Javában dübörög a HR-tech forradalom: ember legyen a talpán, aki képes kiigazodni a világ-, de legalábbis piacmegváltó ötletekkel színre lépő startupok között. A novemberi Forbesban 3+10 olyan sztorit mutatunk be, amire – ha a szakma nem is feltétlenül – a piac már rábólintott.
Közreműködött: Gólya Ági
CX-Ray: Ötperces kérdőívek a jobb szervezeti döntésekért
A CX-Rayt a hazai startup-ökoszisztéma nagy öregje, Záboji Péter alapította 2014 őszén, miután beleszeretett Barabási Albert-László Hálózatok című könyvébe. Zábojitól sosem állt messze, hogy tehetséges embereket gyűjtsön maga mellé (ahogy 2008-ban egy népszabadságos interjúban fogalmazott: a kék Mauritiust keresi). Nem volt ez másképp a CX-Ray esetében sem. Összeállított egy adatelemzőkből, szoftverfejlesztőkből, szervezetpszichológusokból és matematikusokból álló csapatot azzal a céllal, hogy a hálózatelemzés segítségével hatékonyabbá tegye a szervezeti döntéshozatalokat.
Hári Péter, CX-Ray / Fotó: Orbital Strangers
„Akárcsak az orvosoknál, minden gyógyítási folyamat a diagnóziskészítéssel indul el – magyarázza Hári Péter, a CX-Ray ügyvezetője, aki Hári Péter Záboji váratlan, 2015-ös halála után vette kezébe az irányítást. – Korábban a szervezetfejlesztők manuálisan, interjúk segítségével, hosszú folyamat alatt készítették el a szervezetidiagnózis »látleleteket«. Az a célunk, hogy a folyamatot gyorsabbá és objektívabbá tegyük.”
Quantified Company: Nyílt kérdésekkel automatizálják a nyílt beszélgetést
„Olyan ez, mintha a HR-es sétálna a folyosón, és az emberek közötti összes beszélgetést hallaná”,
foglalja össze a startup lényegét Aszalós Péter, az egyik alapító. A Quantified Company lépésben méri fel az alkalmazottak elégedettségét. Először nyitott kérdéseket tesznek fel, például: mit szeretsz a legjobban a munkahelyeden? És mit a legkevésbé? A beérkező válaszok név nélkül felkerülnek egy mindenki számára elérhető felületre, ahol a kollégák 1-től 6-ig pontozhatják őket aszerint, mennyire tartják fontosnak vagy kevésbé fontosnak a felvetett problémát. Utolsó lépésként aztán ezeket a szoftver elemzi, majd csoportosítva visszaküldi az ügyfélnek. A megoldás már az ügyfél feladata.
Aszalós Péter, Quantified Company / Fotó: Orbital Strangers
Mindennek az a célja, hogy a Péter szerint legfontosabb vállalati skillt, a tehetségek megtartását segítsék. „A mi árainkat és a tehetség elvesztésének árát nézve a megtérülésünk több mint tízszeres” – mondja. Szerinte egyértelműen látni, hogy a rossz cégekben nagyon másról zajlik a beszélgetés, mint a jó cégekben, pont, mint egy rossz házasságban és egy jó házasságban. „Ahol arról beszélgetünk, hogy kit hívjunk meg jövő héten vendégségbe, szívesebben megyünk haza este, mint ahol arról, hogy miért nem vettél kenyeret” – magyarázza Péter.
Talentuno: újraálmodták a munkahelyi ajánlóprogramokat
A Talentuno alapítói, Kelliár Zsolt és Balázsik Péter néhány nagyon egyszerű elvre építették üzleti modelljüket. Egy: a nagy cégek szeretnek költséghatékonyak lenni. Kettő: a személyes kapcsolatok mozgósítása sokkal hatékonyabb toborzási módszer, mint a hagyományosak (telefonhívások, üzengetés a Linkedinen).
Három: az emberek szeretik ismerőseiket beajánlani különböző pozíciókra, de még szívesebben csinálják, ha több tíz- vagy százezer forintot is kaszálhatnak vele.
A startup tulajdonképpen újraálmodta a manapság egyre népszerűbb munkahelyi ajánlóprogramokat, és azt ígéri, bárki lehet recruiter, nemcsak a vérprofi HR-es, hanem a friss diplomás közgázos is.
Az isteni szikrát kezdetben egy feloldhatatlannak tűnő dilemma hozta el, 2016 őszén. Akkor már fél éve működött Péter és Zsolt SSC Heroes nevű oldala, ahol a szolgáltatószektor óriásai számára egyszerűsítették le a toborzást azzal, hogy előszelektálták az álláskeresőket egy internetes. Az első hónapokban szépen gyűltek is az ügyfelek, míg rájuk nem talált a bankszektor egyik fontos szereplője.
Balázsik Péter és Kelliár Zsolt, Talentuno / Fotó: Orbital Strangers
Azzal kereste meg őket, hogy töltsenek fel 150 nyitott pozíciót – négyszer annyit, mint amennyit az előző hónapokban összesen menedzseltek. A feladat elsőre lehetetlennek tűnt, de veterán startupperek lévén, végül előrukkoltak egy harmadik lehetőséggel: kiszervezték a toborzást ismerőseiknek.
Telefonhívásokkal és cseteléssel két nap alatt összegyűjtöttek tizenöt–húsz embert, és meglepődve látták, hogy „szabadúszó” toborzóik kapcsolataikat felhasználva sokkal több jelöltet hoznak be, mint a startupnál főállásban, hagyományos módszerekkel dolgozó három toborzó, ráadásul fix költség nélkül. „Tolták a jelölteket, mint az állat – mondja Zsolt. –
Éreztük, hogy megérkeztünk: ezt a bizniszt kell megcsinálni.
De nem tizenöt–húsz freelancerrel, hanem több tízezerrel, nemcsak az SSC-szektorban, hanem minden olyan iparágban, ahol van arra esély, hogy emberek ismerőseiket ajánlják munkára. És nemcsak Magyarországon, hanem amennyi országban csak lehet.” Így született meg a Talentuno, ami az SSC Heroes kistestvéréből néhány hónap leforgása alatt nagytestvér lett.
A CX-Ray, a Quantified Company és a Talentuno teljes sztoriját a novemberi Forbesban találod, mint ahogy azt is, milyen más hazai startupok tevékenykednek még a HR-tech területén. Ha van kedved belelapozni a magazinba, itt megteheted:
Breaking: többmillió eurós befektetés után gyógyszercéggé alakul az agyondíjazott magyar startup
A napnál is világosabb, hogy az Unicumból élnek. De meddig?