Az év legcukibb Forbes magazinja

Az év legcukibb Forbes magazinja jelent meg decemberben, a címlaptól már önmagában elolvadok: Halász Judit és Bálint György közös képen. De a tartalomjegyzékben lévő felvétel az igazi kedvesség. A fotózáson […]

Bővebben

Énmárka: szánalmas önfényezés vagy alap az önérvényesítésben?

„Minek nyomjam magam, a saját teljesítményem majd eladja magát!” „Olyan gáz, amikor kérkedik valaki az eredményeivel.” „Nem akarok két lábon járó hirdetőoszlop lenni.”

Számos tréningen és coaching folyamatban találkozom azzal az ellenállással, hogy az önmarketing egy olyan fejlesztő eszköz, ami kellemetlen, frusztráló és néha még ciki is.

bruckner_celtabla_1

Ugyanakkor ügyfeleim nagyobbik része küzd azzal a problémával, hogy nem veszik komolyan a vállalatnál, nem ismerik el eredményeit, sőt, őt magát sem ismerik. Így nem tud előre mozdulni a karrierjében, nem ő kapja meg az áhított pozíciót, vagy folyamatosan sikertelenül pályáz meg új állásokat. Pedig a szakmai kvalitásai rendben vannak, megbízható munkaerő és ambiciózus is.

Coaching alapú énmárka-modell

Az alábbi egyszerű, de hatékony énmárka-modellt ezeknek a visszajelzéseknek a hatására fejlesztettem ki több évtizedes marketingkommunikációs és a Neosysban eltöltött több mint 2 év coaching és tréning tapasztalatainak összegyúrásával.

A sokak által ismert komfortzóna modellből indultam ki és elhelyeztem benne a termékek, szolgáltatások kommunikálásakor használt 4 alapvető kérdést: MIÉRT? KIKNEK? MIT? HOGYAN? Több coaching folyamatban és tréningen használom és szinte mindig hatásos eszköznek bizonyul: segít a felszínre hozni a témával kapcsolatos kihívásokat, személyre szabott, saját megoldásokat kínál mind a szkeptikusoknak, mind azoknak, akik hisznek az énmárka építésben.

Mozduljunk saját tempónk és értékeink szerint

A modellben a kis piros pont ábrázol minket, a sárga terület a komfortzónánk, ahol olyannyira szeretünk lenni. A piros, aktív területeken keresztül, a kérdések segítségével vezet az út a kék, hatékony területekre. A fekete rész már a pánikzóna, oda nem szeretnénk eljutni.

bruckner_celtabla_2

Ahhoz, hogy saját érdekünket jobban tudjuk képviselni és céljaink elérését biztosabb alapokra tudjuk helyezni, bizony ki kell magunkat mozdítani a kényelmes sárga területünkről, hogy célba vehessük a kék, hatékony területeket. Ez az út nem mindig egyszerű, több buktatója is lehet, ezért ezt az 5 fontos alapszabályt mindenkinek javaslom betartani:

  • Önazonosság: alapos önvizsgálat és önismeret szükséges ahhoz, hogy tudjuk, mit szeretnénk, mire vagyunk képesek, hogyan látnak minket mások, miben akarunk változtatni, miben akarunk erősödni. Ha ezekkel tisztában vagyunk, ne akarjunk másnak látszani, hamis álarcokat magunkra aggatni, ragaszkodjunk saját magunkhoz és a saját kvalitásainkból építkezzünk!
  • Sorrend betartása: a modell 4 kérdésének sorrendjét ne változtassuk meg, a házhoz először ne a tetőt építsük meg, hanem legyenek erősek az alapjaink! Fontos, hogy tisztában legyünk céljainkkal, tudjuk, kiket akarunk megszólítani, milyen üzeneteket akarunk eljuttatni nekik és utána jöhetnek csak a „hogyan?” kérdésre a válaszok.
  • Kis lépések: érdemes szépen, lépésről lépésre bejárnunk ezt az utat, szemlélődve, nem kell rohannunk.
  • Tudatosság: kísérletezzünk, figyeljük meg önmagunk működésének változását és környezetünk reagálását ezekre a lépésekre! Ha kell, változtassunk lépéseinken, vagy helyezzük magunkat kisebb kényszerpályákra, hogy ténylegesen kimozduljunk a komfortzónánkból!
  • Pánikzóna elkerülése: a kis lépések arra is jók, hogy ne kerüljünk hirtelen egy nagy ugrással a pánikzónába. Fölöslegesen ne tegyük ki magunkat egyértelmű kudarc élményeknek, fokozatosan tágítsuk a kék, hatékony területeket!

Vágjunk is bele! 

MIÉRT?

Az énmárka építésének elkezdésekor a MIÉRT? kérdésre kell megkeresnünk a választ, válaszokat. Már azzal nagy eredményt érhetünk el, ha komolyan elgondolkodunk magunkon, a céljainkon, terveinken. Javaslom, hogy vegyünk magunk elé egy üres papírt, nyissunk egy új oldalt a laptopunkon és írásban válaszoljuk meg magunknak ezeket a kérdéseket, gyűjtsük össze a válaszokat. Legyünk magunkkal szemben kíméletlenül őszinték, élesek és konstruktívak!

  • Miért foglalkozol az énmárkáddal?

Sokszor különböző visszajelzések alapján látjuk, melyek azok a területek, ahol fejlődnünk kell, melyek azok, ahol „jók”, vagy esetleg már túl „sokak” vagyunk. Ha kevés visszajelzésünk van, akkor törekedjünk arra, hogy kollégáktól, beosztottaktól, partnerektől, vezetőinktől kapjunk véleményeket, visszajelzéseket! Fontos ezeket ismernünk, mert ezek segítenek megválaszolni ezt a kérdést, vagyis hogy céljaid eléréséhez miben kell fejlődnöd, mit kell megtartanod vagy visszavenned.

„Nem ismernek a cégnél, szeretnék ezen változtatni, mert csak így tudok előre jutni”. „Kis szürke egérnek látnak, akinek nincsenek ambíciói”. „Azt mondják, mindenkin át akarok gázolni, pedig nagyon sok embernek segítek”. „Úgy gondolják, nem értek hozzá”. „Nem szeretnek”.

  • Mi a célja a fejlődésednek?

Erre a kérdésre a lehető legkonkrétabb, előre mutató válaszokat kell megfogalmaznunk. Van, aki a cégen belüli karrier lépcsőt akarja bejárni és ezekkel kapcsolatosak a céljai, van, aki tudja, hogy váltani fog, nemcsak céget, de új területre is lép. Van, ahol új vezető jött és tőle függ az előremenetel, van, ahol pedig egy újabb, 50 fős csapatot kap meg a vezető és erre kell felkészülnie.

  • Melyek a konkrét céljaid?

„Szeretnék a cégnél egy szinttel feljebb lépni.”, „Nem szeretnék napi 10 órát dolgozni.”, „Szeretném, ha elismernének a vezetőségben.”, „Önállóan akarok dolgozni, a magam uraként.” „5 év múlva én fogom vezetni ezt a céget.”, „Milyen jó lenne, ha tisztelnének a beosztottaim.” „Saját vállalkozásban valósítom meg az elképzeléseimet.”

  • Célprioritás felállítása

Ha már összegyűjtöttük a céljainkat, mindenképpen állítsunk fel egy sorrendet: melyek a legfontosabbak, milyen sorrendben fogjuk ezeket megvalósítani és milyen kapcsolat alakul ki a különböző célok között, pl. ok-okozat, vagy egyik kizárja a másikat.

Nézzünk egy konkrét MIÉRT? esetet:

Gézának, egyik nagy multinál dolgozó ügyfelemnek az volt a fő problémája, hogy lecserélték a céges autóját egy számmal kisebbre, amibe nem fért bele a szörfdeszkája. Ezen durcáskodott, elégedetlenkedett és nem tudtunk érdemben előre haladni a coachinggal. A harmadik találkozón javasoltam, hogy hagyjuk abba a közös munkát, lehet, hogy neki egy másik coach tudna csak segíteni. Pár perces hallgatás után, végre kiderült a mélyebb probléma: „Az a baj, hogy nem ismernek engem a cégnél, és látom, hogy enélkül elismerésre és előléptetésre sem számíthatok”. Miután őszintén, a komfortzónáját elhagyva szembe tudott nézni az igazsággal, már el tudtunk kezdeni dolgozni a célok felállításán, és konkrét célok megfogalmazásán. A célprioritásában nyilvánvalóan az első helyet foglalta el a láthatóság növelése, a kapcsolati hálójának minőségi és mennyiségi építése.

Ahhoz, hogy bárki az énmárkáján el tudjon kezdeni dolgozni, elengedhetetlen a MIÉRT? kérdésekre az őszinte, önmagunkkal szemben kíméletlen válaszok megkeresése.  Ezek fognak elindítani minket kifelé a komfortzónánkból. Ha már megvannak a kristálytisztán megfogalmazott, erős céljaink, akkor fogunk tudni elgondolkozni azon, hogy milyen úton indulunk el és utunk során kikkel találkozunk, akik hatással lesznek ránk és kik lesznek azok, akikre nekünk kell majd hatással lenni.

A KIKNEK?, vagyis a saját énmárkánk építésének célcsoportjaira utaló kérdésekkel és válaszokkal a következő cikkben fogunk foglalkozni.

Bruckner György,
coach, tanácsadó, Neosys.

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

 

Néha kedvesnek kell lenned magadhoz egy vereség után.