Nettó 8 óra, és menj haza játszani!

Csanády István szembe megy az árral. Van egy 30 fős startupja, amely most kapott 2 milliárd forint befektetést, nem is akárhonnan, hanem a Revolut és a Spotify egykori befektetőitől. Alkalmazásuk, […]

Bővebben

Milliónyi éhezőt etet egy 24 éves indiai srác

Az Élelmezési Világnapot (pont tegnap volt) Indiában rengetegen jótékonykodással ünneplik: nem romlandó élelmiszereket osztanak, vagy jótékonysági szervezeteknek adnak pénzt. Vannak olyanok, akiknek viszont az ételprobléma megoldása nemcsak egynapos téma: a 24 éves Ankit Kawatra mostanáig több mint 1 millió embernek segített ételhez jutni Indiában – írja a Forbes.com. Két évvel ezelőtt a menedzser szakos hallgató még azt tervezte, hogy a nagyvállalati világban csinál karriert. Aztán meggondolta magát.

„Delhibe mentem egy esküvőre, ahol több mint 35 különböző fogást szolgáltak fel a vendégeknek. Kíváncsi voltam, hogy mit kezdenek a megmaradt étellel, ezért ott maradtam. Teljesen lesokkolt, hogy rengeteg ételt kidobtak, 10 ezer embert meg lehetett volna etetni belőle” – mondja Kawatra.

Ez az élmény hetekig kavargott a fejében. 22 évesen nem volt könnyű döntés felmondani egy üzleti tanácsadó cégnél, és non-profit szervezetet indítani, ami az éhezés és az élelmiszerpazarlás ellen küzd. „A barátaim és kollégáim azt mondták, a tervem ostobaság, ás véget vethet a karrieremnek. De inkább arra fordítom a képességeim és az energiáim, hogy társadalmi problémákat oldjak meg, minthogy olyan utat kövessek, amit mindenki elvárt tőlem” – mondja.

Kawatra2014 végén indította el Feeding India nevű szervezetét, megállapodott élelmezéssel foglalkozó céggel, és meggyőzött öt embert, hogy önkénteskedjen: adják a lakodalmakról és éttermekből megmaradt ételt árváknak és szegényeknek.

Az egész kezdeményezés Delhiből indult, mára hálózattá nőt az országban: 32 városban 2200 önkéntessel dolgoznak. A cégek és rendezvényszervezők egy mobilalkalmazással informálják az önkénteseket, éppen merre dolgoznak. Az önkéntesek összegyűjtik a megmaradt ételeket, és szétosztják azok között, akiknek a leginkább szükségük van rá.

„Az egyik célunk, hogy tápanyagokban gazdag ételhez juttassuk az alacsony keresetű családok iskolába járó gyerekeit, hogy egészségesebben éljenek, és a tanulásra koncentrálhassanak” – mondja Kawatra.

Kawatra abban az országban próbálja megoldani az éhezés problémáját, ahol a világon a legtöbben éheznek: az ENSZ jelentése szerint 94 millióan. Az amerikai Food Policy Research Institute friss elemzése szerint India az élelmezési index listájának alján van, 118 országból 97-ik.

Szeptemberben Kawatrát az ENSZ beválasztotta  17 fiatal közé, akik világszinten vezetői az éhezés, szegénység és egyenlőtlenség elleni küzdelemnek: a céljuk, hogy 2030-ra ezeket felszámolják.

A még felhasználható élelmiszerek kidobása fontos kérdés Indiában, a statisztikák alapján pedig kétszer is meggondolod majd, mit dobsz ki. Az ENSZ felmérése szerint az Indiában megtermelt étel 40 százalékából szemét lesz. Ez pedig az indiai mezőgazdasági minisztérium felmérése szerint éves szinten 10 milliárd dollárjába kerül az országnak.

Az elmúlt két évben Kawatra több projektet is elindított, hogy felhívja a figyelmet az ételpazarlásra. „Arra kértük a szakácsokat, tévésztárokat, kajabloggereket és éttermeket, hogy csatlakozzanak hozzánk az éhezés és ételpazarlás elleni küzdelemben. Hozzá is tették a magukét a közösségi médiában” – mondja. A világnap alkalmából Kawatra #BeAHungerHero hashtaggel adományozási kampányt futtat. A célja, hogy a tíznapos, október húszig tartó kampány alatt 1 millió embert élelemhez juttasson. Most fenntartható élelmezési programon dolgozik, 2020-ra 100 millió embert szeretne megetetni.

Hasonló kezdeményezés Magyarországon is van pár: a Tesco idén pont Budapesten rendez konferenciát a témában, a céljuk, hogy 2020-ra egyetlen falat élelmiszer se vesszen kárba. Korábban pályázatot is hirdettek az élelmiszer-pazarlásról, ezt a Bike ‘N’ Nite nyerte, akik bringás élelmiszerosztásokat szerveznek.

A Bike ‘N’ Nite a Budapest Bike Maffia programsorozata: havonta egyszer ötvözik “az önkéntességet, a rászorulók segítését, a bringázást, a budapesti kulturális illetve party életet”. A délutántól éjjelbe nyúló programok célja, hogy összekapcsolják a különböző társadalmi rétegeket, népszerűsítsék az adományozói kultúrát, az önkéntességet.

 

"Az üzlet üzleti része sosem érdekelt igazán"

Hugh Hefner, a Playboy magazin alapítója