk.) alkalmazottai lennének.” Az Infinityn tehát nem más, mint egy új hullámos sales house, ami egyvalamihez ért igazán: a növekedéshez.
Ajtónyitást kínálnak globális piacon terjeszkedő cégeknek, lényegében a megrendelő cég nevében keresik meg a potenciális vállalati vásárlóikat. Így a megrendelőnek már egy valós üzleti lehetőségről való egyeztetésbe kell becsatlakoznia. Előtte gondos piackutatást végeznek, megismerik a megkörnyékezni kívánt potenciális ügyfelet. Majd ahelyett, hogy irreleváns hideghívásokkal vagy egyenímélekkel kísérleteznének, az ügyfélre szabott megkereséssel kezdeményeznek tárgyalást. „Azt szoktam mondani a csapatomnak, hogy odáig kell eljutnunk, hogy amikor megkeresünk egy ügyfélt, úgy, hogy nem ő kezdeményezte a kapcsolatfelvételt, köszönje meg a megkeresést, mert épp ránk volt szüksége.”
A határtalanság iránti szenvedély megmaradt
Róbert Szombathelyen nőtt fel, matek-fizika-számítástechnika szakon végzett, tinédzserként csillagásznak készült. „Emlékszem arra az érzésre, amikor tizenéves voltam és próbáltam belehelyezni a magam körüli történeseket csillagászati távlatba.
Az hajtott, hogy megértsem, mi zajlik körülöttem.”
A végtelenség a mai napi lenyűgözi, azonban a csillagász álmaitól hamar el kellett köszönnie. A kilencvenes években a jobb megélhetés érdekében egy szombathelyi kutatóintézetben helyezkedett el a főiskola után. Itt szippantotta be az informatika, egyfajta mellékállásként kezdett el programozni tanulni. Kiegészítő szakot végzett és MBA fokazatot szerzett Budapesten, de a mérnöklét sem sokáig kötötte le, így saleses lett.
„Ez a legjobb szakma a világon. A technológiai része hozza az izgalmat meg az állandó fejlődést, az újabb lehetőségeket. De közben ott van az emberi része, a hosszú beszélgetések, a lehetetlennek tűnő helyzetek megoldása.”
14 évig dolgozott a HP-nek, majd az Infinityn alapítása előtt két évig a T-Systems nemzetközi ágazatát vezette. A kilépése után két választási lehetősége volt: vagy egy másik multinál folytatja karrierjét, vagy saját céget alapít. Azt mondja, az adrenalint mindig az üzleti életben találta meg, így az utóbbi mellett döntött. A csillagászati gyökereihez híven a határtalanság szó angol megfelelőjét, az infinityt választotta. A név végére biggyesztett n betű az n-edik hatványt jelöli. „Egyben azt a kis pluszt, azt a különleges ötletet is, ami egy jó üzlet létrejöttéhez szükséges” – teszi hozzá Róbert.
Az Infinityn végül hárommillió forintból indult 2016-ban. Egykori HP-s kollégája a kezdetektől vele volt, majd első nemzetközi munkatársként egy gyakorlati helyet kereső török fiatal is csatlakozott a csapathoz. A nemzetközi légkör megmaradt, jó kapcsolatot ápolnak a hazai egyetemekkel, köztük kiemelten az ELTE szombathelyi kampuszával. A városban nemrég irodát is nyitottak.
Hogy lesz mindebből pénzük?
A havi előfizetésekből és a leszervezett beszélgetésekből. A teljesítményük jól számosítható, különböző fokmérői vannak egy egyeztetési folyamat során. Először is az, hogy hány megbeszélést tudnak leszervezni különböző ügyféljelöltekkel, később az, hogy ezekből a beszélgetésekből hány fordul át komoly érdeklődéssé, majd az, hogy lesz-e végül vásárlás.
Főként angolszász és német cégekkel működnek együtt, de idén a magyar piac felé is nyitni kezdtek, az ügyfeleik nemzetközi terjeszkedésében vesznek részt. Leginkább scale-upok iránt érdeklődnek (olyan érett startup, aminek validált és piacon lévő terméke van), célzottan keresik meg az érdekesnek tűnő cégeket.
Kinek éri meg mindez?
Ezen a ponton érik a kérdés: miért éri meg egy nagy globális cégnek kiszerveznie az üzleti folyamatokat egy külsős partnernek ahelyett, hogy a vállalat saját berkeiben nevelné ki az erre képes munkaerőt?
Róbert azt mondja, az Infinityn lényege a proaktív csapat, célirányosan keresik meg azokat a potenciális cégeket, akiket úgy gondolják, nyitottak lehetnek a szolgáltatásukra. Egy hagyományos közép- vagy nagyvállalatnál
egy ütőképes salescsapat megalkotása hat hónaptól egy évig tarthat.
Az Infinitynnél a tapasztalt erőforrás már adott, akár egy hónap után képesek szállítani az üzleti tárgyalásokat, a megrendelő képviselőinek pedig csak ebben a fázisban kell becsatlakoznia.
A munkatársai tehát szinte teljesen beépülnek az ügyfél csapatába, azzal, hogy agilisan reagálnak a változó igényekre. „Bármikor kialakulhat egy olyan szituáció, hogy felvásárolnak egy céget, új terméket fejlesztenek vagy egy kampány miatt máshova fókuszálnának. Mi ilyenkor ki tudjuk őket egészíteni, lebonyolítjuk a növekedéssel kapcsolatos tárgyalásokat és idővel kialakítjuk a transzformációs partnerséget, így a know-how átadása is megtörténik.”
A listára bárki jelentkezhet, de nem egyszerű felkerülni
A Financial Times listáját idén hetedik alkalommal készítették el, a lap szerkesztősége mellett az adatgyűjtésre szakosodott német online platform, a Statista munkatársai vettek részt a körülbelül féléves munkában – mondta Nathalie Kilby, a lista szerkesztője a Forbes.hu-nak. A rangsorba való bekerüléshez szükséges minimális átlagos növekedési ráta idén 36,2 százalék volt. A Statista cégadatbázisok és nyilvánosan elérhető cégadatok alapján szűrte elő a jelentkezőket, valamint a cégtulajdonosoktól, vezérigazgatóktól vagy pénzügyi vezetőktől bekért adatok alapján rangsorolták a cégeket.
Ezenfelül ha kétes, gyanús szalagcímet találnak, például visszaéléssel, esetleg korrupcióval kapcsolatos vádak merülnek fel egy cég esetében, akkor a Financial Times tényellenőrzői is vizsgálat alá vetik a talált információkat. Ha a vádak megállják a helyüket, a cég nem kerülhet fel a listára. Habár nem tudják biztosan kizárni az esetleges visszaéléseket, ha utólag valakiről kiderül, hogy nem volt transzparens, leveszik a listáról.
„Egy évet nem lenne érdemes vizsgálni, túl sok minden változik, sok az egyenetlenség” – mondta Thomas Clark, a Statista munkatársa. Kérdésünkre elmondta, azért vizsgálnak hároméves időtartamot, mivel egy év túl rövid idő lenne ahhoz, hogy megalapozott, hosszú távú következtetéseket tudjanak levonni. Ha három évnél hosszabb időszakot vizsgálnának, akkor pedig túl sok újonnan megjelent cégről maradnának le.
A következő elvárásoknak kellett eleget tenni ahhoz, hogy felkerülhessen egy cég a listára:
- legalább 100 ezer euró bevételt termelt 2018-ban,
- legalább 1,5 millió euró bevétel 2021-ben,
- független szervezet, tehát a vállalat nem egy másik cég leányvállalata vagy fióktelepe,
- székhelye Európában van,
- 2018 és 2021 között elsősorban organikus (azaz „belső”, nem pedig felvásárlásokon keresztül elért) árbevétel-növekedés,
- nem voltak szabálytalanságok, ingadozások a részvényárfolyamban az elmúlt 12 hónapban.
Még nem tudni, mennyire lesznek sikeresek a magyar piacon
A hazai startupszcénából több forrásunk is azt mondta, hogy a magyar közeg nehéz terep lehet az Infinityn számára. A tevékenységük nehezen skálázható, illetve ami az angolszász országokban működőképes, azt nehéz átültetni a hazai techcégek működésére. Mivel csak idén aktivizálták magukat a magyar piacon, a kézzel fogható eredmények a hazai ügyfeleknél még váratnak magukra.
Mindenesetre van már példa hazai ügyfélre. Meglepő módon olyan is, akit a többi ügyféllel ellentétben név szerint is ismerni lehet: az összecsukható konténerekkel foglalkozó Continest, ami 2022-ben egy, az állam, valamint Mészáros Lőrinc érdekeltségébe is tartozó befektetői konzorciumtól húzott be 2,4 milliárd forintos tőkebefektetést.
A startup a tavalyi tőkeinjekciójuk után, 2022 decemberében állapodott meg az Infinitynnel – erősítette meg a Forbes.hu-nak Tegzes Dániel, a cég stratégiai igazgatója. Habár még a közös együttműködés elején tartanak, elégedettek az eddig elért eredményekkel.
Nagyot nőttek a járvány alatt
„A covid nekünk gyorsítósáv volt” – mondja Róbert. Onnantól kezdve az összes saleses számára kikristályosodott, hogy már nem csak egy kávé melletti személyes találkozóval lehetett elindítani a beszélgetést. Az Infinityn csapata már addig is videóhívásokon keresztül kommunikált az ügyfelekkel, így jelentős versenyelőnyre tettek szert. És ekkoriban szerezte meg a cég az első egymillió eurónál értékesebb szerződését.
Míg 2018-ban 52 millió forintos árbevétellel és 4,8 milliós profittal, addig 2019-ben 380 milliós bevétellel és 164 milliós adózott eredménnyel zártak. 2021-re nagyot ugrottak, 855 milliós árbevétel mellett kicsivel több mint 200 milliós profitot termeltek. A hivatalos 2022-es adatokat nem osztotta meg a cég a Forbes.hu-val.
„Egy kis Pest megyei falu ügyvédjét kértem meg, hogy segítsen bejegyeztetni a céget. Ő is kicsit mosolygott, amikor meghallotta az Infinityn International nevet.
De én olyan globális céget akartam létrehozni, amit nemzetközileg is elismernek.”
Róbert mindvégig egyedüli tulajdonosa volt a cégnek, most már érzi, eddig bírta egyedül, befektetőtársat keres. Szakmai és pénzügyi befektetőkkel is tárgyal, mihamarabb szeretne megállapodni.
Magyarországot nagyon szereti, nem jutott eszébe soha, hogy külföldre költözzön, pont ezért választott olyan munkát, amit bárhonnan végezhet. Viszont gyakran utazik, jelenleg a Srí Lanka-i irodájuk megnyitására készülnek, amire a növekedés mellett az eltérő időzónák miatt van szükségük. „Ez egy nagy nehézség, hisz a sales interaktív műfaj. Habár rugalmasan, de így is reggel hat és este tíz között dolgozunk. Közelebb kell mennünk a piachoz, hogy rugalmasabbak legyünk.”
Borítókép: Sebestyén László