F1! Zsír!

Ritkábban csöng a telefonom, mint azt sokan gondolják, de ha hívnak, eléggé kiszámítható, hogy ki mit akar tőlem. A legtöbben be szeretnének kerülni az újságba, néhányan kimondva-kimondatlanul rögtön fel a címlapra. Ritka, de […]

Bővebben

Hét gondolat Seth Godintól, mielőtt bármibe belevágsz

Mielőtt belevágnánk, érdemes kiemelni, hogy a szabad döntésed és a tiszta kép a legfontosabb. Ha ez megvan, nem kergetsz hiú ábrándokat és pontosan tudod a miértedet: miért csinálod, amit csinálsz, miért szeretnél oda eljutni, és utána mi lesz. Ha ez még nem tiszta előtted – ahogy sokszor előttem sem az –, akkor Seth Godin gondolatai sokat tudnak segíteni.

1. „Semmi gond sincs a lébecolással, csak ne áhítozzunk a várt nagy változás után.”

Szerintem az emberek sokszor fals álmokat kergetnek és még azokról sem tudják, hogy miért. Mi van, ha elérem? Mi van, ha meg tudom venni azt a házat vagy autót? Mi van, ha el tudtam utazni oda? Mi van, ha lesz házastársam? És ami fontosabb kérdés: miért számít ez annyira nekem? Miért küzdök érte nap mint nap? Egyáltalán, küzdök? Vagy csak jó róla beszélni, meg persze király lenne ha megtörténne, de ennyi.

Sokkal jobban járunk, ha a személyiségünkhöz és tetteinkhez illő álmokat, vágyakat táplálunk. Így azt is tudjuk, hogy mire számíthatunk.

2. „Bármit mondhatsz magadnak a pénzről. Mesélj olyat, amivel örömmel élsz együtt.”

A legtöbb embernek – és ebbe bele kell magamat is értenem – olyan furcsa elképzelése van a pénzről. A hozzá köthető viszonyról pedig nem is beszélve.

Ismerős a sztori, hogy azért robotolunk napi 8-10 órát egy olyan helyen, amit utálunk, hogy utána olyan dolgokra elkölthessük a nehezen megkeresett pénzünket, amire lehet, hogy nincs is szükségünk?

És persze ezt a sztorit úgy lehet csűrni csavarni, ahogy csak akarjuk, a lényeg nem változik: ismerjük meg, hogy mi az igazán fontos számunkra, és igyekezzünk olyan munkát találni, amivel pontosan olyan feladatokkal tölthetjük az időnket, amiket szeretünk. Így a pénzhez való viszonyunk is pozitív lesz!

3. „Legyen a cél minél több rossz ötletet gyűjteni, így biztosan lesz közte néhány jó is.”

Michael Jordan híres mondása valahogy úgy szól, hogy hibázott, hibázott és hibázott újra meg újra, majd így vált sikeressé. Seth leegyszerűsíti ezt: nem kell a tökéletesre és a húúú de jóra, a nagy dobásra törekedni. Csak csináljuk, amit akarunk, hibázzunk minél többet, hiszen a nagy számok törvénye alapján valaminek csak be kell jönnie.

De egy biztos, az a dobás, amit nem dobsz el, 100 százalék, hogy nem megy be a kosárba!

4. „Ha nem úgy jön ki egy helyzet narratívája ahogy szeretnéd, miért is nem változtatsz rajta egyszerűen?”

Amerikaiak olyan könnyen mondják, hogy fordítsd meg az asztalt és máris más helyzetben vagy. Tipikusan egyszerűbb mondani vagy csinálni. Tim Ferriss-től – akinek legjobb gondolatait itt gyűjtöttük össze – vettem egy mondatot, ami által viszont mindig át tudom hangolni azt a bizonyos narratívát: “Hogy nézne ki ez a helyzet, ha könnyű lenne?”

Ezzel a kérdéssel egyszerűen rákényszerítem magam, hogy találjak egy olyan megoldást, ami könnyű lenne. Mondjak példát? Gyűlölöm a hideg vizet, mégis tudom, hogy a reggeli hideg zuhany nagyon jót tesz a produktivitásomnak. Teszteltem. Mégis eltolni jobbra azt a rohadt csapot… Hogy tudtam egyszerűvé tenni? Hangos zene, becsukott szem és egy határozott mozdulat. 7/7-szer működik, minden héten. De az üzleti életből is tudok rengeteg olyan tárgyalási szituációt mondani, amitől felmegy az agyvizem és nagyon szerencsés, hogy nem dühből reagálom le. Ilyenkor általában megnézem, hogy milyen partner tudna segíteni, mediálni esetleg a helyzetet, vagy sokszor csak az idő megoldja, zéró reakcióval. Nekem a feladatom pedig, hogy elengedjem #ThisTooShallPass.

5. „Ha túl nehéz a vállalkozásod hegynek felfelé tolni, keress egy irányt, ahol lefele tolhatod. Milyen könnyű lehetne így?”

Tökéletes folytatása az előző gondolatnak. Vegyünk egy fotóst! Imád fotózni, de nincs pénze az olyan eszközökre, amikkel megfelelő minőségű képeket készíthetne. És amikor meg kölcsön tud kérni haveroktól, akkor sem lesznek annyira jó beállítású képei. Talán mert nem tud gyakorolni, talán mert nem olyan tehetséges. És ennek fejében még nem is talál elég melót, hogy eltartsa magát, így máshol kell dolgoznia grafikusként. Pedig minden álma a fotózás lenne, dehát olyan magas ez a hegy és olyan nehéz.

De! Képzeljétek el, hogy a haverjai – akik néha kölcsönadják a gépüket – rengetegszer kérik meg, hogy retusálja az ő fotóikat. Mert valahogy olyan retusálási technikája van, és olyan jól tudja kihozni a színeket, hogy imádják. Mind a fotósok, mind a megrendelők. Sőt, még ő is! Hát akkor

miért nem áll teljes munkaidőben dolgozó retusálóvá, úgy hogy már jönnek a megrendelések, teljesen egyedi a stílusa és még imádja is? Így máris más a hegy fekvése, nem?

6. „Oszd meg 10 emberrel, akiben bízol. Ha ők nem osztják meg, akkor nem elég jó.”

Sokat gondolkozom rajta (ás valószínűleg ez egy természetes reakció), hogy egy cikkem, videóm nem ér el valamilyen kritikus tömeget. Én nehezen értettem meg, hogy nem a mennyiség a lényeg, hanem a minőség. Kevin Kelly ír az 1000 igaz rajongóról, azokról akik a rock bandát végigkövetik a turnén. Ha van 10-100-1000 ilyen embered, nyert ügyed van.

Nekem ez egy YouTube-ra feltöltött előadásom nézettsége után esett le. Nagyon durva nézettsége volt: 24! Leírom újra: 24. (Huszonnégy megtekintés – és ebből a fele biztosan a szüleim voltak.) Mégis az egyik néző egy ügynökséget képviselt és épp keynote előadót keresett az egyik ügyfele számára. Megtaláltak, beszéltünk, és eddig a napig ez volt az egyik legjövedelmezőbb és legjobb élményű előadásom.

Kis számokra kell menni és megtalálni azt a szűk közeget, akik “osztják”. Én úgy érzem, erre kell fókuszálni!

7. „Mi az a legkisebb projekt, amit a legkisebb csoportnak tudsz segíteni és igazi hatást elérni? Kezdj azzal, hisz ijesztő!”

Bevallom, ezt még mindig keresem. Keresem magát a projektet is, és azt is, hogy miként tudom a filozófiát gyakorolni. Talán azzal, hogy nem az számít például, hogy milyen sok emberhez jut el egy gondolatom, hogy hányan utálhatják vagy tartják baromságnak, hanem az, hogy tudok-e akár egy valakinek segíteni. És ha ez megtörténik, akkor már sikeresnek élem meg.

Szántó Péter, Productivity Hacker, a SpringTab alapítója. Ezen írás a szerző YouTube vlogján alapul.

A vendégszerzők nem a Forbes munkatársai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a szerkesztőségét!

Olvasd el Legyél jobb rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő