Nem életrajzi könyvet akart írni, inkább a sikerhez vezető útján megtapasztaltakat foglalta írásba. A modellből üzletemberré vált Tomán Szabina új életmódkönyvének bemutatóján arról is beszélt, mit kellett megtanulnia vezetőként, vállalkozóként.
Sikeres modellkarrierje után megalapította a Toman Dietet, a külföldön is terjeszkedő életmódprogram tulajdonosaként üzletemberré vált. Egymilliárd forintos forgalma mellett Tomán Szabina – 2021. novemberi címlaposunk – már mások cégébe is invesztál, angyalbefektetőként többnyire nők által indított vállalkozásokat karol fel.
A Nyáry Krisztián által vezetett könyvbemutató beszélgetésen Tomán Szabina elmondta, nem életrajzi könyvet akart írni. Egyre többen keresték azonban fel, hogy tanácsot kérjenek tőle a cégépítés, vállalkozás vagy a sminkelés, táplálkozás témájában. Ezeket a tanácsokat, tippeket, recepteket foglalta össze a Siker a mosoly mögött – mutatom, hogyan csináld című könyvben. A bemutató fontos gondolatai közül mutatunk párat.
1. Célirányosan kell döntést hozni
„Mindig is tudtam, hogy a modellkedés után nemcsak családot szeretnék, hanem dolgozni is. Aztán amikor kialakult, mivel akarok foglalkozni, tudtam, hogy a cégemre a harmadik gyermekemként akarok tekinteni”.
Szabina szerint a váltáshoz tudatos döntésekre és a célok megfogalmazására van szükség. Nem hoz eredményt, ha valaki tervek nélkül hagyja ott a karrierjét.
„Aki váltani akar, annak mindenképpen legyen egy álma, egy célja. Az nem működik, hogy majd csinálok valamit, majd eldönti a családom.”
„Ha nincs meg az irány, soha nem leszel önazonos és nem tudod képviselni a saját érdekeidet, nem tudod felépíteni azt a karriert, bármilyen területről legyen is szó.”
2. A legjobb szakértelemmel vedd körül magad
“Mindig olyan szakemberekkel veszem magam körül, akikben bízom. Tanácsot kérek tőlük és azt beleépítem a működésembe, az életembe” – mondta Szabina.
„A vágyott cél eléréséhez olyan emberekre van szükség, akik tudásukkal, tapasztalatukkal úgy járulhatnak hozzá a megvalósításhoz, hogy könnyebb vagy szebb lesz az eredmény.”
A könyvben megszólalnak azok a segítők, akik a tanácsaikkal járultak hozzá élete és vállalkozása sikereihez. Szerepet kapott ebben például Zalai Noémi dietetikus, Pónyai Katinka bőrgyógyász-kozmetológus, klinikofarmakológus, Csupor Dezső szakgyógyszerész, gyógynövénykutató, Balogh Petya angyalbefektető és Náray Tamás is.
3. Lépj hátra és hagyd dolgozni azt, aki ért hozzá
A könyvbemutatón a divattervező Náray, Szabina karrierjének elindítója, mentora és barátja is részt vett. „Ha rábízol valakire egy munkát, az abban legyen első osztályú szakember, semmi más nem fontos” – hangzott el tőle a határozott tanács.
Szabina elmondta, a közös munka során figyelte Náray Tamás munkamódszerét és igyekezett tanulni tőle: mindenütt ott volt, minden folyamatra rálátott és döntött. De közben a legjobb szakemberekkel vette körül magát.
„A cég első éveiben nagyon élveztem, hogy mindent kontrolláltam. Tudtam, mi zajlik a termékfejlesztésben, minden folyamatot a kezemben tartottam. Amikor növekedni kezdett a cégem és egyre több emberrel dolgoztam együtt, aggódtam, hogyan fogom tudni őket irányítani, hiszen nekem nincs meg ehhez az a tudásom, amit ők hoztak a cégbe.”
„De akkor hátraléptem egy-két lépést, hagytam, hogy elinduljon a munka”
– mondta Szabina, aki megtapasztalta, nem kell maximalistaként minden lépést felügyelnie.
Hozzátette: édesanyaként is át kell tudnia adni feladatokat, hiszen az ő napja is 24 órából áll.
4. Holnap is én leszek Tomán Szabina
Annak súlya, hogy a termékek és a cég a saját nevét viselik, akkor nehezedett rá először, amikor kiadta a kezéből az egyes munkafolyamatokat.
Ha valami kudarc történik, az a Tomán név alatt zajlik. „Kockázat nélkül nincs siker. A fejem felett lebeg a bárd: ha esetleg bárki nem olyan döntést hoz a csapatomban, amilyet én hoznék, akkor is én leszek elővéve. De úgy érzem, megéri. Ma már azt gondolom, pontosan ez a Tomán sikere.”
„Ez egy pozitív presszió mindennap. Nekem és a csapatomnak is.”
5. Az üzletember szerepet meg kellett erősíteni
A cég felépítésekor külön hangsúlyt kellett fektetnie nemcsak a brand, hanem saját szerepének a megfelelő helyre való pozicionálására is.
Amikor a cég bevétele 200-300 millió forintosra növekedett, végképp ki akart lépni „a szép modell nő, a valakinek a valakije” skatulyából.
„Az üzletasszony szerepem megerősítésére fókuszáltam. Magamon nem változtattam, inkább a munkában helyeztem az ezt erősítő dolgokra a fókuszt.”
„Kevesebb divatbemutatót vállaltam – aztán el is maradtak –, nem válaszoltam a magánéletemet firtató kérdésekre, mert a cégépítésre és a minőségre fókuszáltam.”
„Azért is lehettem hiteles, mert valóban ez volt a fontossági sorrend az életemben”.
Szabina szerint Magyarországon még mindig hiányzik kicsit a balansz ezen a területen, de az ő esetében nagy segítséget jelentett a Cápák között műsorban való szereplése.
„Most már lehetek jó üzletasszony, aki mellette még csinos is.”
Hozzátette: azért is van ott, hogy a női vállalkozókat képviselje és őket találja meg.