Zentai György szinte hazajárt pókerezni Las Vegasba, mint többszörös magyar bajnok e-sportoló és sakkbajnok bejárta a fél világot. Ma már többmilliárdos forgalmú cégbirodalma édesanyja Margit körúti butikjából nőtt ki. A Bio-Barát bioboltok története családi vállalkozásnak indult, aztán jött egy fájdalmas testvéri szakítás, és one man show lett a vége.
A Zergek és a Protossok megtámadják a Terran Konföderációt. Az Arcturus Mengsk által vezetett lázadók egyre aktívabbak, dúl a harc, a végén a lázadók győznek, Mengsk pedig az új Terran Dominium császárává koronázza magát. A StarCraft real-time stratégiai játék képkockái pörögnek. Zentai György, a Bio-Barát Biobolt későbbi tulajdonos-ügyvezetője és idősebb bátyja játszanak, a lövések percenkénti száma néha a százat is veri. György Gorky nicknéven küzd az éterben.
Informatikus testvére később egy másik videójátékban, a Command & Conquerben is eléggé elmélyült, mindig ő lett a második az országos bajnokságon, így sorra lemaradt az elsőnek járó jutalomútról és a vébérészvételről. Megkérte öccsét, hogy szálljon be ő is a versenybe, ami jó ötletnek bizonyult, György mint többszörös magyar bajnok utazhatott az e-sport-vébékre San Franciscótól Szingapúron és Kínán át Japánig. Emellett húsz évig sakkozott (korosztályában országos bajnok is volt).
Amikor azt mondták neki, hogy ilyen aggyal pókerezni is elkezdhetne, abba is belevágott. „Sokszor voltam Las Vegasban, sokat is kerestem.”
„De, biztos, hogy igen” – mondja arról, gondtalanabbak voltak-e azok az évek. Az egyetem után viszont választania kellett időközben létrehozott bioboltja és a játékok között. Előbbi mellett voksolt. „Harminchét évesen az ember százhúsz emberért felel, és nem tudja azt mondani, hogy holnaptól nem csinálom. Ez már sokkal nagyobb felelősség.”
Paleo a Margit körúton
A Margit körút 60.-ban száz évvel ezelőtt, már 1924-ben is divatáruüzlet volt az akkori Pesti Hírlap szerint. A kereslet stabil lehetett, ha Zentai György édesanyja is butikot nyitott itt jóval később, az 1970-es években. Aztán jöttek a kínai tömegtermékek és a használt ruhások, ezért a 2000-es évek vége felé egyre kevésbé ment az üzlet.
Közben György elkezdte a Corvinus Egyetem alkalmazott közgazdaságtan szakát. Édesapja 2008-ban súlyos beteg lett, vesedaganattal műtötték, majd jött az emberpróbáló sugárkezelés és kemoterápia. Legfeljebb egy évet jósoltak neki az orvosok. „Mi ebbe nem nagyon akartunk belenyugodni.” A kezelések miatt teljesen tönkrement a pajzsmirigye, és inzulinos cukorbeteg lett. Hiába keresték a megfelelő cukorhelyettesítőt az étrendjéhez, az itthoni kínálat nem volt túl széles, így Györgyék elsőként kezdtek eritritet behozni az országba.
Ekkoriban tört be Magyarországra az Egyesült Államokban már népszerű paleo étrend. Az egész család átállt erre, de az alapanyagokhoz nehéz volt hozzájutni, sokszor rendeltek külföldről. Nyolc évig étkeztek a paleo szerint, édesapja pedig még tizenkét évig élt. György siet hozzátenni, hogy szigorú orvosi kontroll és kezelések mellett követték az étrendet, és próbáltak ki alternatív módszereket. „Kifejezetten azt vallom, hogy a keleti és nyugati gyógyászatot egy platformra kell hozni.”
Szerettek volna másoknak is segíteni a paleo étrendben, így jött a biobolt ötlete. György 2010-ben Valentin-napon nyitott édesanyja butikjának nem használt hátsó részében, tizenhat négyzetméteren. Az üzlet annyira bejött, hogy egy évvel később édesanyja át is adta neki a másik, nagyobb üzlethelyiséget. A célközönség a közelben lakók mellett a paleo korai hazai hívei és a cukorbetegek voltak.
György minden reggel ment a nagykerbe, mert egyik alapelvük a széles kínálat volt, a másik, hogy webshopban se legyen olcsóbb az adott termék, mint a polcon. Autodidakta módon ő is fejlesztette magát, és ma is ragaszkodnak hozzá, hogy minden üzletükben legyen egy eladó (jellemzően az üzletvezető vagy a helyettese), aki természetgyógyász vagy fitoterapeuta, mert így ingyenes szaktanácsadással is tudnak segíteni a vevőknek. „Édesapám miatt volt fontos. Amikor a legelején bementem egy hasonló bioboltba, nem kaptam megfelelő szakmai kiszolgálást, és ez nagyon zavart.” Négy év után el kellett döntenie, hogy kisebb, családias cég maradjanak-e a Margit körúti „oázisukkal”, vagy elkezdjenek terjeszkedni. Utóbbit választotta.
Mindenkinek megvan a maga igaza
Györgyöt nem is kell kérdeznem, magától is hosszan beszél a középső testvérével való közös munkáról, utána pedig az üzleti szétválásról. Bátyjának xilitet, eritritet és paleo termékeket forgalmazó nagykereskedése, illetve webshopja volt. Az ezeket működtető két céget és György vállalkozását hozták össze Nature Group néven, a marketinget, a logisztikát és az árubeszerzést pedig központosították. 2015-ben megnyílt a második Bio-Barát Biobolt Budapesten, 2022-ig további hat követte.
A főváros legjobb biobolthálózatát akarta létrehozni, és további terjeszkedésben gondolkozott. Már egy közös telket is vettek testvérével és annak üzlettársával, de a jövőt mégsem egyformán képzelték. „Sokkal konzervatívabb növekedési pályában gondolkodtak, sok mindenben gátolták a működést.” 2022-ben elváltak útjaik. György és testvére ma sem ülnek le egy asztalhoz, még a családi alkalmakon sem.
„Mindenkinek megvan a maga igaza. Nem tudok igazságot tenni, nem is szeretnék.”
De soha többé nem akar együtt dolgozni se családtaggal, se baráttal. Ő megtartotta a boltokat, bátyja pedig a nagykert, de a webshopot elvitte. Továbbra is üzleti kapcsolatban vannak, testvére webshopjába Györgyék adják az árut, a Bio-Barát boltokban pedig ott vannak bátyjáék sajátmárkás termékei (Natur Cookta).
A két évvel ezelőtti szétváláskor Györgynek egy-két hónapja volt, hogy szerezzen egy csaknem kétezer négyzetméteres raktárat a boltok ellátására, és gyorsan tető alá kellett hozni egy új webshopot is. Hirtelen nagyot nőttek: ötvenöt emberről megduplázódott a létszám, és a forgalmuk is negyven százalékkal emelkedett. „Maximalista vagyok, mindig kellenek célok az életben. Édesapánk halála után elvesztettem a motivációt, hogy miért is csináljuk ezt tulajdonképpen.” Tett egy kis kirándulást a vendéglátásban is. A 19. kerületben megvett egy régi McDonald’s-üzlethelyiséget, és éttermet nyitott. Ezzel megvalósult ugyan egy gyerekkori álma, de három év után rá kellett jönnie, hogy a vendéglátás nem az ő terepe. Jó időzítéssel, még a covid előtt egyben adta el az éttermet és az időközben mellé megnyitott kávézót és fagylaltozót.
Gorky és Zentai Kft.
Alapítás:
2012.
Tulajdonos:
Zentai György
Létszám:
102 fő
Árbevétel
2022: 3,1 milliárd forint
2023: 3,9 milliárd forint
2024: 6 milliárd forint (becslés)
Adózott eredmény
(millió forint)
2022: 525,1 millió forint
2023: 96,5 millió forint
2024: n. a.
Forrás: Dun & Bradstreet, cégközlés
Magkrémek, CBD, matchapor
A brit egészségesélelmiszer-multi, a világszerte mintegy 1600 üzlettel rendelkező Holland & Barrett nemrég végigjárta a hazai Bio-Barát boltokat, mivel Györgyék a kizárólagos magyarországi forgalmazóik. „Azt mondták, hogy jobbak az én üzleteim, mint az övéik – büszkélkedik György. – A kínálat mellett ezt a boltok kialakítására is értették.”
Az üzletekben az utolsó négyzetcentiméterig mindent ő tervezett.
„Amióta huszonhárom évesen belekezdtem, mindig a fejem után mentem, én találtam ki, hogy mi lenne a jó.”
Időközben az egészséges termékek piaca is átalakult. Most a reform- és vegetáriánus termékek fő célcsoportja egyrészt az a tudatos réteg, aki szeretne egészségesebben táplálkozni, másrészt az ételérzékenységgel, -intoleranciával küzdők, harmadrészt pedig a vegánok, mondja Tóth Gábor élelmiszeripari mérnök. Maga is húsz éve terjeszti az egészséges életmóddal kapcsolatos ismereteket. A reformélelmiszerek piaca itthon olyan natúr- és reformtermékekkel indult, mint a csicseriborsó, a zabpehely, a teljes kiőrlésű lisztek, majd ez a kínálat kiszélesedett az ízesített kész- és félkésztermékekkel. „Utóbbi folyamat ugyanakkor már kétélű – mondja Gábor –, mert a kényelmi reformtermékek színesítették ugyan a piacot, de ezeken már jól meg kell nézni az összetevőket. Ezeket a termékeket a hiper- és szupermarketek is átvették, ezzel részben átfedésbe kerültek a bioboltok kínálatával.”
Györgyék néhány éve termékfejlesztésbe kezdtek, már ezerkétszáz sajátmárkás portékájuk van, majdnem fele – például a százszázalékos magkrémek, pörkölt magok, olajok és magkeverékek – a Paks melletti, kajdacsi üzemükben készülnek. Most azon dolgoznak, hogy a nagyobb multikhoz (Ecofamily, Lidl, Aldi, Tesco) is bekerüljenek. A gyártócég hoteleknek, éttermeknek is beszállít, jellemzően magokat és aszalványokat, kisebb mennyiségben pelyheket, kókuszchipset. Partnereik között van a DM, a Rossmann, a Kifli.hu, a BioTech USA, a Padthai vokbár és a Four Seasons hotel.
Összesen majdnem ötezer terméket árulnak. A CBD-s és a matchatermékeket is az elsők között forgalmazták a Bio-Barátokban.
„Abból máig olyan volument adunk el, amennyit nem is gondoltam”
– mondja György a matchaporról. Három éve létrehozott külön cégében funkcionális étrend-kiegészítőket is fejleszt gyógyszerészekkel együttműködve. Nordvital márkanéven már csaknem száz termékük van forgalomban hazai patikákban. Hamarosan tíz superfoodkeveréket is piacra dobnak, ezeket jövőre már külföldön is árulnák. Vásárlói körük elég diverz, láthatóan már a huszonévesek is figyelnek az egészséges étkezésre az egyre több ételérzékenység és -intolerancia miatt.
Török Éva dietetikus szerint a valamilyen ételérzékenységgel vagy -intoleranciával rendelkező emberek ma már jóval nagyobb termékválasztékkal találkoznak a boltokban, mint tíz–tizenöt éve, és az ő életminőségüket jelentősen javítja a széles kínálat.
„Akinek nincs érzékenysége vagy intoleranciája, annak az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás jegyében, általában nem késztermékekben érdemes gondolkoznia, hanem az alapanyagszintű bevásárlásban és fogyasztásban”
– mondja. Óvatosságra int azonban világ túloldaláról importált, superfood címkével ellátott termékekkel kapcsolatban, és azt javasolja, mielőtt valaki étrend-kiegészítőt választ, konzultáljon szakemberrel, mert ezeknek a készítményeknek az általános használata veszélyes lehet.
A Bio-Barátnak Szegeden van az egyetlen vidéki boltja, és egyelőre nem is terjeszkednek Budapesten kívül, mert túl nagy erőforrásokat visz el a logisztika. Most 4,5 milliárd forintos, zöldmezős beruházással Fóton építenek logisztikai központot és automatizált raktárt, ezek 2026 vége felé készülhetnek el, utána indulhat a franchise-terjeszkedés. Külföldön 2026–2027-ben nyitnának üzleteket, Románia, Csehország, Lengyelország a fő célpontok. „Ezekben az országokban van rá igény, de nincs akkora telítettség, ellentétben Nyugat-Európával” – mondja György.
Tíz évig heti hét napot dolgozott, de azt mondja, az utóbbi egy-két évben némiképp tehermentesítette magát. „Mindig meg szokták kérdezni az embereim, hogyan bírom. Imádom csinálni. Gyakorlatilag ez az egyetlen dolog, ami miatt még nem bolondultam meg.”