Vagyonba született, orvos-és ügyvéddinasztia sarja. Vagyonba házasodott, Orbán Viktor miniszterelnök elsőszülött lányát vette feleségül. Üzleti imidzsét a luxusra építi, tárházában a NER másfél évtizedének tanulságai összpontosulnak. Arról, hogy hogyan üzletel élesben, mégis kevesen tudnak. Tiborcz István portréja a patinás családnévvel és mindennel, ami azóta rakódott rá a januári Forbes címlapján.
Tiborcz István meggazdagodásának történetét írtuk meg a januári Forbes címlapjára – és a portéban néhányszor ő maga is megszólal. Ajánló.
„A következő cikkben meg azzal támadnak, hogy mennyi pénzt keresek!” – tárja szét előttem a kezét Tiborcz István, a mozdulattól kilátszik a zakó alól az ingére hímzett monogramja. Másfél órája beszélgetünk, nem először szakad fel belőle a független, vagy ahogy ő hívja, ellenzéki sajtó iránti ellenszenve. Most mégis itt ül velem szemben, épp ingatlanbirodalmának üzleti modelljéről kérdezem, amiről nemrég írta meg a HVG, hogy a cégek fele veszteséges.
Hosszan válaszol, sűrűn újratölti a vizespoharát, viccesen megjegyzi, hogy az a nagy problémája, hogy túl sokat beszél.
A sajtónak célzott méltatlankodása után Warren Buffet-félidézettel fordítja komolyra a szót: „Az idő a jó cégek legjobb barátja, a rossz cégeknek meg a legnagyobb ellensége. Nézd, ha én ezt az épületet el akarnám adni, már most nagyon sok pénzt tudnék keresni vele.”
Az ingatlanbirodalmával kapcsolatban szereti hangsúlyozni, hogy nem sprintet fut, hanem maratont. Most is ezt teszi. Hogy hosszú távon gondolkodik, hogy kizárólag top lokációkba fektet és leginkább azt, hogy minden híresztelés, vagyonos földbirtokos családja és a miniszterelnökhöz fűződő rokoni szál ellenére saját lábán áll.
Tiborcz valóban kilóg a kurzusmilliárdosok közül. A család tagja. Az új tőkés generáció által intézményesített szofisztikált vagyonszerzés és vagyonelrejtés módszereit használja. Jogilag támadhatatlan, már amennyit ez jelent egy olyan politikai rendszerben, ami a jogi környezetet politikai eszközként is használja. Nemzetközi porondon is építi az üzletember imidzsét, üzletei többnyire életképesek. Különösen igaz ez rá, hiszen az elmúlt években számos stratégiai szektorba szállt be, egyik érdekeltsége, a Gránit Bank a napokban tőzsdére ment, amivel azt is vállalta, hogy a piac mondjon róla ítéletet nap mint nap.
Bő tíz éve szerepel a nyilvánosságban, de amíg eleinte a cégeiben sem jelent meg tulajdonosként, addig – többnyire – mára vele baráti médiumoknak ad interjúkat és aktív Linkedinen. Mindenki tudja róla, hogy ő a vő, a neve köznevesült, az arcképe mémesedett, de az üzleti karakteréről senki nem tud túl sokat. Sokáig ő sem segített, hogy ez máshogy legyen.
„Mint ugye a jó pap is holtig tanul, azt a döntést hoztam, hogy habár nem szeretek szerepelni, elfogadom, hogy szerepelnem kell, és el kell mondanom a saját narratívámat, mert különben nem fogják leírni azok, akik abban érdekeltek, hogy mindenféle sejtetéseket írjanak.”
Palatin
Nem sokkal korábban négyen szaladunk át a Dorothea Hotel műemlék oszlopcsarnokán. Hárman öltönyben, én kissé elázva a havas esőtől. A hotel egyik vezetője és egy PR-tanácsadó diszkréten követnek, előttük sétálunk Tiborcz Istvánnal.
Interjúra jöttem, de a hotel hetedik emeletén lévő Palatin Suite-be érve a bemutatkozás után Tiborcz azt mondja, először körbevezetne.
Úgy döntünk, tegeződünk. Egy kicsit mindenki zavarban van, ő engem enged előre a liftben, őt a többiek. Egy gyors helyzetértékelés után úgy látom, nem azzal kell megtörni a jeget a találkozás harmadik percében, hogy rámutatok a helyzet szürrealitására. A fejemben mégis az jár, hogy a miniszterelnök veje szóba állt egy független újságíróval, miután évekig figyelmen kívül hagyta, néha kétségbe vonta a független sajtó munkáját. Így lenne normális, a normális mégis rendkívülinek érződik ebben az országban. Mi történik?
A kedvenc helyein vezet körbe. Megmutatja a három épület találkozásánál kialakított belső udvart. Szédítő belmagasság, üvegtető alatt valóságos botanikus kert, Zsolnay kerámiák szó szerint a padlótól a plafonig, Operába illő csillárok. Elbüszkélkednek azzal, hogy nem gondolták volna, de a belső udvarra néző szobák népszerűbbek, mint a budapesti panorámára nézők. Körülöttünk Breuer Marcell-székeken népművészeti motívumokkal díszített díszpárnák.
Haladunk tovább, a falakon Tombor Zoltán fotós Dorothea-illusztrációi: fiatal lányok monarchia kori öltözékben, de hol Adidas papucsban, hol fejhallgatóval, hol tetoválással. A sky barba tartunk, ami aznap este nyit, a személyzet pakol, nagy a nyüzsgés. Néhányuknak leesik, ki jelent meg és szórakoztató összenézésekkel, kikerekedett szemekkel konstatálják. Tiborcz kezet fog néhány emberrel, de körbenézni alig van időm, sarkon is fordul. A körpanorámát és a mennyezetről lógó, óriási üvegburákba tett papírliliomokat tudom csak felfogni.
Visszaérünk a tetőszintre, fentről járjuk körbe az üvegtetőt, amit a belső udvarban alulról láttunk. Az egyik erkélyajtó tövében elhullott galamb, szórakoztató folt ebben a pazarnak szánt prezentációban. A lakosztály felé a sujtás mintás padlószőnyeg süpped a lábunk alatt, a hotel vezetője úgy tűnt el a séta után, hogy észre sem vettem.
A Dorothea lenyűgöző. A látványt csak a kontextus rombolja. Az a kontextus, amiben másfél milliárd forint közpénzt költött a magyar állam, hogy Tiktok-influencerekkel népszerűsítse a családi koronaékszert is. Amiben Orbán Viktor kormányának idei legfontosabb uniós eseményére, az EU-csúcsra érkező delegációknak kedvezményekkel ajánlottak itt szállást.
Amiben a miniszterelnök veje harmincnyolc éves korára 150 milliárd forintos vagyont halmozott fel olyan ütemben, amire csak a milliárdoslistánk másik híres Orbán-közeli szereplője volt képes.
Az, hogy mindketten váltig állítják, mindez önerőből történt. Az, hogy Tiborcz ingatlanbirodalmában mégis lépten-nyomon állami segítségre bukkanunk.
- Mit mond Tiborcz, milyen üzenetet adna át?
- Miért gondolja, hogy jól választott üzleti területet magának?
- Hogyan áll össze a Tiborcz-birodalom?
- Honnan jött és hogyan építkezett a család, milyen szerepe van az egyes tagjainak?
- Hányszor hangzik el a közismert „saját láb”?
- Kikéri-e apósa véleményét az üzleti döntésekben?
Részletek a januári Forbes címlapsztorijában. Olvass bele a magazinba itt, aztán vedd meg az újságárusoknál!