Az állásinterjúkra könnyű felkészülni, a munkát keresők két kattintással cikkek tömkelegét olvashatják arról, hogy hogyan is viselkedjenek az interjún. Milyen kérdésekre számítsanak, mi az, amire nem kell válaszolniuk, hogyan lehetnek sokkal jobbak, milyen kérdéseket tegyenek fel az interjún, milyeneket ne tegyenek fel soha, mi van, ha nem tudnak válaszolni egy kérdésre, hogyan válaszoljanak a bérigénnyel kapcsolatos felvetésekre. De mi a helyzet akkor, ha a helyzet megfordul, és te vagy az, aki interjúztat?
A legtöbb cégnél előfordulhat, hogy olyan emberek is beülnek az állásinterjúra, akik nem az adott részlegen dolgoznak. Ez gyakran okozhat fennakadásokat, például ha az interjúztatók nincsenek kellőképpen felkészítve, és nem tudják, hogy pontosan milyen pozícióra is keresnek embereket. A legegyszerűbb megoldás erre az, ha az interjúra újonnan érkezett kollégák kapnak egy listát a potenciálisan felmerülő kérdésekkel és a pontos válaszokkal, de az is hasznosnak bizonyulhat, ha a jelentkezők lehetőséget kapnak arra, hogy az interjú előtt emailben kérdezzenek az állásról.
Liz Ryan, a Forbes.com külsős szakértője összeszedett tíz kérdést, amit az interjúztatónak tudnia kell, mielőtt bemegy az állásinterjúra.
- Mit csinál az adott részleg? Mik a legfontosabb funkciói, és miben járul hozzá a vállalat működéséhez?
- Mi az adott munka célja? Hogyan segít az adott pozíció a részleg céljainak elérésében? Mi a pozíció története, mióta létezik, hogyan változott az évek során? Mit csinál most az utolsó ember, aki betöltötte?
- Mik a vállalat és az adott részleg legfőbb céljai 2018-ra?
- Hogy néz ki egy nap ebben a munkakörben? Mi az átlagos beosztás, menetrend?
- Mekkora fizetésre számíthat a jelentkező? Mi a helyzet a túlóradíjjal, bónuszokkal, cafeteriával, egyéb juttatásokkal?
- Kikből áll a vállalkozás célcsoportja, és milyen igényeik vannak? Hogyan járul hozzá az adott pozíció a vevők igényeinek kielégítéséhez?
- Milyen eszközöket kell az új munkatársnak használnia a munka betöltése során?
- Hogyan értékeli a vezetőség a teljesítményt? Hogy néz ki az értékelési folyamat?
- Mik az elvárások túlóra, home office, rugalmasság szempontjából? Mennyire fontos a munkaidőn kívüli elérhetőség? Milyen szabályok vonatkoznak a szabadságra, nyaralásra, betegségre?
- Mit csinálnak az emberek a többi részlegen? Van interakció, esetleg átjárás a különböző részlegek között?