Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Tomán Szabina: Azt szeretném eladni a nevemmel, amit én is megeszek

Vidéki lányként a gyerekkorában arról álmodott, hogy majd egyszer saját szatócsboltja lesz – ma csaknem egymilliárd forint forgalmú vállalkozást működtet Tomán Szabina, a magáról elnevezett életmódprogram gazdája. Novemberi címlaposunk volt a Kilövés egyik vendége.

„Ha kérdezik, mivel foglalkozom, azt szoktam mondani, hogy fogyasztom az embereket. Ők pedig az én információimat fogyasztják, amivel ügyesebben és okosabban váltanak életmódot” – mondta a kedd esti Kilövésen Galambos Márton főszerkesztőnek Tomán Szabina.

A Forbes a magazinjai megjelenése előtt exkluzív eseményt rendezve mutatja be a friss lapszámot, ez a Kilövés, ahol most a novemberi szám címlapsztorija, Tomán Szabina is a vendégünk volt.

Amikor elindította a vállalkozását, azt gondolta, három-négy szalonnál többet nem szeretne működtetni, ám mára 28 magyarországi szalonban árulják a Toman márkás fehérjediétás termékeket és a kapcsolódó életmód-tanácsadást. Igaz, a szalonok nagy része franchise-partnereké, csupán az Andrássy úti és a Szendrő úti két szalon Szabináé. „Eleinte abban hittem, hogy személyesen én fogok konzultálni minden ügyféllel. Persze a csapatot hamar bővíteni kellett, sok idő ment el a brandépítéssel és a hálózat alapjainak lerakásával” – mondta.

Tudom, milyen végigcsinálni egy diétát

„Régebben próbálkoztam különböző meglévő mintákat követni, de valahogy mindig rossz iránynak bizonyultak. Azért döntöttem végül franchise-hálózatról és azért tartom a kezemben ennyire keményen, mert tudom, hogy milyen végigcsinálni egy diétát” – mondta Szabina, aki bevallotta, hogy kemény főnöknek tartja magát.

Vállalkozásának két erős alappontja szerinte a nagyon jó minőségű termék és a konzultáció. Utóbbira a franchise-hálózatban nagy hangsúlyt fektet:

„úgy nem nyithat senki franchise-üzletet, hogy nem végzi el nálam a háromnapos, gyakorlattal összekötött tréninget.”

A Toman Diet üzleti modelljének a lényege ugyanis, hogy nemcsak a terméket veszik meg az ügyfelek, hanem bejárnak a szalonokba rendszeres konzultációra. „Két-három hetente kell a személyes találkozás, ebben is szigorú vagyok, csak annyi terméket adok, hogy a következő időponton mindenki jelenlen meg, ne vigyen el plusz egy hétre valót azzal, hogy majd jön, amikor neki jólesik.”

A fogyasztás első szakasza két hétig – száz kiló fölött háromig – tart, ezt követően egy hosszabb szakasz következik, mesélte Szabina. „A második szakaszban kicsit kinyitjuk Pandora szelencéjét, és már lehet magasabb szénhidráttartalmú ételeket, gyümölcsöt, olajokat, zsírokat bevinni. Három hetente találkozunk, ami azért fontos, mert szembejönnek kérdések, például az, hogy vásárláskor mit szabad levenni a polcról, vagy hogy mennyit kell sportolni.”

A konzultációkon minden egyes alkalommal rá kell állni a mérlegre, és Szabina szerint ezt a következetességet nagyon szeretik a vendégek. Arra a kérdésre, hogy mennyit kell mindezért fizetni, Szabina azt válaszolta:

„attól függ, hány kilót szeretnél fogyni.”

Az első két hét díja 220 ezer forint, ezért napi öt étkezésre elegendő fehérjét, folyadékot és probiotikumot adnak, valamint egy listát arról, hogy mit vásárolhatunk. „Ez elég rövid”  – mondja Szabina. „Sokszor a fejükhöz kapnak a vendégek, hogy na, akkor nem ehetnek többé rántott húst.”

Eddig körülbelül 15 ezer ügyfele volt, és általában három hónapig járnak a szalonokba intenzíven.

 

Fotó: Orbital Strangers

A koronavírus-járvány miatt változtatni kellett azonban az üzleti modellen. „Amikor megalapítottam a vállalkozást, fontos alappillér volt, hogy csak személyre szabottan, személyesen lehet megvásárolni a diétát, ám most részben át kellett térnünk online működésre” – mondja. Nagyjából két hétig tartott, amíg minden platformon megtörtént az átállás, elindult a webshop, megoldották az érintésmentes csomagolást.

„Fontos volt, hogy a forgalmazóknak ne legyen forgalomkiesésük, márpedig ha mindenkit a webshopra irányítottunk volna, elveszítették volna a vásárlóikat. Jött a B terv: kialakítottunk egy csomagot, 21 napra szólt, bárki megvehette, és a helyi konzulenssel tudott online konzultálni.”

Titoktartás és gulyásleves

A fehérjét Franciaországból vásárolják, hiába fehérje-nagyhatalom Magyarország, Szabina azt mondja: „azt szeretném eladni és a nevemmel fémjelezni, amit én is megeszek”.

„Amikor valaki életmódot szeretne váltani, a diétás kínálatból gyakran hiányoznak neki a sós ízek, nálunk vannak sós fehérjék is. Másrészt most sok konkurens cégnek volt problémája az ázsiai beszerzéssel, nálunk folyamatos volt az utánpótlás. Olyan laborral dolgozom együtt, ahol az élelmiszeripari trendekkel teljesen tisztában vannak, és persze figyeljük a gyógyszeripari vívmányokat is.”

A francia cég nevét azonban nem árulta el, titoktartási szerződést kötöttek, hogy a konkurencia ne csapjon le a forrásra.

Tomán Szabina a Kilövésen, fotó: Fekete Csaba

A nyugat-európai trendek jellemzően két-három év késéssel érnek hozzánk, hosszú idő valamit tesztelni, új ízt kihozni. „Például a gulyáslevesen is dolgoztunk egy ideig: kivittem a hazai alapanyagokat, majd a laborban lévő konyharészben megfőztem az igazi magyar gulyást, másfél évre rá legyártották a Toman gulyáslevest.”

Szerintem túltoltad

Nemrég adták át a cég új, tatabányai raktárát, egy csarnokot és egy központi irodát, összesen 315 négyzetméteres területen. „Ott nőttem fel, és a nővérem a logisztikai vezetőnk, ő eddig Törökbálintra járt fel dolgozni. Az első kamionnál már ott volt, emlékszem, megütögette a vállam, és azt mondta: szerintem túltoltad, hatalmas ez a raktár, mit fogunk vele csinálni.”

Ehhez képest már most látszik, hogy az új raktár is kicsi lesz, szükség lesz egy további építésére. 

Szabina gyerekkori álma volt, hogy lesz egyszer egy szatócsboltja. Tatabányán töltötte a gyerekkorát, a harmadik emeleten laktak, és a ház aljában vegyeskereskedés működött. „Szerettem az eladónéniket, hatodikos lehettem, amikor mondta a tulajdonos, hogy menjek csak be, ha szeretném kipróbálni a szakmát. Egyszemélyes vállalkozás volt, azt leshettem el, hogy mennyi áldozat egy saját vállalkozás, és milyen az emberi oldala egy üzlet működtetésének.”

A Tomán Szabináról szóló portrét a novemberi Forbesban olvashatod, ami november 5-étől kapható. Itt bele is lapozhatsz a magazinba:

Oszd meg!