Bár sokan a teljesítménykényszeres, versenyistálló-jellegű munkavégzéssel azonosítják a produktivitás fogalmát, a valóságban sokkal fontosabb a hatékonyságra és a minőségre való törekvés. Hiszen a produktív munkavégzés nem csak a körmeink alatt, a laptopon történik, sokkal inkább a fejünkben: a fókuszáltság, a strukturáltság és a tudatos jelenlét a végeredményen is meglátszik majd.
Íme néhány tipp, ami segíthet ebben.
1. Tarts rövid szünetet minden órában!
A lehető legrosszabb dolog, amit a fizikai és mentális jólléteddel, valamint a munkáddal tehetsz, hogy nem állsz fel 8 órán keresztül a laptop elől. Tarts rövid szünetet minimum 45, de inkább 30 percenként, és szánj 5-10 percet az izmaid átmozgatására vagy egy rövid sétára. A tested és az elméd egyaránt hálás lesz érte.
2. Strukturáld a feladataidat!
Elsőre roppant ijesztőnek tűnhet egy 10 elemből álló To Do-list, azonban ha priorizálsz, és szinkronba állítod a teendőket és a bioritmusod, megkétszerezheted a hatékonyságod. A nagyobb kihívást jelentő feladatokat délelőttre, a megbeszéléseket pedig lehetőleg délutánra időzítsd, a köztes szünetekben pedig mindenképp szánj időt egy frissítő ebédre.
3. Használd tudatosan az internetet!
Megvan az a szituáció, amikor megnyitod a levelezésed egy üzenet miatt, aztán snitt, és észleled, hogy bár a levélre nem válaszoltál, már két órája cicás mémeket nézegetsz? A közösségi média és a személyre szabott reklámok korában nehéz megtartani a fókuszt, de ha tudatosabban használod az internetet, nem lehetetlen.
4. Kövesd a 80/20 szabályt!
Tudtad, hogy az elvégzett napi munkád 20%-a adja ki a teljesítményed 80%-át? Ez egyben azt is jelenti, hogy rengeteg felesleges feladatot iktatunk be az életünkbe, amik a végeredmény helyett csak a kimerültséghez visznek közelebb. A következő projektedet bontsd fel alkotóelemeire, és kíméletlenül húzd le a listáról a szükségtelen részeket.
5. Ne multitaskingolj!
Hát nem ironikus, hogy annyira hatékonyak akarunk lenni, hogy inkább megcsinálunk egyszerre három dolgot rosszul, mint egyet jól? A napjainkban divattá vált fókuszerősítő technika, a mindfulness − azaz tudatos jelenlét − módszertanát érdemes beiktatni a munkába is: egyszerre egy dologra figyelj, és arra összpontosítsd az energiáidat.
6. Alakíts ki ideális munkakörnyezetet!
Akár az irodában, akár az otthonodban dolgozol, elengedhetetlen, hogy megteremtsd a munkavégzéshez szükséges ideális feltételeket. Mindenképpen olyan teret válassz, ahol más tevékenységet nem végzel − szóval nem a hálószobád vagy az étkező − , és ahol nem terelik el más ingerek vagy zajok a figyelmed. Rendezd be számodra komfortos, de ingerszegény módon, és szigorúan olyan eszközöket tárolj ott, amik a munkavégzésedhez szükségesek.
7. Alkalmazd a GTD módszert!
David Allen módszertana, a Getting Things Done (azaz a dolgok elvégzése) 5 fő támpontot ad az időgazdálkodáshoz: ezek a rögzítés (tehát a feladatok felírása), a tisztázás (azaz a feladatok felbontása konkrét lépésekre), a rendszerezés (tehát priorizálás), a reflektálás (felülbírálás vagy javítás), valamint a munka elvégzése. Allen mindemellett azt javasolja, hogy a feladatokat kontextus alapján rendszerezzük, tehát mindig azt végezzük el, ami a tartózkodási helyünk és időnk szerint aktuális. Ha bővebben olvasnál a módszerről, itt megteheted.