Kicsoda valójában Soros és mit akar?

Hogy nem ő lett az első és a második címlapunk, még 2013-ban, amikor indultunk, az érthető.  A magyar Forbes mégis induljon magyarországi arcokkal. De a harmadik, már simám lehetett volna, […]

Bővebben

Kép: Tesco Magyarország

16 ezer tonna élelmiszer csak a magyar Tescókban, amit nem vett meg senki

Egyre kevesebb az élelmiszerfelesleg a Tescóban, és egyre többet tudnak ebből eladományozni. A cél a mérleg nyelvének teljes kiegyenlítése, de ez nem valószínű, hogy elérhető. Az áruházlánc mindenesetre próbálja összezárni az ollót, stratégiáját pedig az egyre szigorúbb nemzetközi hulladékgazdálkodási elvek is befolyásolják. Jelentés a Tesco budaörsi központjából.

Kiadta a 2018/19-es üzleti év élelmiszerhulladék-jelentését a Tesco Magyarország. Tavaly március és idén február között összesen 7448 tonna élelmiszeradomány jutott el a rászorulókhoz, ez 7 százalékkal több a tavalyi értéknél. Mindeközben az el nem adott élelmiszer mennyisége majdnem ugyanennyivel, 6 százalékkal csökkent: a tavalyi 17 436 tonna helyett idénre 16 439 tonna élelmiszerfelesleg jutott.

Az élelmiszerhulladék megoszlása – Forrás: Tesco Magyarország

A 204 magyarországi áruházat üzemeltető Tesco összesen 884 970 tonna élelmiszert pakolt a polcokra a tárgyév során. Ehhez viszonyítva eltörpül az a 16 ezer tonna, amit végül nem vett meg senki. Ebből 6419 tonna végezte hulladékként, többsége (6189 tonna) azért, mert az előállítástól az értékesítésig tartó folyamat során valahol megsérült, így nem lehetett eladományozni. Ennek a szállítástól a kirakodáson át a vásárlók figyelmetlenségéig megannyi oka lehet.

Tízezer tonna, amit fel kell osztani

A maradék, több mint 10 ezer tonna, emberi fogyasztásra is alkalmas élelmiszer-feleslegből végül 2202 tonnát minősítettek további hulladéknak – ez 32 százalékkal kevesebb, mint a 2016/17-es üzleti évben volt. Az emberi fogyasztásra alkalmas hulladék aránya az emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszerfelesleghez viszonyítva mindössze 22 százalék volt. A cég szerint ezt jó lenne lenullázni, a csökkentés viszont számos külső tényezőtől is függ (az adományozásra vonatkozó jogszabályoktól az adományozottak kapacitásáig), így rövid távon ez egészen biztosan nem elérhető.

Mi történik az el nem adott, de nem romlott élelmiszerekkel? Megnéztük!

A javuló tendencia így is az élelmiszermentő programba bevont áruházak nagy számának köszönhető: immár 174 Tescóban folyik élelmiszermentés, a kisebb Expresszek és a pápai nagyáruház kivételével. Előbbiek esetében nagyon kevés a naponta megmaradó olyan, eladományozható élelmiszer, amiért a partnerszervezeteknek megéri ellátogatni hozzájuk, hisz tulajdonképpen kis közértekről van szó. Pápán pedig egyszerűen nem sikerült még olyan partnert találni, aki vállalja az élelmiszeradományok elszállítását és kiosztását.

Egyre több jut emberi fogyasztásra – Forrás: Tesco Magyarország

A Tesco nemcsak adománnyal segíti az Élelmiszerbank munkáját, anyagi támogatást, járművet is ajánlott már fel, hogy több élelmiszer jusson el a rászorulókhoz. A kereskedők külső segítség nélkül nem boldogulnak az adományelosztással, a legjobb út ehhez az Élelmiszerbank partnerszervezetei infrastruktúrájának erősítése lenne.

Nem szamaritánusok

A Tesco szerint az Élelmiszerbank koordinációja nélkül nem működne a rendszer, és a vállalat célja sem kizárólag a jótékonykodás. Nem próbálnak úgy tenni, mintha karitatív szervezet és nem profitorientált multi lennének,

az élelmiszerfelesleg eladományozása viszont a cég számára is jobban megéri a szakszerű megsemmisítésnél, mert a költsége kisebb, mintha mindent kidobnának.

A cég mindenesetre vallja, hogy 2019-ben nem lehet csak úgy elégetni az élelmiszerfelesleget, a fenntarthatóság egy európai multinak igenis fontos vállalás kell legyen. És bár az Élelmiszerbankkal való magyarországi együttműködés kétségkívül jó PR, a Tescónál iparági példát is mutatni szeretnének: amennyiben ők képesek rá, úgy mások is azok kell legyenek.

Csökken a szemét mennyisége – Forrás: Tesco Magyarország

Az élelmiszerpazarlás csökkentése ráadásul nem összeférhetetlen a sikerorientált üzletstratégiával. A Tesco szerint az lenne az ideális, ha minden élelmiszert el tudnának adni, ennek érdekében pedig egy számítógépes rendszert is kiépítettek, ami jelzi, hogy az adott terméket mikor és mennyivel kell leakciózni, hogy elvigyék a vevők  – minél közelebb a lejárati dátum, annál olcsóbb lesz. A régimódi „egyet fizet, kettőt kap” akciókat viszont már száműzte a Tesco, mert túl sok el nem fogyasztott élelmiszer lett az eredménye.

Bennünk van a hiba

Az élelmiszerfelesleg többsége így sem a kis- és nagykereskedelmi áruházláncokban képződik, ez mindössze 5 százaléka annak, amit kidobunk – a maradék az élelmiszertermelés és -gyártás során, valamint a háztartásokban keletkezik. A Tescónál cél a vásárlók jó irányba terelése, a tudatosabb vásárlás támogatása, de a cég is elismeri, hogy ez nem könnyű feladat, és a vásárlóktól sem várható el, hogy jó előre megtervezett étrend szerint vásároljanak, elkerülve a felesleg felhalmozódását.

Megszabadulna a fóliázott zöldségektől és gyümölcsöktől a Tesco

Az eladományozható élelmiszer többségét most is pékáru és zöldség-gyümölcs adják, igaz, egy ideje tervben van a rövidlejáratú élelmiszerek bevonása is. Ez egyelőre lassan halad, mert a szükséges folyamatok összetettek. Ráadásul az élelmiszerbiztonsági szabályok szerint 20 percnél nem lehet tovább hűtés nélkül a hús- és tejtermék, a hűtés megoldása viszont a legtöbb partnerszervezet számára olyan komoly terhet jelent, amit nem tudnak teljesíteni. A Tesco szerint fontos, hogy a  jogszabályi környezet is segítse az adományozás kiterjesztését más termékekre is, de bővíteni csak biztonságos, fenntartható megoldásokkal kívánnak.

Főoldali kép: Tesco Magyarország

Olvasd el Legyél jobb rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő