Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]


Bővebben

alvo kutya

Szeretnél hajnalban kelni? 4 tipp, hogy könnyebben menjen az átállás

Soha nem volt még ennyire népszerű hajnalok hajnalán kelni, mint az elmúlt néhány évben. Az öt órai ébredés és a hatékonyság kifejezések közé szinte egyenlőségjel került, hiszen mennyire jó érzés már délelőtt azt érezni, hogy produktívak vagyunk: letudtuk az edzést, feltöltődtünk jóga közben, haladtunk a szerelemprojektünkkel vagy nyugalomban tudtunk dolgozni pár órát, mielőtt elkezdtek volna záporozni az emailek és a telefonhívások. Na igen. De mint minden, a korán kelésre való átállás sem megy egyik napról a másikra.

Bryan Collins, az amerikai Forbes külsős szerzője évek óta kel 5 és 6 óra között, 2–3 órával a „normális” ébredési ideje előtt. Ilyenkor crossfit edzésre megy vagy cikket ír – napközben ezekre három gyerek és a munkahelyi pörgés mellett esélye sincs. A Forbes.comon megjelent írásában nem a korán kelésről szeretne lebeszélni, de összeírt négy brutális igazságot a hajnali ébredés szertartásáról.

1. Adj magadnak néhány napot az átállásra

A korán kelés segít abban, hogy legyen néhány jól elkülönített órád reggel, amikor csak a legfontosabb projektedre koncentrálsz. A szundi gomb újra és újra megnyomásának kiküszöbölésére Collins már a hajnali kelés előtt is a régi jól bevált trükkhöz folyamodott: másik szobába tette az ébresztőóráját, de még ilyenkor is azon gondolkozott az íróasztalánál ülve, hogy mi a fenéért van ébren már napkelte előtt. Neki két dolog segített: a kávé és a to-do-listája.

Az, hogy az átállás nem megy egyik napról a másikra, teljesen normális: adj magadnak időt. Collinsnak hat hónap kellett, de néha még ma is van, hogy tovább alszik. Ja, és bármit csinál, a hétfő reggelek mindig keményebbek, mint a péntekek.

2. Ne várd, hogy mások (meg)értsenek

Ahhoz, hogy már hajnalban be tudd indítani a napot, fontos, hogy a lefekvés is korán történjen (kivéve, ha te is azok közé tartozol, akiknek elég 4 óra alvás). Ha másokkal laksz, nem várhatod el tőlük, hogy veled együtt elcsendesedjenek csak azért, mert te már 9-kor befekszel az ágyba. Lehet, hogy a recsegő parketta vagy a tévé miatt nem fogsz tudni elaludni. Collins szerint érdemes beruházni egy alvómaszkra és egy pár füldugóra, így az új szokásodból nem lesznek konfliktusok.

3. Legyél következetes hétvégén is

Tegyük fel, hogy már zsinórban ötödik nap keltél korán. Aztán jön a hétvége: ha péntek este kocsmázol vagy bulizol, valószínűleg szombaton sem fog 7 előtt kidobni az ágy. De az is lehet, hogy arra használod a hétvégét, hogy a hét közben kimaradt órákat pótold.

Akárhogy is, ha úgy érzed, segít, aludj 1–2 órával többet, de próbálj meg hétvégén is korán – vagy legalábbis nem ebédidőben – felkelni.

Máskülönben elég nehéz lesz időben lefeküdni vasárnap este, a dominóhatást pedig nem fogja meghálálni a következő heted.

4. A korán keléstől nem leszel jobb ember

Hajnalban kelni jó ötlet, ha a főállásod mellett van egy másik projekt, amin dolgozol, vagy ha edzeni, írni szeretnél azelőtt, hogy beindulna a nap. Korán kipipálni dolgokat jó érzés, de bármit is sugall a Facebook vagy az Instagram, attól, hogy korán kelsz, még nem leszel jobb ember. A hatékonyság és a korán kelés nem feltétlenül jár kéz a kézben, rengeteg olyan hatékony ember van, aki inkább az esti vagy éjszakai órákban aktív. Ha több szabadidőd van vagy rugalmas az időbeosztásod, a korán kelés segíthet, de nem elengedhetetlen egy hatékony naphoz. Ha van egy jól bevált reggeli rutinod, ami segít abban, hogy elkezdődjön a nap, tarts ki inkább emellett.

Citromos víz: mégsem a reggeli rutin és a siker titka?

Ha nem alszik eleget, egy csónakban evezik Elon Muskkal, és nem lesz jó vége!


Oszd meg!