Fiatal vezetőknek is erőt adhat ez a 7 pont, de a tapasztaltabbaknak is van belőle mit merítenie. Vendégszerzőnk írása a bizalomról.
Vezetőként sokszor esünk annak csapdájába, hogy nem osztjuk ki a feladatokat személyre szabottan, nehezen delegálunk. Ennek számos oka lehet. Főleg, ha fiatalon válunk vezetővé, általában halogatjuk a delegálás „rendes” elkezdését, mivel sok energiánk van, gyorsak és hatékonyak vagyunk, ráadásul úgy senki nem fogja megcsinálni az adott feladatot, ahogy azt mi tudjuk.
Való igaz, belőlünk is csak egy van.
Vezetők lettünk.
A felettesünk, a tulajdonos (vagy saját vállalkozásunkban mi magunk) adtak bizalmat, felruháztak felelősséggel és számos más dolgot kaptunk, hogy vezessünk és vezetni tudjunk. A lényeg, hogy valaki vagy valakik bíznak bennünk. Bíznak úgy is, hogy vezetői eredményeink még csekélyek vagy csak az egyetemi évek tapasztalata áll mögöttünk.
Hogy van ehhez bátorságuk? Hogy is működik a bizalom? És mi köze a bizalomnak a feladatok szétosztásához?
Brené Brown A bizalom anatómiája című előadásában 7 pontban határozta meg, hogyan is bízhatunk meg valakiben és hogyan lehetünk magunk is megbízhatóak.
Boundaries: határok, korlátok
- Bízom benned, ha tisztában vagy a határaiddal és tartod magad hozzájuk, és tisztában vagy az én határaimmal és tiszteletben tartod őket.
Vezetőként fontos, hogy a saját határainkat mindig, mindenkor tiszteljük és tartsuk annyira, hogy nem lépjük át a hatékonyság, az időnyomás és más indok miatt. Ha mégis megtesszük, legyünk tudatában, hogy a bizalom sérül.
Reliability: megbízhatóság
- Bízom benned, ha azt teszed, amit mondasz, hogy tenni fogsz. Újra és újra és újra…nem csak egyszer. És értem, hogy bennem is így tudsz megbízni.
Vezetőként magammal kezdem. Következetesen betartom az ígéreteimet, transzparens módon működöm együtt a munkatársaimmal.
Accountability: elszámoltathatóság, számon kérhetőség
- Ha hibázom, akkor az a hiba az enyém, az én felelősségem, én kérhetek elnézést érte és én javítom ki. Ha Te hibázol, akkor az a hiba a tiéd, a te felelősséged, te kérhetsz elnézést érte és te javíthatod ki.
Néha beleesünk abba a hibába, hogy egy kiosztott feladat nem lesz megfelelően elvégezve, és úgy véljük, nekünk kell vezetőként kijavítanunk, befejeznünk, újra megoldanunk a dolgot. Kezeljük felnőttként a munkatársainkat és adjunk esélyt a javításra, sem a feladatot, sem a felelősséget nem érdemes minden hibázás esetén visszavenni.
Vault: széf, értékmegőrző
- Nem pletykálkodom, és nem hallgatom meg a pletykákat! Ne ossz meg olyan dolgokat, információkat, ami nem a tied, nincs jogod hozzá! Ha nekem elmondasz valamit, az titokban marad nálam, megtartom. Tisztelem a történeted, és másokét is, és ezt várom Tőled is.
Fontos, hogy vezetőként a munkatársak számíthassanak ránk abban, hogy elakadásaikat, munkával (és akár a magánélettel) kapcsolatos nehézségeiket megoszthassák velünk. Ez nem azt jelenti, hogy folyton lelkiznünk kell mindenkivel. Ezzel együtt, ha akár egy komplexebb feladat kapcsán kollégánk elakad, és bevallja nekünk nehézségeit, segítséget kér, nem csak a bizalomnak árt, ha a kávézóban, vagy az étteremben hallja vissza a saját “bénázását”. (A pletykálkodás amúgy sincs jó hatással a karrierre, ha még nem vagyunk vezetők).
Integrity: önazonosság
- A bátorságot választani a kényelemmel szemben. A helyes utat választani azzal szemben, ami gyors és könnyű. Gyakorolni az értékrended, nem csak kinyilatkoztatni.
Önazonos vezetővé válni nem megy senkinek egy nap alatt. Tükörbe nézni, ön-reflektíven felülvizsgálni a napi vezetői tetteinket, visszajelzéseket kérni melós és sok energiát igényel. Ráadásul sokszor fájdalmas is. Érdemes ezt mégis megtenni, mert stabil vezetővé tesz, aki tudja mit és miért dönt úgy és akkor. Meg lehet tanulni, kinek, milyen feladatokat és hogyan lehet delegálni úgy, hogy a lehető legjobb eredményekkel és elégedett munkatársakkal záruljon le egy delegációs folyamat.
Non-judgement: nem ítélkezni
- Bízom benned, ha segítséget tudok kérni tőled anélkül, hogy ítélkeznél felettem. Én is így teszek, ha Te kérsz segítséget tőlem. Ha darabjaidra hullasz előttem, akkor sem ítélkezem!
Először is emberek vagyunk. Emberi mivoltunk velejárója az ítélkezés. De azért tanulható a megítélés hangjának csökkentése. Vezetőként érdemes leszoknunk például arról, amikor egy kollégánk egy elakadásával fordul hozzánk, segítünk ugyan, de amikor kilép az ajtón, azt gondoljuk, vagy ki is mondjuk félhangosan: „Ez mekkora ….!” A megítélés veled marad és csodálkozol, hogy legközelebb te magad miért nem bízol rá nehezebb feladatokat.
Generosity: nagylelkűség
- Ha valamit elrontok, vagy megbántalak valamivel, akkor azt képes vagy nekem megbocsájtani, és velem tisztázni, ahelyett, hogy nem válaszolsz a hívásaimra és elzárkózol attól, hogy megbeszéljük. És én is képes kell legyek erre!
Vezetőként most is magammal kezdem. Én nem lehetek a csapatban az, aki a szőnyeg alá söpri a konfliktusokat. Én nem kerülhetek ki kínos beszélgetéseket. Nem odázhatom el azt, hogy visszajelzéseket adjak (ez nem feltétlenül jelent kritikát, és ez nagy különbség) a nem tetsző viselkedésekre is.
Brené modellje a B.R.A.V.I.N.G.
Gyakorold bátran! Légy így megbízható és adj bizalmat másoknak is. Szóval delegálj végre!
Bite Barbara, coach, tréner, vezetői tanácsadó
ügyvezető igazgató, Coaching Team, a Fiatal Vezetők Akadémiájának elindítója
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.