Kint jártam a világ legnagyobb „köztéri” kiállításán Kölnben, ahol a legújabb játszótereket, kültéri és beltéri sportpályákat és kiegészítőket mutatják be a világ gyártói egészen Kínáig; de a „tökéletes másolásról” híres nemzet mellett mi is megjelentünk néhány tényleges innovációval.
Sportjátszótér
trend
A világ népessége folyamatosan nő, a lakosság 55 százaléka él városokban, és ez az arány csak növekedni fog a jövőben. Így a köztereknek egyre fontosabb szerepük lesz a városi életben, hiszen a sok millió embernek valahol kikapcsolódni, találkozni, mozogni kell. A játszótérpiaci statisztikák jól mutatják a folyamatot, hiszen a 2018-2022-es ciklusban 15 százalékos növekedést prognosztizálnak, melynek jelenleg 44 százalékát Kína, 25 százalékát pedig Észak-Amerika „fogyasztja”.
Ezt láttuk Kölnben
A kölni vásár erre a trendre épül, melyet a Sport- és Szabadidő Szolgáltatások Nemzetközi Szövetsége (IAKS) szervez 1969 óta. Az idei ötvenedik évfordulón 640 cég képviseltette magát, melyből több mint 500 külföldről, azaz nem Németországból érkezett. A látogatók száma megközelítette a harmincezret.
Ezelőtt utoljára 2017-ben jártam körbe a kiállítótereket, de a mainstream trendeket ma is a kültéri fitnesz és street workout eszközök (ezek különbségéről egy korábbi cikkben írtam) jellemzik. Ezen a piacon a kínaiak elképesztően előretörtek, minden második stand az ázsiai országot képviselte.
Jól látszott a parkour trend erősödése is, melyet az utcán és köztereken is észre lehet venni, egyre többen gyártanak különböző pályákat, melyek a köztereken és versenyeken is megállják a helyüket.
A 2000-es évek elején született pumptrack szintén a jövő egyik fontos terméke lesz, hiszen a gördeszka- és BMX-pályák a profibbakat, a pumptrack pedig a kezdőket és gyerekeket szolgálja ki.
A fociban nem gondoltam volna, hogy lehet újdonságot találni, de egy interaktív kapu (cikkünk nyitóképén) még az én kedvemet is meghozta, hiszen a célbalövés még az antifocistákat is megérinti.
Hazánkat két kültéri fitneszparkokra szakosodott cég képviselte. Egyikük egy új sportággal is érkezett, mégpedig a mostanában népszerű beltéri boulder-mászást kísérli meg kivinni a szabadba, a városi közterekre.
A sportok kitelepülése a városi környezetbe tehát folytatódik, sőt erősödik, mert a 21. századi városok erről is szólnak – azaz, használjuk a köztereket sportolásra!
Mezős Balázs
városkommunikációs szakértő
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.
A cikkben szereplő fotókat a szerző készítette.