A statisztikák alapján a stressz és a kiégés több nőt érint összességében, mint férfit. Miért van ez így, és mit tehetünk ellene?
Hosszú, de tanulságos cikket közölt a BBC munkahelyi élettel foglalkozó oldala. A kiindulópont a tavaly kirobbant járvány egyik legégetőbb munkahelyekkel kapcsolatos kérdése: hogyan őrizzük meg az egyensúlyt az életünk különböző területein, ha 0–24 otthon kell lennünk?
Évtizedek óta nyilvánvaló, hogy a munka és a magánélet közötti egyensúly megteremtése nehéz feladat, a járványhelyzet azonban minden eddiginél jobban rávilágított a problémára.
A statisztikák viszont azt mutatják, a stressz és a kiégés gyakrabban érint nőket, mint férfiakat, és különösképp gyakrabban dolgozó anyákat, mint dolgozó apákat.
Ez a tény többféle hatással lehet a világjárvány utáni munka világára, emiatt elengedhetetlen, hogy a vállalatok (és persze a társadalom) megtalálja a módját az egyenlőtlenség csökkentésére.
Ami a statisztikát illeti, a cikk egy, a Linkedin által elvégzett kutatást idéz: az 5000 megkérdezett amerikai körében a nők 74 százaléka mondta, hogy némileg vagy nagyon stresszesnek érzi magát a munkája miatt, a férfiaknak „csupán” 61 százaléka válaszolt így. A Great Place to Work tanácsadócég és a Maven nevű egészségügyi startup elemzése szintén arra jutott, hogy a dolgozó anyákat jóval nagyobb mértékben érinti a kiégés, mint az apákat.
A szakértők egyetértenek abban, hogy nincs egyetlen konkrét oka annak, hogy a nők kiégésben szenvednek, azt viszont széles körben elismerik, hogy a társadalmi struktúrák és a nemekkel kapcsolatos normák jelentős szerepet játszhatnak. A munkahelyi egyenlőtlenségek például elválaszthatatlanul összefüggenek a hagyományos nemi szerepekkel. A helyzeten a covid csak tovább rontott.
Nem nehéz belátni, hogy a kialakult helyzet miért problémás. De mi lehet a megoldás? Egyrészt a vezetőknek be kell látniuk, hogy megváltoztak a munkahelyi szokások, de ezzel párhuzamosan át kell gondolniuk azt is, hogyan tudják garantálni a méltányosságot és az egyenlőséget a home office vagy a hibrid munkavégzés világában. A szervezeteknek bizonyítaniuk kell, hogy képesek alkalmazkodni az összes alkalmazott szükségleteihez, függetlenül attól, hogy nők, férfiak, anyák, apák-e. Ezt akár vezetői képzések mentén is el lehet érni, de ahhoz, hogy a kiégés valóban elkerülhető legyen hosszú távon, nélkülözhetetlen, hogy a kezdeményezés a munkáltató részéről induljon, ne a munkavállalók felől.
A teljes cikk itt olvasható.
Borítókép: Hanna Postova / Unsplash