Generációkon átívelő üzletek – amit elvett a XX. század, visszaadják az utódok

Sok olyan történet került a februári lapba, ami részben arról szól, hogy a XX. század viharai és a szocializmus hogyan akasztotta meg virágzó családi cégek és ágazati integrációk létrejöttét – a történelem miatt elvesztegetett évtizedek lemaradását az utódok igyekeznek pótolni. Mindenki más stratégiával.

Bővebben

A kudarc lehetőség! – Öt dolog, amit érdemes megfogadni Henry Fordtól

Henry Ford, az amerikai autógyártó, a Ford Motor alapítója, akihez a T-modellen kívül hírhedt vezetési stílusa, és rengeteg nem annyira kellemes idézet is köthető. A Forbes.com szerzője, Luis E. Romer azért összeszedte azokat a dolgokat életművéből, amelyek ma is inspirálhatják a vállalkozókat. Öt tanulság Henry Fordtól.

  1. Legyél olyan jó abban, amit csinálsz, hogy az emberek azt gondolják, te találtad ki!

Henry Fordot gyakran úgy idézik, mint aki feltalálta az autókat. Ez még távolról sem így van, de Ford annyira rajongott az autókért, hogy ez mára a közvélekedés része a világban.

Nem arról van szó, hogy bárki ellopjon bármit mástól, az nem etikus. Hanem annyira keményen dolgozz valamin, hogy az megkerülhetetlen része legyen a piacnak, amelyiken tevékenykedsz. Csináld, amit szeretsz, ami mozgat, sok érzelemmel. Ha így csinálsz, és tényleg szereted, az emberek is szeretni fogják. Te leszel, aki megcsinálta.

  1. A kudarc lehetőség!

Ford rengetegszer elbukott, mielőtt végül sikeres lett. Ez a folyamat nagyon gyakori a vállalkozók között. Az emberek gyakran lekicsinylik a hibáikat, de az igazság az, hogy senki sem védett a bukásoktól, ami jó dolog, mivel a kudarcok csupán negatív eseményeknek álcázott lehetőségek.

Ford egyszer azt mondta:

„A kudarc egyszerűen a lehetőség, hogy újrakezdjük, sokkal intelligensebben”.

Más szavakkal: legyenek a kudarcaink a tanítóink. Természetesen senki nem szereti a kudarc élményét. Rontja az optimizmusunk, amikor a terveink nem működnek. De tudunk belőle tanulni. Mindenképpen fogunk hibázni, érdemes inkább tanulni belőle, és máshogy csinálni legközelebb. A kudarc valójában a visszajelzés egyik formája.

  1. A háttérben is légy olyan erős, mint bármikor máskor!

A vállalkozók nem szeretnének abba a csapdába esni, hogy lenyűgözőnek látszódjanak, amikor valójában nem ilyenek; nehéz őket komolyan venni.

Ford szerint „A minőség azt jelenti, hogy akkor is jól csinálod, amikor nem figyel senki”. Azaz, ne azért létezzünk, hogy meggyőzzünk másokat. Inkább a folyamattal foglalkozz, figyelj a részletekre. Ha az emberek nem is látják, érezni fogják, ha valami ténylegesen érdekel.

  1. Ne kérkedj!

Fordról tudták, hogy nagyon gazdag. És hogy lazán öltözködött (helló, Zuckerberg). Egyszer a titkárnője megkérdezte, miért nem öltözik ki jobban. Azt mondta: így is mindenki tudja róla, hogy ő Henry Ford, nincs szükség rá, hogy ezt nyomatékosítsa.

Később olyan helyeken járt a világon, ahol nem ismerték fel, itt is megkérdezte a titkárnője, miért nem öltözik ki jobban. Ekkor azt mondta: nem akar kiöltözni olyan embereknek, akik még azt sem tudják, ki ő.

Azaz nem akarta megjátszani magát, teljesen mindegy, hogy ismerték vagy nem. Csak magát adta.

  1. Ne csak a pénzcsinálással foglalkozz!

„Az üzlet, ami semmi mást nem állít elő, csak pénzt, rossz üzlet”

– mondta Ford. Sok üzlet csak pénztermelő, sokszor azonnali szükségleteket elégítenek ki. Akik ebből gazdagodnak, olyan, mintha nem törődnének semmi mással.

Sokkal jobb valódi értéket előállítani. Az sem igaz, hogy a pénz önmagában nem lenne etikus, sok vállalkozó azzal ér el pénzügyi sikereket, hogy fontos szerepet játszanak az emberek életében. Mint ilyen a pénz nem a játék tárgya, hanem minden tranzakció természetes aspektusa.

Fordra nem úgy emlékeznek (mindenhol) az emberek, mint aki sok pénzt csinált. Úgy emlékeznek rá, mint akit a futószalag tett híressé, és jó autókat adott el.

Olvasd el Legyél jobb rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő