A Vimeo online videó platform vezérigazgatója elmesélte, hogyan lehet valaki úgy ambíciózus, hogy a nagyravágyásában semmi szégyellnivaló nem lesz.
Sokan vágynak tippekre, ötletekre, hogyan lehetnek vezetők. A TED Ideas oldalán a mindössze 37 éves Anjali Sud, a Vimeo vezérigazgatója osztotta meg, hogyan jutott a vállalkozás csúcsára.
1. Beosztottként is vezethetsz
Nem kell feltétlenül vezetőnek lennünk, hogy megmondhassuk, mit is lenne érdemes csinálni egy munkahelyen. Alkalmazottként is fogalmazhatunk világosan, hogy
„X vagy Y dolgot szeretnék csinálni, szerintem hasznos lennék”,
ami önmagában jelzés a környezetünknek, hogy több van bennünk, mint ami a beosztásunkból látszik. Ezzel a gyakorlattal egyúttal a magunk kezébe is vehetjük a karrierünk építését, nem kell egy felettesünk belátására bíznunk, hogyan alakul az életünk. Olyan feladatokra vállalkozhatunk, amelyek segítenek a fejlődésben és céljaink elérésben.
2. Mit jelent vezetni?
Sud szerint sok fiatal érzi úgy, csak akkor halad a karrierje, ha vezető pozícióba kerül, függetlenül attól, hogy azt valóban akarta-e. Valóban akarja-e csapatok munkáját irányítani, vagy csak egy szükségesnek gondolt állomásként tekintenek rá? Sud szerint érdemes tisztába kerülni a céljainkkal, illetve hogy a munkahelyen is mire van szükség, birtokában vagyunk-e azoknak a képességeknek.
3. Nem szégyen
Nem szükséges formális felhatalmazás a vezetői mentalitás kibontakoztatásához. Foglalkozzunk több területtel is, olyasmivel, ami nem feltétlen ránk tartozik. Sud szerint ideális esetben ez belső motivációból, önzetlenül történik, tehát nem kell szégyellni a nagyravágyás ezen formáját.
„Meg kell szakítanunk ezt a megbélyegzést; meg kell ünnepelnünk azokat az embereket, akik többet akarnak”
– véli Sud, aki szerint a szinte már „szemérmetlen nagyravágyás” lehet őszinte, egyenes, vagyis nem rosszallandó.
4. Dolgozz jól!
A jó vezető személyiség hiteles: nem csak az ötletek szintjén, hanem az elvégzett munkájában is jól teljesít. A hiteles emberekre bátrabban bíznak más feladatokat, illetve a kollégák is könnyebben elfogadják az előléptetést, ha az illető közöttük is kiemelkedő volt.
5. Kellenek a visszajelzések
Minél hatékonyabban kommunikálunk, annál jobbat tesz az üzletnek, a fejlődésünknek. Akkor leszünk jó vezetők, ha a saját visszajelzéseink is világosak a munkánkról, illetve minél jobban gyakoroljuk ezt, később annál jobbak leszünk fordított helyzetben, mikor nekünk kell kihozni a legtöbbet másokból.
6. Készülj a változásra!
Amint vezető beosztásba kerül valaki, szemléletmódváltáson kell átesnie. Sud saját példáján megtapasztalta, hogy
„az a készség, amely lehetővé tette, hogy vezérigazgatóvá váljak, nem feltétlenül ugyanaz, amely lehetővé teszi, hogy vezérigazgatóként jeleskedjek”.
Míg korábban aktív cselekvő volt, mára neki kell jövőképet felvázolnia, elvárásokat megfogalmazni, erőforrásokat rendezni és biztosítani.
7. Dolgozz a legjobbakkal, a kritikusokkal is
Egy vezetőnek nem feltétlen kell mindenhez a legjobban értenie, sőt, a környezete felé úgy építhet bizalmat, ha a legjobb szakemberek alkalmazza a döntések előkészítéséhez, akik az adott témában még jobbak is nála. De mit ér a tudás, ha nem érvényesülhet? Sud szerint ezért olyan környezetet kell kialakítani, hogy ne legyen kényelmetlen senki számára a kritikák kimondása, ha valamit jobban lát, mint a döntéshozó.
8. Tervezz világosan
A feladatok kiadása a vezetői munka része, de sok-sok feladat között elveszhet a lényeg: hova is tartunk, mint csapat. Sud például minden megbeszélést azzal kezd, hogy röviden vázolja, illetve rendre ismétli az adott féléves céljait a társaságnak. Csupán ezután kezdik átbeszélni, mi haladt és mi nem, így marad fókuszáltabb a csapat, minden folyamatot a cél fényében értékelnek majd.
9. Légy elszámoltatható!
Minél több hatalma van valakinek, annál fontosabb, hogy ne legyen megközelíthetetlen, illetve legyen elszámoltatható – véli Sud. Kinevezése után azt érezte, a kollégái kevésbé őszinték vele, különösen a hibásnak vélt döntéseivel kapcsolatban. A bizalomhoz és a közös munkához elengedhetetlen, hogy a vezető munkája és feladatai is megismerhetők legyenek, illetve a munkáját bátran értékelni lehessen. A megoldásra váró feladatokat akkor lehet leküzdeni, ha kapcsolatban marad a vezető a tényleges munkát végző beosztottal, nem megközelíthetetlen, vagyis nem szakad el a cégen belüli valóságától.