Generációkon átívelő üzletek – amit elvett a XX. század, visszaadják az utódok

Sok olyan történet került a februári lapba, ami részben arról szól, hogy a XX. század viharai és a szocializmus hogyan akasztotta meg virágzó családi cégek és ágazati integrációk létrejöttét – a történelem miatt elvesztegetett évtizedek lemaradását az utódok igyekeznek pótolni. Mindenki más stratégiával.

Bővebben

Citromos víz: mégsem a reggeli rutin és a siker titka?

Számos diéta javasolja, hogy kezdjük a napot egy pohár langyos, citromos vízzel, hiszen attól majd felgyorsul az emésztésünk és rohamtempóban olvadnak majd le rólunk a kilók. A citromos víz, a “mivel kezdjük a napot” cikkek gyakori szereplője is, ahogy ez már nálunk is megtörtént.  De biztos, hogy így van?

Citrom nélkül is jó a víz

A napi 2,5-3 liter folyadék fogyasztása mindenkinek ajánlott, hiszen a dehidratáció lassítja az anyagcserét, és káros az élettani folyamatokra. Tehát igaz, hogy az ajánlott vagy megnövelt vízfogyasztás érezhetően serkenti az emésztést, továbbá gyorsítja az agyi funkciókat, kedvezően hat a vérnyomásra, sőt, még a bőr is feszesebbé válik tőle. De ez citromlé nélkül is működik.

Mennyi az annyi?

A hivatalos napi ajánlott C-vitamin beviteli érték 60 mg, ezzel szemben 1 szelet citrom leve körülbelül 1 mg C-vitamint tartalmaz. Ebből látjuk, hogy 60 pohár citromos vizet kellene meginnunk egy nap, hogy elérjük a megfelelő beviteli mennyiséget – állítja Horváth Kata, a Duna Medical Center dietetikusa. Szerinte a citromos víz mítosza, illetve ez a reggeli rutin akár többet is árthat, mint amennyit használ. A citromban megtalálható flavonoidok, antioxidánsok rákellenes hatása igazolt, de egy pohár itallal, melyben 1-2 szelet citrom van, a napi ajánlott mennyiség elenyésző részét tudjuk csak fedezni, ami a daganatos megbetegedések prevenciójához igen kevés. Jelenleg nem bizonyított, hogy a nagy dózisú C-vitamin fogyasztása immunerősítésre hatékony lenne.

Felejtsük el a lúgosítást is

A citromos víz nem lúgosít, mert az ételek pH-értéke nincs hatással általános egészségünkre. Testünk, szerveink működésével fenntart egy számára optimális határok közötti pH-értéket, amit nem tudunk ételeinkkel befolyásolni. A citromos víz fogyasztásával nem lehet megelőzni az olyan betegségeket, mint például az ízületi gyulladás, a terhességi cukorbetegséget (GDM), de sajnos a rákos megbetegedéseket sem. Sőt, a refluxszal küzdő, magas gyomorsavtartalommal rendelkező, gyomorégésre hajlamos embereknek sem ajánlott. A fogorvosok nem győzik hangsúlyozni azt sem, hogy

citromos víz fogyasztása után nem szabad közvetlenül fogat mosni,

hiszen a felpuhult zománcot károsítjuk vele, ilyenkor a sima vízzel való öblögetés javasolt.

Hagyjuk a méregtelenítést a vesékre!

A testünkben ezt a funkciót a veséink és a májunk tökéletesen elvégzik. Semmilyen csodaszerre vagy bármilyen tisztító folyadékra nincs szükségünk, hiszen méreglerakódásaink vagy „koszos” beleink sincsenek, tehát nem kell méregtelenítenünk – teszi hozzá Horváth Kata.

Beindítja a fogyókúrát?

A citrom pektint tartalmaz, amely az almában is megtalálható. Rosttartalma miatt telít, így segít elkerülni a súlygyarapodást és támogatja az emésztőrendszer munkáját. Azonban kifacsarva a citrom már igen kis mennyiségű rostot rejt magában. A dietetikus az elhízás ellen folytatott küzdelemben sokkal hatékonyabbnak tartja a napi többszöri rostfogyasztást, a magas rosttartalmú ételeket, mint a zabot és a hüvelyeseket, a teljes életmódváltás mellett, amely persze magába foglalja a rendszeres testmozgást is.

Jó valamire egyáltalán a citromos víz?

A citromos vizet azért ajánlják a cikkek, mert ha nem rakunk hozzá cukrot, kiváló alternatívája az édes üdítőknek és gyümölcsleveknek,

amelyekből egy pohárnyi is magas kalóriatartalmú lehet. A citromos vízből többet kívánunk, jobban itatja magát, mint a tiszta víz, miközben alig tartalmaz kalóriát.

Rendben, ha nem a citromos víz, akkor mi az egészséges fogyás titka?

Az egészséges fogyáshoz ezeket a kulcsszavakat kell megjegyezni az étkezésben: rendszeresség, mértékletesség, változatosság, magas rost-, zöldség- és gyümölcsfogyasztás, az életmódban: kiegyensúlyozottság, heti két mozgás és pihentető alvás. Az immunrendszerünkre, az anyagcserénkre és a BMI értékünkre is ezek együttese lesz jótékony hatással.

Önmagában nem szabad a C-vitamin bevitelre alapozni az egészséget és egyenlőségjelet húzni a kettő közé.

A szervezetünknek minden nap szüksége van állati és növényi eredetű fehérjékre, telített és telítetlen zsírokra, szénhidrátokra, ásványi anyagokra és vitaminokra és természetesen 2,5-3 liter folyadékra!

Olvasd el A jó élet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő