Bár sokan játszanak a saját vállalkozás elindításának gondolatával, van pár dolog, ami tévútra viheti őket.
Az amerikai Forbes egyik szerzője szerint a nyolc leggyakrabban elhangzó érv közül hármat a legjobb lenne elfelejteni, mielőtt valaki vállalkozni kezd (a HubSpot készített egy felmérést, az újságíró az erre adott válaszokat elemezte) De mik ezek?
A válaszadók 67 százaléka saját kezébe akarja venni az irányítást
Ez egy teljesen jó meglátás, ha valami, hát ez korlátlan szabadságot biztosít az önérvényesítéshez.
66 százalékuk rugalmasabb időbeosztást szeretne
Ez már csak félig jó meglátás – egy vállalkozónak az egyik legnagyobb kihívás az, hogy mire fordítson időt. Főnök hiányában neki kell válogatnia a lehetőségek közül, és neki kell meghoznia a végső döntést, hogy mire áldozzon időt, energiát és erőforrást (pénzről már nem is beszélve). A sikeres vállalkozók azt kérdezik maguktól minden reggel, hogy mi a legfontosabb dolog, amit aznap el kell intézniük, és aztán nem borulnak be az ágyba addig, amíg ezeket vagy meg nem oldják, vagy legalább nem mozdítják előrébb a dolgot – írják.
53 százalékuk több pénzt szeretne
Ez is csak félig jó érv, igazából attól függ, hogy milyen típusú vállalkozásról van szó. Amerikában átlagosan 36 százalékkal többet keresnek azok a vállalkozók, akik saját céget visznek, mint azok, akik alkalmazottként dolgoznak ugyanolyan munkakörben. Viszont az egyéni vállalkozók esetében már más a helyzet, hozzájuk képest egy bejelentett alkalmazott általában 16,5 százalékkal többet visz haza. A cikk szerint ennek az az oka, hogy az egyéni vállalkozók Amerikában kevésbé iskolázottak, és jóval visszafogottabb céljaik vannak, mint azoknak, akik céget is alapítanak.
47 százalékuk több sikerre vágyik
Szintén félig igaz, azok, akik magas fokú végzettséggel rendelkeznek, és jól fizető munkájuk volt, jó eséllyel fogják túlszárnyalni a korábbi teljesítményüket is, ha a saját lábukra álltak. Ha ez nem volt meg, akkor a cikk szerint annak is kisebb az esélye, hogy pénzügyileg jobban jöjjön ki a vállalkozó – cserébe viszont biztos, hogy élvezni fogja a saját időbeosztásból fakadó előnyöket.
44 százalékuk kitalált valami nagyon új, eredeti dolgot
Frászt. A Tradesy alapítója, Tracy DiNunzio mondta, „ha valami olyat találtál ki, vagy olyan dologgal foglalkozol, amivel a világon senki más, akkor van rá 1 százalék esély, hogy egy átkozott lángelme vagy, és van rá 99 százalék, hogy az ötleted egyszerűen marhaság. Ha nagy a piac, és van igény valamire, valószínűleg nem te leszel az első, aki arra a dologra gondol.”
24 százalékot egy sikeres vállalkozó ismerőse inspirál
Abszolút jó érv, közelről látni, ahogy egy startup befut, nagyon motiváló. Egy egészséges ökoszisztéma támogatja az utánpótlást, és adott esetben segít leküzdeni a nehézségeket, könnyebb alkalmazottakat találni, ha a pörögnek a vállalkozások.
19 százalékot egy híres vállalkozó motivál
Ez viszont gyenge érv. Persze olvasni és inspirációt gyűjteni nem rossz, de a nagy vállalkozók körül elég sokszor kialakul egy mítosz, és ezért érdemes fenntartással kezelni a róluk szóló hihetetlen sztorikat, mert a siker általában csak nagyon ritkán egy ember érdeme.
16% szerint a vállalkozás a gyors meggazdagodás kulcsa
Nem így van. A vállalkozók többségében – a biznisz indulását követő időszakban, ami lehet akár több év is – kevesebbet keresnek, mint egy alkalmazott. Ma már nagyjából nyolc év kell ahhoz, hogy egy startup a részvénypiacra lépjen, és további hét év, amíg el tudják adni, márpedig a nagy lóvé az IPO és az eladás után szokott leszakadni.