Az Emag keményen próbál faragni a költségeiből. Olybá tűnik, a Wolt jó ütemérzékkel csapott rá a román e-kereskedelmi óriás futártáskáira: céget vettek tőlük.
Mi történt? Izgalmas stratégiát választott a finn alapítású, ma már amerikai tulajdonú Wolt, hogy bevezesse gyorsfutár-szolgáltatását a romániai piacon. Inkább megveszik a helyi Emag gyorsfutárcégét, a piacvezető Tazzt – jelentették be a felek hétfőn. A Tazzt még 2013-ban alapították Eucemananc néven, amibe 2019-ben vásárolta be magát az Emag, majd 2020-ban nevezték át a szolgáltatást a mostani nevére.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A Tazz több mint 35 romániai városban van jelen, a Wolt pedig már 28 országban. Az akvizíciót várhatóan a következő hónapokban zárhatják le, utána vezetik be a Wolt márkát Romániában.
Miért fontos ez? Az Emag csoport nem csak webplázájával és online piacterével van jelen a régióban. Ott van például a Flip nevű felújított készülékes webshopjuk, amivel nálunk is hasítanak Rejoy néven, Romániában pedig a Tazzon túl a Freshful nevű online szupermarkettel is üzemelnek. Utóbbi kettő nagyot erősödött a 2024. márciussal végződő üzleti évben: a nemzetközi befektektő, a holland-dél-afrikai Prosus legutóbbi üzleti jelentése szerint a Tazz árbevétele egy év alatt 18, a Freshfulé 86 százalékot nőtt. A teljes csoport éves növekedése 11 százalék volt.
Kontextus. Jogos kérdés, hogy ha ilyen erős a Tazz, akkor miért adják el, méghozzá pont a Woltnak? Újra a Prosushoz kell fordulnunk magyarázatért.
- Augusztusban jelentették be, hogy bár az Emag romániai üzletága a 2024. márciussal záró üzleti évben már nyereséges volt, sem a magyar piacon, sem csoportszinten nem sikerült ugyanezt elérniük. Így aztán költségracionálázás miatt központosítják az Emag működését és optimalizálják a csoport portfólióját.
- Például a magyar piac kereskedelmi támogatási tevékenységeit áthelyezik a romániai központba, a magyar iroda már csak a marketplace-hez és a helyi kezdeményezésekhez fűződő tevékenységeket látja el. Már korábban megírtuk a Forbes.hu-n, hogy a lépés komoly leépítésekkel járhat Magyarországon.
- Ebben az új struktúrában szeretnék elérni, hogy a magyar Emag a 2025. márciusig tartó üzleti év második felében már szintén nyereséges legyen, és hogy a csoportot is azzá tegye a teljes üzleti évben.
Ebből már nem nehéz összerakni, hogy a Tazz is a portfólióigazítás áldozatává válhatott, a Woltnak pedig kapóra jöhetett a portéka a kelet-európai terjeszkedéshez. Amihez rögtön a Tazz már bevált és kiépített rendszerével, futárhálózatával vágnak neki.
Hogyan tovább? Hogy a Tazz márkanév jövője mi lesz, az jó kérdés, a felek egyelőre nem utalnak rá, hogy a Wolt bevezetése után csak egy márkával maradnának a piacon. Sőt, a hivatalos közleményben minden ügyfelet megnyugtatnak, a Tazz továbbra is az Emag előfizetéses hűségprogramjának, a Geniusnak a része marad. Utóbbi egyébként itthon is elérhető.