100 év. Nem kevesebb, mint egy évszázad választja el Henry Ford világformáló munkásságát a webáruházak töretlen térhódításától. Talán ezért, vagy talán az elsőre vakmerőnek tűnő párhuzam okán joggal merül fel a kérdés: vajon mi köze lehet Henry Ford-nak az e-kereskedelemhez? És legfőképpen: milyen üzenettel bír Ford legendás története a mai online vállalkozóknak? Vendégszerzőnk, Kovács Szabó Marianna írása.
Ha szellemesen akarunk fogalmazni, azt is mondhatnánk az elmúlt év trendjeit nézve, hogy az e-kereskedelemnek már szinte mindenhez köze van. Ford munkássága azonban jóval több tanulsággal szolgál, minthogy ilyen felszínes, már-már erőltetett klisével intézzük el a dolgot. Henry Ford nem csupán egy volt Amerika milliárdosai közül.
Nem csupán korának üzleti rocksztárja volt ő, de egyben egy termékeny ötletgyáros, innovátor, forradalmár – már ami az üzletet illeti.
Egyáltalán nem mellesleg pedig a futószalagos gyártósor alkalmazásával, más néven a tömeggyártás forradalmasításával végérvényesen sikerült bevésnie nevét a történelembe. Az autógyártás nélküle ma biztosan nem tartana ott, ahol. Sőt, valószínűleg a tömegtermelés sem.
Már tinédzserként zsebórákat javított
Az ír bevándorló apától és belga anyától született Henry Ford 1863. július 30-án Michigan államában látta meg a napvilágot, 6 gyerek közül elsőszülöttként. Ezzel kezdetét vette egy hosszú és tartalmas, saját bevallása szerint is boldog élet. Kreatív és szorgalmas volt:
83 évesen bekövetkezett haláláig 161 amerikai szabadalmat jegyeznek a neve alatt, sőt, ennél is több egyéb találmány fűződik a nevéhez.
A gépekhez, a mechanikához fűződő vonzódása korán megmutatkozott. Már tinédzserként zsebórákat javított, de hamar átnyergelt a mezőgazdasági gépek javítására, amely a környéken nagy népszerűségnek örvendett akkoriban.
Az igyekvő és szorgalmas fiatalembernek először 22 évesen volt lehetősége megvillantani tehetségét, ő pedig élt is az alkalommal: a környék egyetlen gázmotorát neki sikerült megjavítania, két évvel később pedig már saját benzinmotorral állt elő, amelyet hamarosan több másik is követett. Sikerült tehát felismerni: az érdeklődők, a potenciális vásárlók számát tekintve fontos, milyen gép bütykölésével mennek az értékes munkaórák. Lényegesen nagyobb figyelem övezte ugyanis a közúti gépeket, mint a mezőgazdasági járműveket.
Harmincas éveire sikerült mérnökként elhelyezkednie (a kor másik nagyágyúja, Thomas Alva Edison cégében), ennek köszönhetően egyedül tudta finanszírozni fejlesztéseit. 33 évesen bemutatta első saját fejlesztésű járművét, de már érezte, tőkére van szüksége, és befektetők után nézett. Néhány év elteltével,
1903-ban csaknem egy tucat társával együtt sikerült tető alá hozni a Ford Motors Company-t, hamarosan kijött az első prototípus is: az A-modell.
Eltelt 17 tartalmas év, míg 1920-ra napi 1000 legyártott autóval büszkélkedhettek, 1924-re pedig évente 2 millió jármű gördült ki a Ford gyárból. Hogy mai mércével mérve is értelmezni tudjuk a volument, valamint a cég növekedésének ütemét, tudni kell, hogy Magyarországon 2020-ban több mint 400 ezer autó készült a Nemzetközi Autógyártók Szövetségének (OICA) adatai szerint, ezzel az autógyártó országok listájának 26. helyén álltunk világviszonylatban. A 2020-as évre persze rányomta a bélyegét a számos, covid miatti termelési szünet, valamint a chiphiány, de 2019-ben, az utolsó, covid előtti teljes évben is hasonló nagyságrendben készült autó Magyarországon, közel félmillió.
A fekete festék száradt a leggyorsabban
1908-tól csaknem 20 évig volt gyártásban a T-modell, minden idők leghíresebb Ford modellje. Kedves apropó számunkra, hogy
két magyar is részt vett a gyártástervezésben, a makói születésű Galamb József és Farkas Jenő. Mai viszonyokra átültetve is forradalmi, amit Fordék megcsináltak ezzel az autóval: a hatékony gyártási folyamatoknak köszönhetően a kezdeti 10 percenkénti gyártásidőről képesek voltak lemenni 10 másodpercre.
A futószalagos gyártás előtt az autógyártás lényegesen lassabb folyamat volt. Egyszerre egy autót gyártottak Fordék – csakúgy, mint az összes többi autógyár is: korábban az autó váza egy helyben állt, a munkások pedig oda-vissza ballagtak, felszerelték az éppen soron következő alkatrészt. Ezt némileg továbbfejlesztve később folyamatokra bontották a gyártást, az egyik csoport munkástól vitték a másik csoportig. Noha ez már gyorsította a termelést, még mindig roppant manuális és szakértőket igénylő folyamat volt.
Végül sikerült kifejleszteni a mozgó összeszerelősort, amely a megfelelő alkatrészek pontos sorrendbeni alkalmazását használta ki. Ezzel a világon először létrejött a tömegtermelés filozófiája.
Noha nem Fordnak tulajdonítják a futószalag feltalálását, de biztosan ő volt az, aki a tömegtermelésre átültette és alkalmazta.
A T-modellnek voltak gyengeségei is, vagy legalábbis igencsak megosztotta a közvéleményt egy időben. Beválasztották például a világ 50 legrosszabb autója közé, mégpedig a leegyszerűsített belső tere és meglehetősen lebutított karosszériája okán. Mindent összevetve, véletlenül sem beszélhetünk tehát egy minden álomnak megfelelő járműről.
Stratégiai szempontból azonban mindezen tulajdonságok és hiányosságok tudatos döntések eredményeként köszöntek vissza a piacon, hiszen ez volt a profitabilitás és a gyors, jól szervezett gyártás feltétele abban az időben.
Nem azért volt sokáig kizárólag fekete színben kapható a T-modell, mert nem volt más színű festék, hanem mert éppenséggel ez tűnt racionálisnak – ez száradt a leggyorsabban, ez volt a legellenállóbb.
Mindent mérlegelve, a modell hátrányai összességében nem vetették vissza a keresletet, a tömeggyártás előnyei még így is nagyon sokáig megkérdőjelezhetetlenek voltak.
Mi volt a siker kulcsa?
Ford volt akkora stratéga, hogy egy idő után megpróbálta egyéni igényekre szabhatóvá tenni a tömegautót. Tudta, hogy a vásárlók nagy része mezőgazdasági munkát végez, így némi kreativitással lehetséges volt mezőgazdasági munkára is alkalmas géppé alakítani a T-modelleket. Erre a célra speciális, utángyártott alkatrészeket állítottak elő a cégben, de számos egyéb vállalkozás is létrejött, amelyek a T-modellek tömeges átalakítását tették könnyebbé.
Ford sikerének nagyon leegyszerűsítve két magyarázata volt. Az egyik a tömeggyártás megszervezése, a másik az alkalmazottai iránti különleges megbecsülés.
A kor standardjaihoz mérten ugyanis kiemelkedően jól megfizette alkalmazottait. Megalapozott döntés volt a részéről például úgy szervezni a gyártási folyamatot, hogy ne csak szakemberek, de általános képesítéssel is bárki el tudja végezni a munkát a Ford gyárakban.
Az a hír járta, hogy olyan olcsók voltak a Ford autók, és olyan jól kerestek a Ford alkalmazottak, hogy bármelyik munkás tudott magának venni egy modellt, ha akart.
Ez mind oké. De mi köze mindennek az e-kereskedelemhez?
Nos, kétségtelen, hogy amit Henry Ford letett az asztalra, az mindenképpen megér egy fejezetet a gazdaságtörténelemben. De vajon mit tanulhat mindebből 2022-ben egy online vállalkozó? Mit üzen egy mai szemmel nézve történelemszagú korszak az e-commerce szereplőinek, például egy webáruház elszánt tulajdonosának? Van-e még egyáltalán valami, ami 100 éve működött, és még ma is megállja helyét vezérfonalként, ha cégvezetésről, stratégiáról van szó? Nézzük!
1. tanulság: Gondolkodjunk rendszerben. Nem azért, mert izgi, hanem mert hatékony!
Ha egy mód van rá, mindenképpen érdemes rendszerben gondolkodni. Sőt, az egyik legnagyobb tanulság ez: a rendszerszemlélet fontossága, legyen szó kisvállalkozásról, vagy nagyról. Gyakori tévhit, hogy „kicsiként” felesleges, netán lehetetlen a rendszerben gondolkodás, ám szerencsére egyre több olyan megoldás létezik az e-kereskedelemben, amely felismerte és támogatja az automatizáció fontosságát, cégmérettől függetlenül.
Ma már nem kell ezermilliárdokat forgató nagyvállalatnak lenni ahhoz, hogy reális és elérhető legyen egy a mindennapi működést gyerekjátékká változtató rendszer.
A rendszerek adják meg az automatizáció lehetőségét, amely roppant fontos az egyszerű indulás, a fokozatos és gyors növekedés szempontjából. És hát lássuk be, tulajdonképpen egy online vállalkozás ennél nem is akarhat többet: legyen a működés könnyen megszervezhető, egyszerű és profitábilis. Legyen a mindennapi működés értékteremtő, bosszankodásoktól mentes, és tudjon magának piacot szerezni minden olyan ötlet, ami érdemes arra.
A jó hír az, hogy a mai vállalkozóknak már nem kell a Fordéhoz hasonló erőfeszítéseket tenniük egy jól működő, hatékony, automatizálható struktúráért. Ha online kereskedelemről van szó, remek példa lehet a logisztikai folyamatok kiszervezése, amely gyakran a raktározástól a visszáru kezeléséig mindent felölel. Egy másik tipp a bérelhető webáruház-készítő rendszerek alkalmazása, amelyeknek az az előnye, hogy kész megoldásokat visznek a működésbe.
2. tanulság: Kitartás, türelem!
Ford már 40 éves lett, amikor a vágyott formában végre el tudott indulni a Ford Motor Company. Addig azonban nem egy kanyar, kudarc, nehézség merült fel. A siker nagyon kevés esetben lineáris, és ez az olyan forradalmi újítások esetében sem volt másként, mint amilyen a futószalagos gyártásszervezés.
Az online vállalkozások esetében a kitartás és az eredményekkel szemben támasztott türelem különösen meghatározó. Ez főként azzal magyarázható, hogy
körülbelül annyival egyszerűbb feladni egy webáruház működtetését, mint amennyivel egyszerűbb elkezdeni azt, ha egy hagyományos bolttal hasonlítjuk össze.
Ami sokat segíthet ebben, ha terveket készítünk. Előbb hosszú távú tervet, majd bontsuk le negyedéves, havi, heti akciótervre. Ezáltal könnyebb lesz felülnézetből vizsgálni egy-egy operatív nehézséget, és sikerül átlendülni a hirtelen túl nagynak tűnő kihívásokon is.
3. tanulság: Újítás, de nem feltétlenül forradalom
Noha Ford személyében egy hamisítatlan feltalálót ismerhettünk meg, üzleti sikerének kulcsa mégsem a vadonatúj felfedezéseiből származott. Képes volt a már meglévő technológiákat bátran összekombinálni és alkalmazni mindazt, ami már működött.
Temérdek ötletet azért vetnek el az online vállalkozások világában, mert elsőre nem tűnik elég nagy bravúrnak, nem tűnik ütősnek a koncepció. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy az üzleti siker nem feltétlen kapcsolódik közvetlenül a forradalmi vívmányokhoz.
Remek hír, hogy a webáruházak világa szerencsére kifejezetten sok lehetőséget nyújt a meglévő alkalmazások és partneri együttműködések ötvözésére. Az esély tehát ma már minden szereplőnek adott. A nyitottság, a kreativitás szab csupán határt, hogy egy továbbfejlesztett ötlet vagy szolgáltatás megszülessen és rakétagyorsan szárnyra kapjon a piacon.
Kovács Szabó Marianna
Szövegírás és tartalommarketing, Shoptet Magyarország
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.