Sokan még mindig az „anyukám papucsa” kategóriába sorolják a Batz lábbeliket, így Kárpáti Zoltán alapító most az ismert cipőtervezővel, Vágó Rékával szövetkezett, hogy forradalmit fiatalítson a dizájnon. A Rekavago márkával közös, fagylaltszínű papucsokból álló kollekció jól passzol abba a világtrendbe, hogy már esküvőkön sem kötelező a magassarkú. A covid elhozta a kényelmi cipők idejét. A teljes sztori a februári Forbes magazinban!
„Zoli nevét ismertem korábban is, de miután felkért a közös munkára és először találkoztunk, meglepődtem, mert nem ilyen Kárpáti Zoltánra számítottam – nevet Vágó Réka. – Joviális papucsforgalmazó úriembert képzeltem el, bajusszal, kockás ingben, erre megjelent ilyen makulátlanul elegánsan, nagyon kék szemekkel, és azt mondta, hogy »na, akkor megyünk tárgyalni«?”
A Batz márkájú papucsok és kényelmi cipők története 2003-ban kezdődött. Zoltán szülei az 1990-es évek eleje óta cipőkereskedők voltak, fiuk ugyan tőlük anyagilag független, új céget alapított, de a cégnevüket átvette, amikor saját készítésű lábbelivel egy cipővásáron. Eleinte még egy dr. előtag is szerepelt a márkanévben, de azt 2010-ben elhagyták, mert úgy érezték, anélkül könnyebb a fiatalabb generációkhoz közelebb férkőzni.
Ám hiába minden igyekezet, egyelőre megváltoztathatatlannak látszik az a tény, hogy a – döntően bőrből készülő – komfortos lábbeliket a gyerekvállalási kortól kezdik hordani az emberek.
„A covid minket kijózanított, kaptunk egy makarenkói pofont, és rá kellett jönnünk, hogy gyökeresen változtatnunk kell az üzleti modellünkön” – mondja Zoltán. Bár ma már összesen hatszáz boltban árulják a Batz cipőket Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában, azonnal ráerősítettek az online értékesítésre, és tavaly csaknem meg is háromszorozták a webshop forgalmát.
Igaz, hirdetésre bőséggel költöttek. Szemet szúró például az Árpád-híd-közeli magasház falán karácsony környékén a csillogó-villogó, Batz papucsot reklámozó háló. Zoltán azt mondja, kétszer annyiba kerül, mint egy sima háló, ám nyilván megérte, hiszen felmérések szerint a mozgófényre tízszer jobban odafigyelnek az emberek. Márpedig a minőséget muszáj a reklámokban is megjeleníteni, így éjszakánként villogott is a több száz kis lámpa a hatalmas felületen.
„Mindig valami nagyot kell dobni, muszáj, hogy csillogjon.”
Merészebbek, befogadóbbak ma az emberek
Zoltán azt mondja, ezzel együtt tisztában van vele, hogy maga a kényelmi cipő kategória bekorlátozza a vevőkört – és így nyilván a növekedést is. Márpedig ők régóta szeretnének fiatalítani, modernebbé, divatosabbá tenni a kollekciót. „Rájöttünk, hogy a Batz névvel egyedül ez esélytelen” – magyarázza, hogyan merült fel a közös márka ötlete a legismertebb magyar cipőtervezővel, Vágó Rékával.
Réka ugyanakkor azt tapasztalja, hogy az ő vevői, vagyis a fiatalabb korosztály is igenis hordja a kényelmi papucsokat, főként olyan munkakörökben, ahol egész nap állni kell – például az egészségügyben. Ezért szerinte ennek a dizájnérzékenyebb közönségnek is jól fognak jönni a szép, mégis kényelmes lábbelik. Ami pedig előny lehet egy hazai tervezőnek ebben a koprodukcióban, az a profi, szervezett, villámgyors gyártói háttér.
A tervezésben teljesen szabad kezet kapott Réka, a felsőrészek puha bőrből, úgynevezett fagyiszínekben, illetve ezüst- és aranyszínben készülnek, a talp pedig a Batzhoz méltóan komfortos, zselés kialakítású.
A piaci tendenciák mindenesetre kedveznek a közös projektnek: a covid idején eléggé elpártoltak az emberek a magassarkú, alkalmi cipőktől, már csak azért is, mert sokkal kevesebb gálát, esküvőt tartottak a pandémiában. Réka szerint 2020-ban legalább negyven százalékkal bezuhant a csinos cipők forgalma – szerencsére 2021-ben ismét visszatért az esküvőrendezési kedv.
„Tavaly már a high fashionben is sneakerrel reklámozták a koktélruhákat, és az esküvőkön a menyasszonyi viselet húzza magával a násznép öltözékét” – mondja Réka.
Ami pedig a papucsokat illeti: aligha volt népszerűbb cipőmárka tavaly nyáron a tízezrekbe kerülő német Birkenstock papucsoknál (meg persze azok olcsóbb utánzatainál). „Merészebbek, befogadóbbak ma az emberek. Ha három éve jön Zoliék felkérése, nem biztos, hogy el tudtam volna magyarázni a vevőimnek, miért vállalom, de most egyértelműen van piaci igény a közös termékünkre” – teszi hozzá.
Arról, hogy néznek ki a Batz x Rekavago márkájú lábbelik, hol lehet majd kapni őket, és hogy mire készül még a két szakember, a februári Forbesban olvashatsz. Olvasd el a címlapösszeállítást is a századik magyar Forbesban, benne 100 magyar selfmade-sztorival – ahol a siker alapja a valódi teljesítmény volt. Lapozz bele a magazinba!