Kiemelt stratégiai szerepet szán a budapesti irodájának a bostoni Formlabs. A kétmilliárd dollár értékelést is túlszárnyaló, 3D nyomtatókat gyártó cég úgy tervezi, hogy a bostoni központi irodájuk után Budapesten lesz a második legnagyobb fejlesztési központjuk. Lakatos Dáviddal, a cég kisebbségi tulajdonosával és termékfejlesztési vezetőjével az új iroda megnyitója előtt arról beszélgettünk, mit tud jobban Budapest Berlinnél, miért szeretné, hogy a Formlabsnál dolgozók házakat tudjanak venni, miért jobb száz darab százmilliós cég, mint tíz darab egymilliárdos a hazai startupszférának, és hogy miért nem lihegik túl a tőzsdére készülést.
Forbes.hu: 2019 óta van magyar irodátok, de a bejelentésből úgy érzem, ez mégsem csak egy sima költözés.
Lakatos Dávid: Nem az. 2015 óta gyártják a Form 2 nyomtatót Székesfehérváron, 2019 óta van irodánk, akkor még a Váci út környékén volt. Amit most építünk, még a járvány előtt kezdtük el: hogy ne csak mérnöki csapat legyen Budapesten. Eddig Berlinben volt a legnagyobb európai irodánk, ezután a ügyfélszolgálat (customer support) részt is áthozzuk Budapestre, amellett, hogy a szoftver részt is ugyanúgy felfuttatjuk. Az ügyfélrészlegen másfél éve hat ember volt, az elmúlt 12 hónapban 20 embert vettünk fel csak oda.
Forbes.hu: Akkor stratégiailag sokkal fontosabb szerepet kap Budapest?
Így van. Most már nemcsak mérnökiroda lesz, hanem egy teljes értékű fejlesztési központ termékmenedzsmenttel, sales-marketinggel, ügyféltámogatással, pénzüggyel és globális backenddel. Ma ez a harmadik legnagyobb irodánk,
nagy valószínűséggel eljutunk odáig, hogy ez lesz a második legnagyobb Boston után.
Forbes.hu: Ez létszámban mit jelent?
Ma Bostonban vagyunk kb. 400-an, Berlinben 110-en, itt 60-an, de év elején csak 20-an voltunk. Globálisan átlépjük az ezret a követkető 18 hónapban, és mire eljutunk eddig, Budapesten is száz fő fölött leszünk.
Forbes.hu: Mit tud jobban Budapest Berlinnél?
Azon gondolkozunk nagyon sokat, hogy mit tudunk hol a legjobban megcsinálni. Berlinben nagyon sok jó szoftvermérnök van, de a nagyobb cégek, Facebook, Amazon levadásszák őket, nehéz velük versenyezni. Itt ugyanolyan tehetséges emberek vannak, de a verseny kisebb, tehát nagyon erős szoftverbázist tudunk építeni. Sokáig fog tartani, de valószínűleg más mérnöki pozíciókat is át tudunk ide majd hozni.
Tudom, hogy nehéz elhinni, de Berlinben nem tudtunk felvenni németül beszélő customer supportosokat, egyszerűen nem lehetett.
Nagyon nagy a verseny irántuk és a bérek is majdnem müncheni szinten vannak.
Forbes.hu: Szoftverben jók vagyunk, ezt az adottságot egyre többen ismerik fel Magyarországban. Mi a helyzet a hardverrel?
Nagyon érdekes pillanatban élünk. Két éve nem tudunk Kínába utazni, két nyomtatót is, amit ott gyártunk úgy dobtunk piacra, hogy egyáltalán nem láttuk, mi történik a gyártósoron, miközben a Form 1-et és 2-őt még úgy csináltuk, hogy a mérnökeink fele effektíve ott volt a gyártósornál.
Kína egyre több szempontból kezd izolált gazdasággá válni, ami a mi kedvünket biztosan, de szerintem másokét is egyre jobban elveszi attól, hogy ott gyártsanak.
Vannak más lehetőségek a Távol-Keleten, például Vietnám, ahol hasonlóan jó árat tudunk elérni. Magyarországon az ökoszisztéma megvan, de olyan árszint jár mellé, ami miatt biztosan problémát jelentene, ha át kéne hoznunk a gyártást. Vannak olyan termékeink, amik illenének ide, az, hogy van itt egy nagy irodánk biztos, hogy segíteni fog, de hogy meg fog-e történni, őszintén szólva nem merek mit mondani. Annyi minden történt az elmúlt két évben, hogy megtanultam, hogy nem lehet elhamarkodni kijelentéseket tenni.
Forbes.hu: Friss emberekkel töltitek fel az itteni irodát vagy jönnek át Berlinből?
Főleg friss, de vannak jó páran, akik Berlinben kezdtek és családostul átköltöztek Budapestre. Ilyen szinten nagyon versenyképes, hogy milyen embereket tudunk felvenni, örülnék, ha a jövőben sales és marketing pozíciókra is ilyen erős embereket tudnánk felvenni. Berlinben továbbra is lesz irodánk, ott nagy piaci tapasztalattal rendelkező szakembereket fogunk továbbra is felvenni, ez Budapesten sokkal nehezebb. Világszintű tapasztalatú marketing menedzserekből nagyon kevés van itt.
Forbes.hu: Állandó nehézségként emlegetik a magyar cégek a profi sales és marketingesek felkutatását a Formlabshoz hasonló tech cégekhez. Mi hiányzik ahhoz, hogy végre kineveljen egy réteget a startupközeg és az egyre nagyobb tech szféra?
Sokan eltúlozzák, mekkora a probléma. Nem arról van szó, hogy Magyarországon a kommunizmus miatt nincs sales-marketinges. Van egy csúszás: ugyanúgy, mint a bármilyen network-effekten alapuló munkák fejlődésénél és ugyanúgy, mint a kétezres évek technológiai lemaradásánál, amikor még nem voltak nagy tech cégek Magyarországon. De el fogunk jutni odáig, ez nem egy genetikai hiba.
A piacgazdaság későn jelent meg, ezért még nem alakult ki az a fajta stílus, amitől egy jó saleses jó saleses: hogy hogyan tudom a saját gondolataimat a másik fejében meghonosítani.
A másik tényező, hogy közel kell lenni a vevőkhöz. Európa nagyon szegmentált piac, ha német vevőknek akarunk eladni, németül beszélő saleses kell és ez így van mindenhol. Most a jó minták hiánya a legnagyobb probléma, de a következő tíz évben ez szépen ki fog épülni.
Forbes.hu: Ide nemzetközi csapatot szeretnétek?
Abszolút. Az iroda nyelve is angol, és a munkatársak körülbelül kétharmada magyar, egyharmada külföldi. Van egy elképesztő húzóereje Budapestnek, ami az életszínvonalat illeti.
Forbes.hu: Egyre többen észreveszik Budapestben ezeket a kvalitásokat és a tehetséges munkaerőt is. Még mindig tartja magát, hogy nagyságrendekkel olcsóbb egy teljes értékű iroda üzemeltetése itt, mint mondjuk Berlinben vagy már elindult valamiféle korrekció?
Berlinben még mindig gyorsabban nőnek az árak, ebben majdnem biztos vagyok. Berlin még mindig felzárkózósávon van Németország többi részéhez képest, a kelet-német integráció még 30 év után is tart valamennyire.
Forbes.hu: Megmaradt egy korábbi interjúdból, hogy nem szereted, ha az iroda egy napközire hasonlít fodrászattal és edzőteremmel, mert akkor biztosan nem nyolc órát tölt el az ember bent, de te nem akarsz három év után roncsokat.
Egyébként ilyen jó cuccokat, mint amiket itt látsz mi biztosan nem vennénk, szinte mindent az előző cég hagyott ránk (nevet). Terasz van, de hintaágy nincs.
Forbes.hu: És mit kezdtetek a feje tetejére fordult munkavégzéssel? Hibrid iroda lettetek vagy szigorúak vagytok ilyen tekintetben?
Mi szeretünk szigorúak lenni, de nem elvből, hanem mert egy hardvercég vagyunk, mindenki nyomtat, mindennek van fizikai oldala, és ezeket csak élőben lehet csinálni. Ez nem azt jelenti, hogy nem gondolkodunk azon, hogyan lehet lazítani ezeket a kereteket covid után. Csapatonként és pozíciónként változik az otthoni munka policynk, de egyébként sokan akkor is az irodát választják minden nap már most is.
Forbes.hu: Tíz éve azzal a misszióval indult a Formlabs, hogy a 3D nyomtatás könnyen elérhető és könnyen kezelhető legyen a lehető legtöbb iparágban. Hol tart most ez a vízió, megfelelően alacsony már a belépési küszöb?
Amikor tíz éve elkezdtük, az volt a lehetőséged, hogy veszel egy 3D nyomtatót százötvenezer dollárért és mellé felveszel egy embert, aki tudja kezelni, mára eljutottunk oda, hogy százezer nyomtatót eladtunk és mindenki magának üzemelteti. Ha az Apple-t nézzük példaként, most járunk a 90-es években. Már van Apple 2, már használják az emberek, egy irodai alkalmazott, ha van már rá projektje, akkor már meg lehet venni, és akkor már tudja használni. Akinek szüksége van rá, gyorsítja és javítja a munkáját, tehát minden fogász, minden ortopéd orvos és minden gépészmérnök, aki 3D-ben tervez, tudná használni, az még nem igaz. Ez a következő tíz évben jön. Minél több olyan munkafolyamatot kell kialakítanunk és elérhetővé tennünk, ami gyorsítja a folyamatokat. Ma még sok buktató van.
Forbes.hu: Mik ezek?
Hogyan tudok egy szkennertől eljutni egy nyomtatható modellig? Ha kinyomtattam, hogyan tudom használni, hogyan tudom beépíteni az üzletembe, hogy az nekem egy megtérülő megoldás legyen? És a technológia elérhetősége is buktató még, el kell jutni egy olyan pontig, hogy a te fogászod opciói között is ott legyen 3D nyomtató.
Forbes.hu: Végfelhasználókig nem lehet elvinni a technológiát?
Ma még lyukra futás. Mi meghúztuk a vonalat a professzionális felhasználóknál, ma a vásárlóink 96-97 százaléka céges kártyáról veszi meg a nyomtatónkat.
A consumer nyomtatóknak az a buktatója, hogy megveszik, kétszer-háromszor használják, mert buli, de utána nem akarnak már több Yoda-fejet kinyomtatni.
Kicsit mindig a drónokhoz hasonlítom ezt. Professzionálisan elképesztő hasznosak tudnak lenni, de a mindennapi életben nincs szükség rá vagy csak nagyon kevésszer, nincs benne nagy profit.
Forbes.hu: Hogyan tudjátok az könnyű elérhetőségnek megfelelően alacsonyan tartani az áraitokat? Fejlesztéssel vagy nagy volumennel?
Mindkettővel. A legtöbb 3D nyomtatós cég úgy fejleszt termékeket, hogy csinálnak egy fogászati nyomtatót, egy oktatás-specifikus nyomtatót és így tovább. Ezzel szemben van egy nagyon fontos elve a mi mérnökeinknek:
egy új termékre elköltünk 30-50 millió dollár közötti kutatás-fejlesztési pénzt, de az egy univerzális nyomtató lesz.
Forbes.hu: Van még olyan iparág, ahova be fog törni a 3D nyomtatás?
A fogászat százszor ekkora lesz. A fogászat alapból két külön piacból áll: a fogászok még általában nem használnak 3D nyomtatást, CNC-marást, semmi ilyesmit, sokuknak már vannak szkennereik, azzal plusz a röntgennel készítenek egy minél átfogóbb felvételt a fogsorról, majd azt elküldik a laborba, ahol kinyomtatják Elsőre valószínűleg nem lesz tökéletes, és ezért majd még három-négyszer oda-vissza küldözgetik a protézist.
Mi oda szeretnénk eljutni, hogy minden fogorvosnak legyen 3D nyomtatója, és egy hét alatt el lehessen végezni azt, ami most pár hónapba és rengeteg energiába telik.
Forbes.hu: És a fogászaton kívül?
Minden, ami egészségügy. Őrület, hogy a kórházak kevesebb mint egy százalékának van 3D nyomtatója. Biztos, hogy el fogunk jutni az áttörésig, de ehhez kellenek olyan orvosok és olyan vezetők, akiknek fontos, hogy a kórház szintet lépjen.
Ezen kívül minden, ami a végfelhasználók előtt iterálásra szorul. Ez a mass-customization (tömeges testreszabás – a szerk.) Ma megrendelsz valamit az Amazonról, kijön, ami kijön, de a jövőben ez úgy fog kinézni, hogy az Amazon helyi disztribúciós centerében lesz egy 3D nyomtató, és a kiszállítás előtt a fülhallgatódat ki lehet 3D nyomtatni egy korábbi scanned alapján. Ez a mechanika meg tud jelenni mindenhol, ami testre szabott: cipőnél, ruhánál, szemüvegnél, ezeket már ma is meg tudjuk csinálni, de megint csak a munkafolyamatok kialakításának összehangolására van szükség.
Forbes.hu: Az 50 millió dolláros befektetés után is megkérdeztük, 150 után is meg kell: gondolkoztok IPO-ban?
Két indok van arra, hogy tőzsdére menjünk. Az egyik, hogy ha még gyorsabban akarunk nőni, nem kell a privát piacról pénzt szerezni, hanem gyorsan, nagy pénzeket tudunk behozni a cégbe. Meg kell mondanom, hogy ma nem nehéz a privát szférából pénzt szerezni, ilyen szempontból ez nem egy nyomás rajtunk. A másik sokkal prózaibb és egyébként fontosabb oka, hogy
most már van ezer-ezerötszáz ember, aki dolgozott valaha a Formlabsnál és emiatt van opciója, és ezek az emberek házakat szeretnének venni. Tudom, hogy viccesen hangzik, de ez fontos.
Nagyon szeretnénk, ha ezek az emberek éreznék, hogy volt miért a Formlabsnál dolgozni, és látnák, hogy a munkájuknak volt eredménye. És persze a befektetők is örülnének, bár őszintén szólva ők így is elégedettek.
Forbes.hu: Akkor nem készültök rá, hanem arra tartotok?
Szerintem sokan túllihegik a tőzsdére készülést.
Mi nem úgy gondolkozunk róla, mint ami nehéz, inkább csak hogy egyszer lesz, várunk a jó pillanatra, amikor lesz értelme.
Forbes.hu: Alapító vagy a Startup Hungaryben, nyomon követed a hazai startupok történeteit?
Persze. Szerencsére sok ember megtalál innen-onnan és azt látom, hogy nagyon sokan vannak, akiknek már eljutott egy jó pontra az ötlete. Most is beszélgettem két sráccal, érdekes volt látni, hogy tudom, hogy Amerikában már szórnák feléjük a pénzt mindenhol, ők pedig abban is kétkednek, hogy egyáltalán kitaláltak-e valami jót. És ez egy nagyon gyakori probléma.
Forbes.hu: Itt is a minta hiányzik?
Minta és segítség ahhoz, hogy rögtön a világpiacot lássák maguk előtt. Nagyon fontos dolog Amerikában, ha valaki ott kezd el egy céget, alapból egy 300 milliós piacra kezd dolgozni.
Itthon a külpiacra lépés inkább akadály, nehézség, pedig ez egy iszonyú nagy előny.
Több kell abból, hogy összekössük az itteni agyakat külföldi agyakkal. Fel kell picit hangosítani őket.
Forbes.hu: Ez a diszkont lehet annak is az oka, hogy a csúcsra került magyar startupok exitje is megreked 100 millió dollárnál? És az már nagyon kimagasló siker.
Egy magyar cég értékelése automatikusan negyede egy amerikai cégnek, a befektetők konzervatívabbak és nagyobbat kell dobbantani a nagy sikerért. De ezt le lehet küzdeni, ha a világpiacra kezdesz dolgozni. Minél hamarabb kezdesz világpiacra dolgozni, annál hamarabb le lehet küzdeni ezt a diszkontot. Én jobban örülnék annak, ha lenne száz darab százmilliós cég, mint ha tíz darab egymilliárd dolláros. Szerintem az fontosabb lenne.
Borítóképen Lakatos Dávid, a Formlabs társtulajdonosa és termékfejlesztési vezetője. Fotó: Sebestyén László